لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

باراک: برنامه اتمی ایران، در حال حاضر خطری حیاتی برای اسرائیل نیست


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه به هنگام ارائه گزارشی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی «کنست»، پارلمان اسرائیل، گفت که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر «خطر حیاتی برای موجودیت اسرائیل محسوب نمی‌شود».

آقای باراک در عین حال افزود که «برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند از اساس یک تهدید بالقوه باشد و به تدریج به خطر حیاتی برای اسرائیل تبدیل شود» و تأکید کرد که «ما تلاش می‌کنیم تا از این امر جلوگیری کنیم».

وزیر دفاع اسرائیل که به تازگی از مذاکرات با مقامات آمریکا به اسرائیل بازگشته است، همچنین گفت که «توجه دنیا هنوز به بحران اقتصادی است، نه به معضل اتمی ایران، و آمریکا دستور کار پیچیده داخلی و خارجی خود را دارد، و برای همراه کردن روسیه و چین، و رسیدگی به معضلات کره شمالی و ایران، و نیز رسیدگی به شرایط سیاسی خاورمیانه و ایفای مسئولیت در قبال آمریکای لاتین، با دشواری‌هایی روبه‌روست».

پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در موارد متعدد از جمله در سالروز یادبود قربانیان هولوکاست، برنامه‌های هسته ایران را «خطری حیاتی برای موجودیت اسرائیل» توصیف کرده بود.

آقای نتانیاهو سه‌شنبه گذشته نیز با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی «کنست» گفته بود که «جهان تنها با راه‌هایی که سرعت آن شبیه یک ماشین قراضه است می‌خواهد که جلوی حرکت قطار سریع‌السیر برنامه‌های اتمی ایران را بگیرد».

گزارش جدید وزیر دفاع اسرائیل درباره ایران به «کنست» در حالی است که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، دوشنبه در نخستین سفر رسمی به اسرائیل از زمان روی کار آمدن دولت باراک اوباما وارد اسرائیل شد و قرار است رایزنی‌های مشروحی درباره ایران با مقامات اسرائیل انجام می‌دهد.

پیشتر سناتور جان کری، رئیس کمیسیون خارجی سنای آمریکا، دوشنبه گذشته در پایان ملاقاتی با نخست‌وزیر اسرائیل در اورشلیم به خبرنگاران گفته بود که مقامات ارشد آمریکایی در هفته‌های اخیر به اسرائیل آمده‌اند تا «مانع از یک اقدام شتابزده و غیرمنتظره در مورد ایران شوند».

علاوه بر آقای بایدن و سناتور کری، رئیس نیروهای مسلح آمریکا، رئیس سیا، مشاور امنیت ملی آمریکا و شماری دیگر از مقامات ارشد آمریکایی در هفته‌های اخیر درباره ایران با مقامات اسرائیلی گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که همزمان با حضور معاون رئیس جمهوری آمریکا در اسرائیل ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، نیز دوشنبه برای یک دیدار رسمی وارد آمریکا شد تا بویژه درباره «پرونده ایران» گفت‌وگوهای بیشتری با مقامات ارشد آمریکایی انجام دهد.

شدت گرفتن رایزنی‌های آمریکا و اسرائیل درباره ایران، همزمان با نزدیک شدن موعد انتشار گزارش جدید ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا (NIE) درباره ماهیت برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا، ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود احتمالاً به دنبال تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای است و سال‌هاست که سعی در متوقف کردن این برنامه دارند.

جمهوری اسلامی ایران اما با رد ماهیت نظامی برنامه اتمی‌اش، هدف از این برنامه را صرفاً صلح‌آمیز توصیف کرده و در عین بارها گفته است که به هرگونه حمله نظامی به تأسیسات اتمی‌اش، واکنشی غیرمنتظره و قاطع خواهد داد.
XS
SM
MD
LG