لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

درگذشت بهمن محصص؛ نقاش و مجسمه‌ساز صاحب‌نام ایرانی


بهمن محصص نقاش، مجسمه‌ساز و مترجم نام‌آشنای ایرانی، چهارشنبه گذشته ششم مرداد ماه، در سن ۷۹ سالگی در رم پایتخت ایتالیا دیده از جهان فروبست.

آقای محصص متولد ۱۳۱۰ در شهرستان رشت بود و از ۱۳۳۳ خورشیدی با سفر به اروپا در ایتالیا اقامت گزید.

وی همچنین عموزاده اردشیر محصص، طراح و کاریکاتوریست برجسته ایرانی بود که مهرماه ۸۷ درگذشت.

آثار هنری آقای محصص در طول سال‌های فعالیتش بارها در نمایشگاه‌های فردی یا گروهی در تهران و بسیاری از شهرهای اروپایی به نمایش گذاشته شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دلیل مرگ آقای محصص، را کهولت سن و عوارض ناشی از بیماری ریوی اعلام کرده و افزوده است که گرمای بی‌سابقه هوا در رم، به تشدید بیماری ریوی وی انجامیده است.

آقای محصص از چهره‌های نام‌آور ایرانی در هنرهای تجسمی است که به‌ویژه آثارش در زمینه مجسمه‌سازی و نقاشی مدرن مورد اقبال منتقدان و عموم قرار گرفته است.

خانه هنر ایران در بیانیه‌ای که به مناسبت درگذشت وی منتشر کرد، آورده است که «بهمن محصص راوی تلخی جهان معاصر و مجموعه‌ای از نبوغ و بی‌پروایی بود و حتی اگر در سکوت ابدی فرو رود، نمی‌توان نقش ماندگار او را از نقاشى مدرن و معاصر ایران حذف کرد و نادیده گرفت. پختگى و اصالت آثار او از آغاز تا پایان در زندگى و کارهاى ناتمام و ندیده‌اش عمومیت داشتند».

جواد مجابی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، محصص را یکی از ۱۰ نقاش برتر ایران توصیف کرده و او را شخصیتی فرهنگی خوانده است که علاوه بر نقاشی و مجسمه‌سازی، در تئاتر و ترجمه و شعر نیز صاحب نظر بوده است.

آقای مجابی، بهمن محصص را از نقاشانی برشمرده که اهمیت جسم انسان را در هنر ایرانی مطرح کردند و در توصیف مجسمه‌هایش نیز افزوده است که «مجسمه‌های بهمن محصص بیشتر مسئله مسخ‌شدگی انسان معاصر را نشان می‌دهد و به تغییر شکل بدن انسان در شرایط ناهنجار می‌پردازد»

در حوزه ادبیات و نمایش‌نامه نویسی نیز آثاری از ایتالو کالوینو، لوئیجی پیراندللو، مالا پارته و ژان ژنه و چزاره پاوزه به قلم آقای محصص به فارسی ترجمه شده‌اند.
XS
SM
MD
LG