لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

رفعت بیات: هر دو نامزد زن توانایی حضور در کابینه را دارند


رفعت بیات؛ نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی
رفعت بیات؛ نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی
شش وزیر برای کابینه دهم. محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران از انتخاب وزرای اطلاعات، بهداشت، رفاه و تأمین اجتماعی، صنایع و معادن، اقتصاد و تعاون خبر داده است.

در این لیست وزرای سه وزارتخانه همچنان بر سر کار خود باقی مانده‌اند. علی‌اکبر محرابیان در وزارت صنایع و معادن، شمس‌الدین حسینی وزارت اقتصاد و محمد عباسی در وزارت تعاون.

مرضیه وحید دستجردی (راست) و فاطمه آجرلو؛ دو زن معرفی شده برای تصدی وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در کابینه دهم
اما با وجود اینکه شاید بتوان تغییر وزیر اطلاعات را مهم‌ترین تغییر کابینه آقای احمدی نژاد تلقی کرد، در کنار این تغییر نباید از اتفاقی نادر هم غافل بود. محمود احمدی‌نژاد به عنوان اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران نام دو زن را به لیست کابینه خود افزوده است.

مرضیه وحید دستجردی نماینده محافظه‌کار سابق مجلس شورای اسلامی برای پست وزارت بهداشت و فاطمه آجرلو نماینده اصولگرای فعلی مجلس برای احراز پست وزارت رفاه و تأمین اجتماعی.

رفعت بیات نماینده اصولگرای مردم زنجان در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی و کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، درباره حضور زنان در کابینه دولت دهم و ترکیب این کابینه، به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: خانم بیات، ارزیابی شما از معرفی دو وزیر زن در کابینه جدید آقای احمدی‌نژاد چیست؟

رفعت بیات: نگرش من کاملاً مثبت است. چون خاطرتان باشد من خودم کاندیدای ریاست جمهوری بودم و نسبت به حضور زنان در مدیریت اجرایی سطح بالا، نه چارچوب منفی شرعی و نه چارچوب منفی ملی داریم. فکر می‌کنم که ایشان حرکت خوبی کردند و می‌تواند با اقبال خوب اجتماعی روبه‌رو شود، به شرط اینکه مجلس هم بتواند حمایت کند.

  • این مدت چرا این اتفاق نیافتاده بود؟

شاید جرئت نمی‌کردند. نمی‌دانم. ایشان جرئت کردند.

  • برای این مسئله چارچوبی وجود دارد؟ چون مثلاً در مورد کاندیداتوری ریاست جمهوری هم چارچوب‌هایی هست که شورای نگهبان زن‌ها را در این چارچوب قرار نمی‌دهد. مثل رجل سیاسی.

نه. همان چارچوب هم نظرات شخصی بود، مانع ایجاد کرد. و الا ما برای وزارت زنان و حتی ریاست جمهوری مانع نداشتیم. چارچوبش هم توانمندی استعداد آن کار است، تجربه و البته استعداد مدیریتی. چون مدیریت که دیگر تفاوت جنسیتی ندارد.

البته مجلس در توانمندی همه، چه زن و چه مرد، کارشناسی باید بکند. اما اینکه آقای احمدی‌نژاد این جرئت را کردند و به هر حال این شهامت را داشتند که این کار را بکنند، من استقبال می‌کنم.

  • فکر می‌کنید مجلس چه واکنشی نشان دهد؟

فکر می‌کنم در مجلس چون کاندیداهای دیگری برای وزارتخانه‌ها هم داریم، شاید طرفداران کاندیدای مرد مانع شوند. و الا خصوصاً رئیس مجلس فکر نمی‌کنم نسبت به این موضوع موضع منفی داشته باشد. باید کاندیداها کار کنند دیگر.

خانم‌ها هم مثل آقایان باید بروند لابی کنند. رأیشان را بگیرند. خصوصاً که یکی از خانم‌ها خودشان نماینده هستند. خانم دستجردی هم این توانمندی را دارند که خودشان را به معرض لابی بگذارند و رأی بگیرند. بالطبع نباید بگذارند آقایان از صف جلو بیافتند.

  • یکی از مسائلی که الان اشاره کردید، اینکه یکی از کاندیداها خودش نماینده مجلس است و مسئله‌ای که هست، سابقه‌ای که خانم آجرلو در مورد پرونده آقای پالیزدار دارند. فکر می‌کنید این موضوع امکان دارد در اخذ رأی اعتماد مجلس مشکل‌ساز باشد ؟

نه. چون اگر این مشکل، مشکل‌ساز بود، حتماً شورای نگهبان این را در پرونده ایشان به عنوان یک شرط منفی می‌گذاشت. حتماً چیزی نبوده.

  • فکر می‌کنید با توجه به انتقاداتی که به نحوه انتخاب ایشان در این دوره ریاست جمهوری وجود داشت، این اقدام آقای احمدی‌نژاد تا چه اندازه می‌تواند اقدام سیاسی تلقی شود ؟

فکر نمی‌کنم انتقاداتی که به ایشان می‌شده راجع به این موضوع بوده. حرف‌هایی که رأی مخالف دارد، حرف‌های دیگری است. ارتباطی به بحث حضور زن ندارد. چه بسا خیلی از مخالفان ایشان هم خیلی با حضور زن در ریاست جمهوری و وزارتخانه ها موافق نباشند.

چون یک مشکل فرهنگی موضوع حضور زن در ریاست جمهوری و دولت‌ها است. یک نوع تفکر اجتماعی است. من فکر نمی‌کنم برای راضی کردن آن ۱۶ میلیون رأی این کار را کرده باشند. به خاطر اینکه آن ۱۶ میلیون حرف دیگری دارند.

  • یعنی آن مسئله دیگری است؟ انتقاداتی که اخیراً از سوی دو کاندیدای اصلاح‌طلب صورت گرفت، فکر نمی‌کنید که تأثیری گذاشته باشد؟

نه. نه. فکر نمی‌کنم ایشان وجوه مشترکی با این حرف‌ها پیدا کنند و آنها را با دو تا کاندیدای زن راضی کنند. خصوصاً که کاندیداها هم از آن جناح نیستند.

  • حضور این کاندیداها را چگونه می‌بینید؟ تا چه اندازه فکر می‌کنید این کاندیداهایی که آقای احمدی‌نژاد معرفی کرده، به ویژه کاندیداهای زن، برای احراز پست وزارت، توانمندی‌های لازم را دارند ؟

می‌توانند.

  • با شناخت خودتان از آنها؟

با شناخت خودم. چون مسئله وزارت رفاه اتفاقاً یک دیدگاه و رویه مادرانه و زنانه می‌خواهد. البته من اعتقاد دارم خیلی از وزارتخانه‌ها نیاز به تعویض دارد که ایشان متأسفانه اقدام نکرده‌اند. مثل وزارت کشاورزی، صنایع و معادن.

مشکل ما اتفاقاً این دوتا است و بازرگانی. ولی آقای دکتر لنکرانی به نظر من وزیر خوبی بودند. حالا که می‌خواهند ایشان را عوض کنند، خانم دستجردی این توان را دارند. البته بازهم موافق نیستم نماینده مجلس را کم کنیم و وزیر بگذاریم، اما خانم آجرلو هم می‌توانند. چون بحث وزارت رفاه کاملاً اجتماعی است.

  • وزارتخانه‌هایی که عنوان می‌کنید تغییر نکرد، فکر می‌کنید چرا ایشان تغییر ندادند و چرا شما فکر می‌کنید نیاز به تغییر بوده؟

من نمی‌دانم چرا. به خاطر اینکه ما مشکل اقتصادی و کشاورزی داریم. تولید کشورمان متأسفانه متصل به این دو یا سه وزارتخانه است. وضع کشاورزی ما بسیار نابسامان است. صنایع و معادن مان هم همینطور. تعجب می‌کنم چرا این کار را می‌کنند.

  • وزیران آقای احمدی‌نژاد در دولت پیشین بسیار چالش برانگیز بودند. چه درون مجلس و چه در عزل و نصب‌ها. فکر می‌کنید در این دوره آقای احمدی‌نژاد با این چالش‌ها بازهم روبه‌رو خواهند شد یا نه؟

من خودم شخصاً اعتقاد دارم دولت ایشان نباید تغییر کند. چون ایشان با تبلیغ روی عملکرد مثبت دولت نهم رأی گرفتند. اگر وزرا را عوض کنند، یک توهین به وزراست. همینطور معاونت‌ها. یعنی تحولی باید در این قضیه باشد. اما اینکه این دو وزارتخانه را... بازهم به نظر من مورد بررسی است.

  • آیا مجلس به سادگی به این وزرا رأی اعتماد می‌دهد؟

به سادگی نه. ولی باید دید که دیدگاه مجلس در چانه‌زنی‌های سیاسی فراکسیونی چیست. به هر حال در مجلس همیشه کار، فقط کارشناسی نیست. یک سری چانه‌زنی‌های پشت پرده هم وجود دارد که نهایتاً در کمیسیون برنامه و بودجه و ... خلاصه می‌شود.

  • به هر حال از چالش برانگیزترین انتخاب هایشان یکی هم کنار گذاشتن آقای اژه‌ای بود از وزارت اطلاعات و انتخاب شخص دیگری به جای او، آقای حیدر مصلحی. فکر می‌کنید این انتخاب و جابه‌جایی با توجه به اتفاقاتی که اخیراً در ایران افتاد، تا چه اندازه به هم ارتباط دارد؟

بله. اینها مورد بحث است. ما پاسخ نگرفتیم. چون مباحث آن چهار وزیر مبحث بسیار جدی است. تغییر معاونت‌ها بخصوص که نظری که مقام معظم رهبری داشتند، اینها چالش‌برانگیز بود. مباحث خیلی عمیقی در بین بچه‌های انقلاب، ماها وجود دارد.

اما خوب چون مقام معظم رهبری تنفیذ کردند، تأیید فرمودند، باید منتظر عملکردهای بعدی آقای احمدی‌نژاد باشیم.
XS
SM
MD
LG