لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

اسد: ایران از مذاکرات غیرمستقیم سوریه و اسرائیل حمایت می‌کرد


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اینکه کشورش آماده از سرگیری تماس‌های صلح با اسرائیل است، می‌گوید که ایران نیز از مذاکرات صلح غیرمستقیمی که دو سال پیش با میانجی‌گری ترکیه بین سوریه با اسرائیل در جریان بود، حمایت می‌کرد.

این نخستین بار است که رهبر سوریه از «حمایت ایران» از آن تماس‌های صلح سخن گفته است.

به گزارش بلومبرگ، بشار اسد پنجشنبه در مصاحبه‌ای با برنامه تلویزیونی «چارلی رز» با اشاره به مذاکرات دو سال پیش اسرائیل و سوریه به میزبانی ترکیه گفت که در آن تماس‌ها با هدف دستیابی به صلح میان دو کشور و باز پس‌گیری ارتفاعات جولان، سوریه حمایت ایران را در کنار خود داشت.

آقای اسد در مورد «حمایت ایران از تماس‌های صلح سوریه با اسرائیل» توضیح بیشتری نداده است.

این گفت‌وگوها، دوسال پیش، در زمانی در جریان بود که محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس دولت نهم قدرت را در دست داشت و در طول عمر این دولت خود، بارها بر لزوم محو اسرائیل از نقشه جغرافیا تأکید کرده بود.

آقای احمدی‌نژاد در دیدارها و تماس‌های ماه‌های اخیر خود با بشار اسد و گروه‌های جهادی فلسطینی در دمشق و تهران نیز بارها گفته است که «در صورت وقوع نبردی در منطقه، باید این بار کار اسرائیل را یکسره کرد».

جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و همواره تماس‌های صلح گذشته میان اسرائیل با کشورهای عربی را به شدت مورد انتقاد قرار داده، و مذاکرات سیاسی جاری میان فلسطینی‌ها با اسرائیل را نیز «گفت‌وگوهایی با هدف به سازش کشاندن فلسطینی‌ها» می‌داند.

ایران شریک راهبردی سوریه، و حامی حزب‌الله لبنان، حماس و دیگر گروه‌های جبهه مقاومت (مخالفان صلح و تماس‌های سیاسی با اسرائیل) است.

توصیه اسد به اسرائیل

آقای اسد در مصاحبه در برنامه «چارلی رز» به اسرائیل توصیه کرد که تنها از راهکار صلح است که می‌تواند خود را در امان ببیند، و گفت که «با داشتن یک شریک، دستیابی به صلح می‌تواند سریعاً محقق شود اما در حال حاضرسوریه چنین شریکی در برابر خود نمی‌بیند».

دولت ترکیه در سال ۲۰۰۸ در زمانی که اهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل بود، میزبان چهار دور مذاکرات غیرمستقیم اسرائیلی- سوری در استانبول بود. این تماس‌ها هنگامی که اهود اولمرت به دلیل اتهامات فساد مالی در کشورش در حال کناره‌گیری از نخست‌وزیری بود واسرائیل آماده تدارک برگزاری انتخابات پارلمانی دیگری شد، متوقف گردید.

حمله ارتش اسرائیل به غزه در آخرین هفته‌های عمر دولت اهود اولمرت نیز دلیل جدی دیگری برای بستن دفتر کم‌برگ میانجی‌گری ترکیه بین اسرائیل و سوریه بود.

در دولت بعدی اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، علیرغم توصیه‌های موافق بسیاری از سیاستمداران و ژنرال‌های اسرائیلی به از سرگیری تماس‌های صلح با سوریه، این امر تا کنون امکان‌پذیر نشده است.

به ویژه آنکه مناسبات خود ترکیه با اسرائیل به دلیل ناخشنودی اسرائیل از حمایت‌های ترکیه از حماس و انتقادهای شدید نخست‌وزیر اسلامگرای ترکیه از اسرائیل، دیگر به خوبی سال‌های گذشته نیست.

پیش از تماس‌های غیرمستقیم اسرائیلی- سوری با میزبانی ترکیه، این دو کشور متخاصم در سال ۲۰۰۰ میلادی در زمان حیات حافظ اسد، رهبر پیشین سوریه و نخست‌وزیری اهود باراک، رهبر حزب کارگر در اسرائیل مدتی مذاکرات مستقیم صلح را با میزبانی بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا درکمپ دیوید برگزار کردند.

اما عمر دولت باراک به ثمر بخشیدن به مذاکرات کفاف نداد و حافظ اسد نیز اصرار داشت که افزون بر ارتفاعات جولان، بخش‌هایی از دریاچه طبریه در شمال اسرائیل هم به تسلط سوریه در آید، که افکارعمومی اسرائیل را خشمگین کرد.

اسرائیل از نبرد شش روزه سال ۱۹۶۷ ارتفاعات جولان را در تسلط دارد و در ۴۳ سال اخیر ده‌ها شهر و شهرک در این منطقه ساخته و صدها هزار اسرائیلی در آن سکنی گزیده‌اند.

بشار اسد در زمینه مناسبات کشورش با آمریکا از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز گفته است که این روابط تا حدی بهبود یافته اما افزوده است: «دولت آمریکا هنوز باید گام‌های دیگری برای جلب اعتماد سوریه و پویایی صلح بردارد».

باراک اوباما اخیراً تحریم‌های آمریکا علیه سوریه را برای ششمین سال پی در پی تمدید کرد؛ تحریم‌هایی که صدور هرگونه کالا غیر از مواد غذایی و دارو به سوریه را منع کرده، و از جمله نمی‌گذارد که سوریه از کتاب‌های آموزشی گرفته تا قطعات هواپیماهای بوئینگ آمریکایی را خریداری کند.

اسرائیل و آمریکا در دو ماه اخیر در مورد انتقال تجهیزات نظامی پیشرفته‌تر، به ویژه ارسال موشک‌های جدید از خاک سوریه برای حزب‌الله، به دولت دمشق هشدار داده‌اند.

اما رئیس‌جمهور سوریه در این مصاحبه اظهار نظر کرده است که «حملات مکرر اسرائیل به سوریه و لبنان، و سرسختی اسرائیل در برابر درخواست‌ها برای خروج از اراضی اشغالی است که عامل بی‌ثباتی منطقه است نه وجود حزب‌الله».

آقای اسد همچنین حزب‌الله را سازمانی «در حال دفاع از خود» توصیف کرد.
XS
SM
MD
LG