لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

راه‌های مقابله با بحران اقتصاد جهانی در اجلاس «آسم»


اجلاس پکن، هفتمین اجلاس سران آسم از زمان تشکیل آن در سال ۱۹۹۶ به حساب می‌آید.(عکس: Epa)
اجلاس پکن، هفتمین اجلاس سران آسم از زمان تشکیل آن در سال ۱۹۹۶ به حساب می‌آید.(عکس: Epa)

رهبران ۲۷ کشور اروپایی و ۱۶ کشور آسیایی، در اجلاس دو روزه گروه « آسم» در چین، راه‌های مقابله با بحران اقتصاد جهانی را بررسی می‌کنند. این اجلاس از روز جمعه آغاز به کار کرده است.


گردهمایی آسیا و اروپا موسوم به « آسم»، ۱۲ سال پیش در سال ۱۹۹۶ با هدف همکاری در زمینه حل چالش‌های جهانی و تقویت رابطه و درک متقابل از طریق مکالمه میان دو قاره اروپا و آسیا آغاز به کار کرد و از آن زمان تاکنون، اصلی‌ترین کانال ارتباطی بین این دو منطقه بوده است.


کشورهای آسیایی شرکت کننده در اجلاس آسم، روز جمعه متعهد به تأسیس یک صندوق فوق‌العاده هشتاد میلیارد دلاری برای مقابله با بحران مالی شدند.

اجلاس پکن، هفتمین اجلاس سران آسم از زمان تشکیل آن در سال ۱۹۹۶ به حساب می‌آید و چین و فرانسه رییس فعلی اتحادیه اروپا، به طور مشترک، ریاست این اجلاس را برعهده دارند.


خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، در آستانه این اجلاس، کشورهای آسیایی را به همکاری گسترده ‌تر برای گذر از بحران اقتصادی موجود، فراخواند.


تعداد اعضای آسم در سال ۲۰۰۸ با ورود کشورهای بلغارستان، هند، مغولستان، پاکستان و رومانی به ۴۵ رسید.



هو جین‌تائو (راست) و نیکلا سارکوزی(سمت چپ) در آستانه نشست سران آسم. چین و فرانسه به طور مشترک ریاست این اجلاس را بر عهده دارند.

آسم با توجه به این که نمایندگان نیمی از رشد ناخالص داخلی جهان، تقریبا ۶۰ درصد از جمعیت جهان، و ۶۰ درصد تجارت جهانی را دربر می گیرد، نماینده تقریباً کل آسیا و اروپا به شمار می رود.


انتظار می‌رود اجلاس آسم که در اصل اجلاسی غیررسمی برای تسهیل گفت و گو میان اروپا و آسیا است، در نشست پکن بر تلاش برای کاستن از اثر بحران مالی کنونی متمرکز باشد.


در همین راستا، کشورهای آسیایی شرکت کننده در اجلاس آسم، روز جمعه متعهد به تأسیس یک صندوق فوق‌العاده هشتاد میلیارد دلاری برای مقابله با بحران مالی شدند.


مقامات بلند پایه کشورهای کره جنوبی، چین، ژاپن و ده عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، (آسه‌آن)، در جریان نشستی در حاشیه اجلاس بر تعهد خود برای تشکیل چنین صندوقی تأکید کردند.


گزارش خبرگزاری « آسوشیتدپرس» از پکن حاکی است:‌ توافق مقدماتی درباره این موضوع در ماه مه گذشته صورت گرفت و بر اساس آن، قرار شد کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین، هشتاد درصد دارایی این صندوق و کشورهای آسه‌آن، ۲۰ درصد باقیمانده را تأمین کنند.


در این میان، احتمال داده می‌شود این اجلاس دو روزه به علت اعطای یکی از جوایز اصلی حقوق بشر اتحادیه اروپا به یک ناراضی چینی که در زندان به سر می‌برد، با تنش‌های دیپلماتیکی نیز همراه شود.


XS
SM
MD
LG