لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

اکبرین: آقای خامنه‌ای گوش شنوایی برای این حرف‌ها ندارد


هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ایران
هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ایران
اختلاف و کشمکش سیاسی در سطوح بالای حکومت ایران که پس از انتخابات ریاست جمهوری شروع شد، اکنون به نظر می‌رسد در مجلس خبرگان رهبری متمرکز شده باشد.

محمد جواد اکبرین، دین پژوه در بیروت، در این ارتباط به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ گفته است.

رادیو فردا: آقای اکبرین، دلیل تمرکز کشکش‌های سیاسی در مجلس خبرگان چیست؟

محمد جواد اکبرین: به اين دليل در مجلس خبرگان روی اين موضوع متمرکز شده که غير از دولت محبوب مقام رهبری، تمام ارکان فکری نظام چه طيف نزديک به آقای هاشمی رفسنجانی و چه طيف موسوم به مجمع روحانيون مبارز که به آقای خاتمی و موسوی خوئينی‌ها نزديک هستند و چه جريان‌هايی در داخل حوزه که با اعتدال بيشتری به مصلحت نظام نگاه می‌کنند، همه اينها در مقابل آقای خامنه‌ای قرار گرفته‌اند.

در حالی که آقای خامنه‌ای گوش شنوايی برای حرف‌های آنها ندارد و به هر قيمتی حاضر شده از دولت مورد علاقه خود حمايت کند.

اعضای مجلس خبرگان مجبور شده‌اند به حداکثر ظرفيت قانون اساسی فکر کنند و به اصل ۱۱۱ اين قانون که سخن از اعمال نظارت بر رهبری و راهکارهای مهار قدرت و عزل رهبری است، بپردازند. مجلس خبرگان بهترين مرجعی است که می‌تواند اين ظرفيت قانون اساسی را فعال کند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، نامه‌ای را منتشر کرده به عنوان اينکه ۵۰ تن از اعضای مجلس خبرگان رهبری خطاب به آقای هاشمی اين نامه را امضا کرده‌اند و از او خواسته‌اند شفاف‌تر از رهبر جمهوری اسلامی دفاع کند. با تعداد ۸۶ عضو مجلس خبرگان اگر ۵۰ تن از آنها اين نامه را امضا کرده باشند، يعنی اکثريت اين مجلس. شما فکر می‌کنيد اکثريت مجلس خبرگان اکنون در اختيار رهبری است؟

نکته اول اين است که اين نامه با ادعای ۵۰ امضا منتشر شده و نه با ۵۰ امضا و نامی از امضاکنندگان نامه ديده نمی‌شود.

با اطلاعاتی که من از قم کسب کردم، ابتدا نامه را منتشر کرده‌اند و سپس شروع به جمع‌آوری امضا کرده‌اند. اين سومين باری است که آيت‌الله يزدی و طيف هوادار او با ادعای دروغ خبرسازی می‌کنند.

اولين بار آقای يزدی اين کار را در جامعه مدرسين انجام داد و در زمان انتخابات رياست جمهوری ادعا کرد که اکثريت جامعه مدرسين از آقای احمدی‌نژاد حمايت کرده‌اند، اما بعد معلوم شد ۳۲ عضو از ۴۸ عضو جامعه مدرسين اصلاً نامه را امضا نکرده بودند.

دومين دروغ آقا يزدی زمانی بود که بعد از خطبه معروف آقای هاشمی در نماز جمعه در باب مشروعيت نظام، عليه آقای هاشمی به شدت موضع گرفت و طيف هوادار او اعلام کردند که ۳۰۶ نفر از اساتيد حوزه علميه از اظهارات آقای يزدی حمايت کرده‌اند، اما روزنامه جمهوری اسلامی نوشت اين نامه فقط ۱۰ امضا دارد که هيچ کدام آنها از اساتيد برجسته حوزه علميه قم نيستند.

نامه‌ای که اکنون منتشر شده، سومين محصول آقای يزدی و طيف هوادار او است. تا آنجا که من اطلاع دارم آقای يزدی اين نامه را با همفکری آقای مصباح يزدی و آقای احمد جنتی نوشته و آن را منتشر کرده است و از تعدادی از نمايندگان هم امضا گرفته‌اند، اما تا روز جمعه فقط هشت نفر اين نامه را امضا کرده بودند.

حداکثر تلاشی که آقايان با توصيه و تهديد انجام دادند، در زمان انتخاب رئيس مجلس خبرگان بود که توانستند ۳۴ رأی برای آقای جنتی جمع کنند و اين حداکثر تلاش آنها بود. يکی از اعضای مجلس خبرگان که نمی‌توانم نام ايشان را ذکر کنم، گفت که ما در اين زمينه هم تهديد شديم و هم توصيه.

شما فکر می‌کنيد اگر دسته‌بندی‌ها به صحن مجلس خبرگان بکشد، توازن قوا به سود آقای خامنه‌ای و جناح هوادار او نخواهد بود؟

به هيچ عنوان، اکثريت نمايندگان مجلس خبرگان امام جمعه منصوب رهبری هستند و از اينکه در قبال آقای هاشمی موضع بگيرند ملاحظه دارند، چون عزل خود را از امامت جمعه در شأن خود نمی‌دانند و به صراحت در برابر رهبری نخواهند ايستاد. اما حاضر هستند با مديريت و پيشرويی آقای هاشمی در پروژه مهار رهبری او را همراهی کنند.

دراين نامه آمده که تداوم انقلاب اسلامی بر پايه تمسک به ولايت فقيه و ولی فقيه واجب الاطاعت است و اين نامه را خيلی‌ها امضا نخواهند کرد.

فکر می کنيد دراين کشمکش سياسی، اتفاق بعدی که درعرصه اجلاس آينده مجلس خبرگان رخ دهد، چه خواهد بود؟

رهبری و دولت مقبول او در اين معرکه تنها مانده‌اند. اگر اوضاع به همين منوال پيش برود در اجلاس آينده خبرگان، چه اجلاس اضطراری و چه اجلاس زمان مقرر، نه تنها نخواهند توانست آقای هاشمی را برکنار کنند، بلکه بحث جدی مطرح خواهد شد که حداقل آن تذکر تند و شديد به رهبری خواهد بود.

اما اين احتمال هم وجود دارد در فاصله زمانی تا اجلاس خبرگان، شرايط اطلاعاتی امنيتی شديدی نسبت به اعضای مجلس خبرگان اعمال شود.

به هرحال اين افراد از شجاعت کافی برخوردار نيستند و بيشتر آنها با تهديد وزارت اطلاعات و تهديد به عزل از مسئوليت‌های خودشان و تهديد به افشاگری ممکن است عقب‌نشينی کنند و شرايط عوض شود.
XS
SM
MD
LG