لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

طلای سوم تکواندو و کارنامه موفق ایران در بازی‌های آسیایی


محمد باقری معتمد (نفر دوم از چپ) در ۶۸ کیلوگرم به مدال طلا رسید
محمد باقری معتمد (نفر دوم از چپ) در ۶۸ کیلوگرم به مدال طلا رسید
با کسب هشت مدال طلا، هفت نقره و ۱۳ مدال برنز، ايران به در رده چهارم جدول رده‌بندی مدال‌ها صعود کرد. چینی‌ها با ۱۲۵ مدال طلا، ۵۴ نقره و ۵۴ برنز با اختلافی چشمگیر نسبت به سایر حریفان در رده نخست قرار دارند.

کره جنوبی با ۴۳ طلا، میزبان مسابقات را تعقیب می‌کند و ژاپن هم با ۲۴ طلا و مجموع ۱۲۴ مدال در رده سوم قرار دارد.

پس از ایران، کاروان ورزش هنگ‌کنگ با پنج طلا، ۹ نقره و ۶ برنز در رده پنجم قرار گرفته است.

پريسا فرشيدی (چپ) در ۶۷ كيلوگرم روی سکوی نایب قهرمانی قرار گرفت
در موفقیت کاروان ورزش ایران، رزمی‌کارها سهم ارزنده‌ای داشته اند که در این بین، تکواندوکاهای مرد و زن ایرانی با کسب سه مدال طلا، دو نقره و چهار برنز در صدر جدول رشته‌های ورزشی اعزامی از ایران قرار دارند.

در رقابت‌های روز جمعه، محمد باقری معتمد در ۶۸ کیلوگرم حريفانی از تايلند، اردن، قطر و چين را از پيش رو برداشت تا به فینال برسد.

او در ديدار نهایی با برتری ۶-۳ بر نماینده كره جنوبی به مدال طلا دست یافت. باقری معتمد پس از کسب مدال طلا گفت: «در كارنامه‌ام سابقه طلای آسيایی و جهانی را دارم. فقط طلای المپیک را در كارنامه خود كم دارم و از همين حالا برای رسيدن به اين افتخار تلاش می‌‌كنم.»

پريسا فرشيدی ديگر تكواندوكای ایران در ديدار فينال ۶۷ كيلوگرم مقابل حريف چينی شكست خورد و روی سکوی نایب قهرمانی قرار گرفت.

همچنین راحله آسمانی در ۶۲ کیلوگرم، حريفان اهل تاجيكستان، نپال و تايلند را از پيش رو برداشت و در ديدار نهایی، مقابل نماینده كره‌ جنوبی با نتيجه ۱۴-۲ شكست خورد و به مدال نقره رسيد.

آسمانی در پایان مسابقه به خبرنگاران گفت: «اصلاً شناختی از حريف نداشتم. به نظر خودم خوب كار نكردم و راحله هميشگی نبودم. از خودم راضی نيستم. دوست داشتم طلا بگيرم. بی‌‌تجربگی بود، عقب بودم و می‌‌خواستم جبران كنم. به فكر امتياز گرفتن بودم اما امتياز دادم.»

اما رضا نادريان که در دور نخست رقابت‌های ۶۳ كيلوگرم توانسته بود سوجان يوشی از نپال را ۱۰– ۰ از پيش رو بردارد، در مرحله یک هشتم نهایی با نتيجه ۹-۷ مقابل فيليپين شكست خورد تا از رسيدن به مراحل بعدی باز بماند.

رضا مهماندوست سرمربی تيم ملی تكواندو درباره موفقیت‌های این رشته ورزشی به خبرنگاران ایرانی حاضر در گوانگجو گفت: «ايران بهترين نتيجه خودش در تاریخ تکواندوی بازی‌های آسيایی را گرفت. ولی اگر بخواهم تک تک افراد را ارزيابی كنم از رضا نادريان و فرزاد عبداللهی راضي نيستم. هدف بعدی ما قهرمانی جهان در خاک كره جنوبی است.»

فهرست مدال‌آوران زن و مرد تکواندوی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌ژو به شرح زیر است.

طلا: علیرضا نصرآزادانی، محمد باقری معتمد و يوسف كرمی
نقره: راحله آسمانی، پريسا فرشيدی
برنز: سارا خوش جمال، سمانه شش پری، سوسن حاجی پور و فرزاد عبداللهی

جدول رده‌بندی تکواندو

سایت رسمی بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو، جدول توزيع مدال‌های تکواندوی زنان و مردان بازی‌های آسیایی راه به شرح زیر منتشر کرده است.

۱. كره جنوبی: ۴ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز
۲. ايران: ۳ طلا، ۲ نقره و ۴ برنز
۳. چين: ۲ طلا، ۲ نقره و ۳ برنز
۴. تايلند: یک طلا، یک نقره و ۳ برنز
۵. اردن: یک طلا و یک نقره

تايوان، ويتنام، افغانستان، ازبكستان و ژاپن در رده‌های بعدی قرار دارند.
XS
SM
MD
LG