لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

مأموران امنیتی ۹ شهروند بهایی را در تهران بازداشت کردند


مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه سیزدهم دی‌ماه ۹ شهروند بهایی را در تهران بازداشت کرده‌اند و آن طور که برخی از منابع خبری گزارش کرده‌اند علت بازداشت این افراد شرکت در تظاهرات خیابانی ذکر شده است.

دیان علایی، نماینده جامعه بهائیان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن تأیید بازداشت این افراد گفت که تا جایی که اطلاع دارد بازداشت این ۹ نفر بدون ارائه حکم قانونی صورت گرفته است.

خانم علایی همچنین با رد دخالت این افراد در تظاهرات خیابانی روز عاشورا، ادعای رسانه‌های دولتی مبنی بر نقش بهائیان در اعتراض‌های روز عاشورا در ایران را رد کرد.



به گفته خانم علایی در جریان بازداشت‌های روز یک‌شنبه که در ساعات اولیه این روز صورت گرفت، ابتدا بابک مباشر، نگار ثابت، ژینوس سبحانی، آرتین قوام‌فر، فرید روحانی، مهران روحانی، نسیم بگلری و پیام فناییان بازداشت شده‌اند و پس از آن در حالی که لوا خانجانی، همسر بابک مباشر، برای کسب خبر از وضعیت همسرش به وزارت اطلاعات مراجعه کرده، او نیز بازداشت شده است.

در میان بازداشت‌شدگان، خانم ژینوس سبحانی دی‌ماه ۸۷ و زمانی که به عنوان منشی دفتر کانون مدافعان حقوق بشر فعالیت می‌کرد دستگیر شده بود که نهایتاً در اسفندماه با قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شد.

همچنین به گفته خانم علایی دو نفر از بازداشت‌شدگان از نزدیکان هفت رهبر بهاییان هستند که در اوایل سال ۸۷ بازداشت شدند و محاکمه آنها بارها از سوی دستگاه قضایی ایران به تعویق افتاده است.

لوا خانجانی نوه جمال‌الدین خانجانی و نگار ثابت فرزند مهوش ثابت است.

خانم علایی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به این دستگیری‌ها گفت که انتظار جامعه جهانی این است هم این ۹ نفر و هم هفت نفری که در گذشته بازداشت شده‌اند و بی‌گناه هستند آزاد شوند.

بازداشت هفت رهبر بهایى در ايران به نام‌هاى مهوش ثابت، فريبا كمال‌آبادى، جمال‌الدين خانجانى، عفيف نعيمى، سعيد رضايى، بهروز توكلى و وحيد تيزفهم بارها با واكنش‌هاى بين‌المللى روبه‌رو شده است.

اتحاديه اروپا و ایالات متحده چندین بار از مقام‌هاى جمهورى اسلامى ايران خواسته است تا اين افراد آزاد شوند.

بهائيت حدود ۱۵۰ سال پيش به عنوان دینی تازه در ايران شكل گرفت، ولى جمهورى اسلامى اين آئين را ارتداد خوانده و به دليل وجود تشكيلات مركزى بهائيان در شهر حيفا پيروان آن را به جاسوسى براى اسرائيل متهم مى‌كند.

در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار بهائى در ايران زندگى مى‌كنند و تخمين زده مى‌شود كه بيش از پنج ميليون نفر از پيروان اين آيين در جهان پراكنده باشند.
XS
SM
MD
LG