لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

«امیررضا عارفی به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی به اعدام محکوم شد»


در بهمن‌ماه امسال دستگاه قضایی اعدام دو تن را به اتهام عضویت فعال در انجمن پادشاهی به اجرا درآورد
در بهمن‌ماه امسال دستگاه قضایی اعدام دو تن را به اتهام عضویت فعال در انجمن پادشاهی به اجرا درآورد
محمد مصطفایی، وکیل دادگستری در تهران، می‌گوید که در روزهای اخیر یک جوان ۲۱ ساله دیگر با این اتهام که در انجمن پادشاهی ایران عضویت مؤثر داشته، به عنوان محارب به اعدام محکوم شده است.

امیر رضا عارفی که به نوشته وکیلش، محمد مصطفایی، در ۲۶ فروردین امسال دستگیر شده بود، متهم به این بوده است که علاوه بر عضویت در انجمن پادشاهی ایران، همکاری، تلاش و فعالیت مؤثری راستای پیشبرد اهداف این گروه داشته است.

آقای مصطفایی که خبر صدور حکم اعدام در مورد امیررضا عارفی را در وبلاگ شخصی خود منعکس کرده، اشاره‌ای به روند دادرسی و زمان برگزاری دادگاه موکلش نداشته اما نوشته است حکم صادره در مورد امیررضا عارفی روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن به وی اعلام شده است.

وکیل امیررضا عارفی همچنین نوشته است که در مهلت قانونی مقرر نسبت به این حکم تجدیدنظرخواهی می‌کند.

دادگاه رسیدگی کننده به اتهامات آقای عارفی، شبعه ۱۵ دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران است که در ماه‌های اخیر به ریاست قاضی صلواتی رسیدگی به پرونده بسیاری از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات را بر عهده داشت.

همین شعبه دادگاه انقلاب پیش از این نیز برای آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی، دو تن از کسانی به رغم دستگیری پیش از برگزاری انتخابات در دادگاه‌های دسته‌جمعی مرتبط با حوادث پس از آن محاکمه شدند، حکم اعدام صادر کرده بود.

حکم اعدام این دو تن که همچون آقای عارفی، متهم به ارتباط با گروه انجمن پادشاهی ایران بودند، هشتم بهمن ماه امسال به اجرا درآمد.

این در حالی بود که پیش از این نسرین ستوده وکیل آرش رحمانی‌پور، در مصاحبه‌های مختلف تصریح کرده بود که برخلاف ادعای دادستانی، موکلش در فروردین ماه امسال، دو ماه پیش از انتخابات، بازداشت شده بود؛ همچنین محمد سیف‌زاده وکیل دادگستری نیز پیش از این گفته بودکه محمدرضا علی‌زمانی نیز در اردیبهشت بازداشت شده بود و نه در رویداد‌های پس از انتخابات.

حکم اعدام به اتهام محاربه

آقای عارفی در حالی به عنوان محارب به اعدام محکوم شده است، که چندی پیش معاون اول قوه قضائیه اعلام کرده بود که علاوه بر دو محکوم به اعدام که در بهمن‌ماه حکم آنها اجرا شد، ۹ نفر دیگر از کسانی که در قالب محاکمه‌های پس از انتخابات پرونده آنها مورد رسیدگی قرار گرفته، به زودی اعدام خواهند شد. ۹ نفری که به گفته دادستان تهران هنوز حکم اعدام آنها قطعی نشده است.

این افراد غالباً در کیفرخواست‌های ارائه شده در محاکمه‌های پس از انتخابات به محاربه متهم شده‌اند.

در جریان دادگاه‌های بازداشت‌شدگان روز عاشورا نیز دادستانی تهران اعلام کرده بود که دست کم پنج تن به محاربه متهم شده‌اند که هنوز حکم صادره در مورد آنها اعلام نشده‌اند.

از میان افرادی که در هشت ماهه پس از انتخابات در دادگاه‌های بدوی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده‌اند تا کنون دادگاه تجدید نظر در احکام دو نفر تخفیف داده و مجازات آنان را به ۱۲ سال زندان کاهش داده است.

در قانون مجازات اسلامی، محاربه به معنی استفاده از سلاح برای ایجاد رعب و هراس، و سلب آزادی و امنیت مردم است، اما هواداران فعال گروه‌های متشکلی که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کنند، مادامی که مرکزیت این گروه‌ها باقی باشد، حتی اگر در شاخه‌های نظامی این گروه‌ها عضو نباشند محارب شناخته می‌شوند.

گروه‌های فعال حقوق بشری و نهادهای بین‌المللی به انتساب این گونه اتهامات که زمینه‌ساز صدور احکام اعدام برای زندانیان سیاسی می‌دانندو از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا این گونه اقدامات را متوقف کند.

با این حال برخی از حامیان تندرو دولت با استقبال از اجرای احکام اعدام برای متهمان محاکمه‌های هشت ماه اخیر، دستگاه قضایی ایران را تشویق کرده‌اند که به این رویه ادامه دهد.
XS
SM
MD
LG