لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

احمدی‌نژاد: حقوق هسته‌ای ملت ایران قابل گفت ‌و گو نیست


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران
رئیس جمهور ایران در آستانه انتشار آخرین گزارش محمد البرادعی، دبیرکل آژانس انرژی اتمی، در مورد برنامه هسته‌ای تهران گفته است که حقوق اصلی ایران در زمینه ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای قابل گفت‌وگو نیست.

محمود احمدی‌نژاد شامگاه یک‌شنبه در دیدار با شرکت‌کنندگان در اجلاس سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه از جمله گفته است که «دشمنان با سیاسی کردن موضوع هسته‌ای از همه توان خود برای تسلیم کردن ملت ایران استفاده کردند، اما شکست خوردند».

سخنان محمود احمدی‌نژاد که در خبرگزاری‌های داخلی ایران بازتاب یافته در حالی بیان شده است که قرار است محمد البرادعی، مدیرکل کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بعد از ظهر روز دوشنبه آخرین گزارش خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای تهران را برای ارائه به شورای حکام آژانس منتشر کند.

دوره ریاست آقای البرادعی بر آژانس در پایان ماه نوامبر پایان می‌یابد و نشست آتی شورای حکام که در ۲۶ نوامبر، پنجم آذرماه، در وین برگزار می‌شود، آخرین نشستی خواهد بود که آقای البرادعی ریاست آن را بر عهده خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود که گزارش البرداعی ضمن بررسی فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران، جزئیاتی از یافته‌های بازرسی بازرسان آژانس از تأسیسات جدید غنی‌سازی ایران در نزدیکی قم را ارائه کند.

اکنون در آستانه انتشار این گزارش، رئیس جمهور ایران می‌گوید که فعالیت‌ها و همکاری‌های هسته‌ای تهران تنها در قالب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت خواهد گرفت.

آقای احمدی‌نژاد همچنین گفته است که ایران برای همکاری «سازنده و صادقانه» با غرب در زمینه فن‌آوری‌های هسته‌ای آمادگی دارد و در عین حال به کشورهای غربی توصیه کرده است که همکاری با ایران به نفع آنهاست، چراکه «مخالفت آنها ایران را قدرتمندتر و پیشرفته‌تر می‌کند».

اظهارات رئیس جمهور ایران در حالی است که کشورهای غربی با نارضایتی از عدم پاسخ ایران به پیش‌نویس توافق‌نامه وین که متضمن تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در قبال دریافت بخش عمده اورانیوم ۳.۵ درصد ایران است، به مقامات تهران هشدار داده‌اند که فرصت پذیرش این پیشنهاد دارد به سر می‌آید.

در همین زمینه باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در دیدار با دمیتری مدودف، همتای روس خود، گفت که «متأسفانه به نظر می‌رسد دست‌کم تاکنون، ایران قادر به بله گفتن به آنچه که به تصدیق همه رویکردی خلاقانه و سازنده‌ است نبوده است».

وی تأکید کرد: «برای ما زمان این رویکرد در حال سپری شدن است. ایالات متحده و روسیه همچنان از ایران می‌خواهند که راهی را در پیش بگیرد که آنها را به اجرای تعهدات بین‌المللی‌شان رهنمون شود.»

آقای مدودف نیز در همین دیدار با ابراز ناخرسندی از رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت که برای پیشبرد این فرآیند گزینه‌های دیگر همچنان روی میز هستند.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، نیز روز یک‌شنبه در مورد تعلل ایران در پاسخ به پیشنهاد وین در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت گفت که «شما می‌توانید هر عبارتی را به کار ببرید، اما واقعیت آن است که ایران پاسخ خود را به این پیشنهاد داده است و این پاسخ منفی است. این خیلی خیلی خیلی شرم‌آور است».

وی همچنین با بیان این که تاکنون هیچ یک از مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک موفقیت‌آمیز نبوده است اظهار داشت: «ما در حال انتظار به سر می‌بریم و این خوب نیست و خیلی خطرناک است.»

پس از آنکه ایران با وجود سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت حاضر به تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی خود نشد، کشورهای غربی امیدوارند از طریق خروج بخش عمده اورانیوم غنی‌شده ایران از کشور، خطر ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران را مهار کنند.

غنی‌سازی اورانیوم کاربردی دوگانه در فعالیت‌های نظامی و غیرنظامی دارد و ظن کشورهای غربی آن است که ایران در پوشش فعالیت اتمی خود به ساخت جنگ‌آفزارهای اتمی روی آورد.

این در حالی است که ایران می‌گوید برنامه اتمی‌اش صرفاً ماهیت صلح‌آمیز دارد و غنی‌سازی اورانیوم را با هدف تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید انرژی برق دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG