لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

باستانی: معمولاً در اقدامات راست افراطی، رد پای جنتی دیده می‌شود


احمد جنتی؛ خطیب جمعه تهران
احمد جنتی؛ خطیب جمعه تهران

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، در نماز جمعه تهران معترضان به چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم کرد و از قوه قضائیه پرسید چرا سران این حرکت، یا به گفته آیت‌الله جنتی «آشوب و اغتشاش» دستگیر نشده‌اند. حسین باستانی، روزنامه‌نگار در اروپا، در گفت‌وگو با رادیو فردا به ارزیابی گفته‌های آقای جنتی پرداخته است.

  • رادیو فردا: آقای باستانی، ارزیابی شما از موضع‌گیری اخیر دبیر شورای نگهبان در برابر معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

حسین باستانی: در نظام جمهوری اسلامی ایران اگر تعدادی از مسئولان باشند که آخر از همه بخواهند به نوعی به نرمش تن در بدهند، قطعاً آقای جنتی یکی از همان‌هاست. فراموش هم نکردیم که حتی وقتی جناح به اصطلاح راست افراطی پای تندترین حرکات خود رفته، معمولاً رد پایی از آقای جنتی دور و بر این حرکت وجود داشت.

بارزترین نمونه‌اش مورد آقای پورچالویی بود که یکی از اعضای تیم ترور آقای حجاریان و بلکه یکی از دو نفر اصلی تیم ترور بود که ایشان محافظ شخصی آیت‌الله جنتی بود.

  • آقای باستانی، مواضع آیت‌الله جنتی را به این ترتیب که شما توضیح دادید، تا چه حد می‌شود مواضع نظام و به طور مشخص‌تر مواضع آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دانست؟

وقتی آقای جنتی اصلی‌ترین عضو شورایی هستند که آن شورا حق دارد تمام انتخابات‌هایی که در کشور برگزار می‌شود، را به هر سمتی که دلش می‌خواهد هدایت کند، معلوم است که اتخاذ چنین مواضعی و انجام چنین رفتارهایی نمی‌تواند خودسرانه صورت بگیرد و قطعاً از حمایت رأس نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

  • آیت‌الله احمد جنتی در نماز جمعه امروز تهران خواهان دستگیری سران اصلاح‌طلبان شدند. البته ایشان اسم آقای موسوی، آقای کروبی و آقای خاتمی را ذکر نکردند. ولی فکر می‌کنید فراخوانی که ایشان دادند خطاب به رئیس قوه قضائیه برای دستگیری سران اصلاح‌طلبان، تا چه حد احتمال دارد اتفاق بیافتد؟

من تصور می‌کنم که برخورد نظام با آقایان موسوی و کروبی شدیدتر خواهد شد. حقیقتش این است که نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که آیا به مرز دستگیری هم نزدیک می‌شود یا نه. ولی اینکه این برخورد شدیدتر خواهد شد، به نظر من غیرقابل تردید است که دلیل واضحی هم دارد.

دلیل واضحش این است که مواضع این دو کاندیدا مرتب دارد تندتر می‌شود. یعنی هفته به هفته بعد از انتخابات اگر مواضع این دو کاندیدا را ببینید، می‌بینید که مرتب آنها دارند پا می‌گذارند در جاهای جدیدتری. مثلاً آن افشاگری که آقای کروبی انجام داد واقعاً یک اتفاق تاریخی بود در جمهوری اسلامی و واکنش‌هایی هم...

  • سؤال بعدی من اتفاقاً درباره همین افشاگری بود. آیت‌الله احمد جنتی در نماز جمعه امروز هیچ اشاره‌ای به مسائل مطرح شده از طرف آقای کروبی نکردند.

در داخل نظام مشخص است که بعد از آن افشاگری‌ها یک عده شروع کردند به حمله به افشاکنندگان. یک عده دیگر به نظر می‌آید که از این موضع وارد برخورد شدند که اساساً نباید مطرحش کرد. چون این به اشاعه این خبر کمک می‌کند و بیشتر نظام را زیر سؤال می‌برد.

آقای جنتی اصولاً حساسیتی هم ندارند نسبت به اینکه چنین اتفاقی هم افتاده باشد یا نه. حتی می‌بینیم که آقای جنتی در صحبت‌هایشان مثلاً آنجا که دارند در مورد کهریزک صحبت می‌کنند، باوجود اینکه به طور رسمی اینطور عنوان شده که این بازداشتگاه تعطیل شده و علتش هم دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده، ایشان حتی در مورد کهریزک دارند از لفظ موقت استفاده می‌کنند.

می‌گویند اینجا مثل اینکه بدرفتاری‌هایی شده بود، و دستور داده شد توسط رهبری که فعلاً تعطیل شود و به وضعیت رسیدگی شود. یعنی حتی در مورد آن هم دارند این قضیه را موقتی می‌دانند. گویی منظورشان این است که حتی در مورد آنجا هم دوباره احتیاج به بازگشایی هست و خیلی مثل اینکه دلشان به سمت این نیست که چنین جاهایی بخواهند کلاً فعالیتشان متوقف شود.
XS
SM
MD
LG