لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

رهبر ایران پیروزی احمدی‌نژاد را تبریک گفت


آیت‌الله خامنه‌ای به هنگام رأی دادن در دقایق ابتدایی اخذ رأی در روز جمعه
آیت‌الله خامنه‌ای به هنگام رأی دادن در دقایق ابتدایی اخذ رأی در روز جمعه
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی خطاب به مردم ایران، مشارکت بیش از ۸۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دوباره محمود احمدی‌نژاد را تبریک گفت.

آقای خامنه‌ای در این پیام همچنین از مردم و بویژه نامزدهای رقیب خواست که يكپارچه از آقای احمدی نژاد حمايت و به او كمک كنند.

در پیام رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به میزان مشاركت مردم و رأی ۲۴ ميليونی رئيس جمهور منتخب، از «آحاد مردم به ويژه جوانان» خواسته شده است که كاملاً هوشيار باشند و همچنین از «هواداران نامزد منتخب و ديگر نامزدها» خواسته شده از هرگونه رفتار و گفتار تحريک‌آميز و بدگمانانه پرهيز كنند.

وزرات کشور جمهوری اسلامی، بعد از ظهر روز شنبه ۲۳ خرداد تنها به فاصله یک روز از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با نتایج قطعی شمارش آرای این انتخابات را اعلام کرد که بر اساس آن رئیس جمهوری کنونی ایران، با کسب بیش از ۲۴ میلیون رأی از مجموع بیش از ۳۹ میلیون رأی مأخوذه معادل ۶۲.۶۳ درصد آرا، برای دومین بار به عنوان چهره منتخب مردم ایران معرفی شد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور ایران، نزدیک‌ترین رقیب رئیس جمهوری کنونی ایران، میرحسین موسوی با فاصله نزدیک به ۱۱ میلیون رأی تنها با کسب بیش از ۱۳ میلیون رأی در جایگاه دوم قرار گرفت و سهم آقایان محسن رضایی و مهدی کروبی در مجموع اندکی بیش از یک میلیون رأی بود.

آیت‌الله خامنه‌ای این میزان مشارکت را نصاب تازه‌ای در سلسله انتخابات‌های جمهوری اسلامی ارزیابی کرد و از همه آنها که در خلق این «حادثه بزرگ» نقش آفریدند تشکر کرد.

آقای احمدی‌نژاد که اکنون رئیس جمهور منتخب دهمین انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران است قرار است شنبه شب با حضور در سیمای جمهوری اسلامی با مردم سخن بگوید.

معرفی آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهوری منتخب در حالی است که روند برگزاری کارزارهای انتخاباتی در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دهم، به گفته گروهی از ناظران نشان از پیروزی میرحسین موسوی در این انتخابات داشت.

اما جمعه شب و در حالی که آقای موسوی -به گفته اعضای ستادش- بر اساس اطلاعات دریافتی از حوزه‌های مختلف انتخابیه در نقاط مختلف کشور خود را آماده اعلام پیروزی در این انتخابات می‌کرد، خبرگزاری‌ها نزدیک به دولت با انتشار اخباری نیمه رسمی از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات خبر دادند.

اندکی پس از انتشار این اخبار در خبرگزاری‌های فارس و جمهوری اسلامی، ستاد انتخابات کشور از نخستین ساعات بامداد روز شنبه اقدام به اعلام تدریجی نتایج انتخابات کرد که از همان نخست حاکی از پیشی گرفتن رئیس جمهوری کنونی ایران بر دیگر رقیبانش بود.

از طرف دیگر از زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات در نخستین ساعات بامداد شنبه تا هنگام اعلام نتایج نهایی در بعد از ظهر شنبه، درصد آرای کسب شده توسط میرحسین موسوی به تدریج از ۲۷ درصد به ۳۲ درصد رسید و همزمان درصد آرای محمود احمدی‌نژاد از ۶۹ درصد به ۶۲ درصد نزول کرد، اما در این روند، میزان آرای کسب شده توسط محسن رضایی تنها در محدوده ۲ درصد آرا نوسان داشت و آرای کسب شده توسط مهدی کروبی نیز هیچوقت از ۰.۹ درصد افزون نشد.

نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توسط وزارت کشور دولت نهم و همچنین نحوه شمارش و اعلام آرا اعتراض شدید دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات را برانگیخته است و به‌ویژه آقای موسوی که مدعی پیروزی در انتخابات است، گفته است حاضر به پذیرش این روند نیست.

در این میان تنها محسن رضایی نامزد اصولگرایی که گفته می‌شد پس از مناظره‌اش با محمود احمدی‌نژاد احتمالاً خواهد توانست بخشی از آرای اصولگرایان حامی رئیس جمهور منتخب را جلب و شگفتی‌ساز شود، هنوز واکنش مستقیمی به اعلام این نتایج نداشته است.
XS
SM
MD
LG