لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

بن لادن در پیامی صوتی آمریکا را به ادامه حملات تهدید کرد


اسامه بن لادن، رهبر سازمان القاعده، در یک پیام صوتی که منتسب به اوست و از تلویزیون الجزیره پخش شد، با برعهده گرفتن مسئولیت تلاش ناکام یک تبعه نیجریایی برای انفجار یک هواپیما در مسیر آمریکا، هشدار داد که تا زمانی که آمریکا به حمایت از اسرائیل پایان ندهد، حملات گروهش علیه آمریکا ادامه خواهد داشت.

بن لادن در پیام صوتی خود که توسط شبکه تلویزیونی الجزیره انتشار یافت، با قهرمان خواندن عمر فاروق عبدالمطلب، تلاش ناکام عمر فاروق عبدالمطلب برای انفجار هواپیمای شرکت دلتا در مسیر آمستردام میشیگان را حاوی پیامی همانند پیام حملات یازده سپتامبر دانست.

عمر فاروق عبدالمطلب تبعه ۲۳ ساله نیجریایی در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۰۹، روز کریسمس، سعی در انفجار هواپیمای مسیر آمستردام میشیگان داشت اما این اقدام با تلاش مسافران این پرواز ناکام ماند.

اکنون رهبر القاعده در پیام ویدئویی خود می‌گوید:«پیام این اقدام آن است که آمریکا تا زمانی که ما شاهد برقراری امنیت واقعی در فلسطین باشیم، نباید خیال امنیت را در سر بپروراند».

بن لادن در این پیام تصریح کرده است که «مادامی که برادران ما در غزه بدترین استانداردهای زندگی را تحمل می‌کنند»، عادلانه نیست که آمریکایی‌ها از زندگی خوبی لذت ببرند.

رهبر القاعده همچنین خطاب به مقامات ایالات متحده گفته است که «به خواست خدا، تا زمانی که حمایت شما از اسرائیل برقرار باشد، حملات ما علیه شما ادامه خواهد یافت».

با وجود آنکه در یکی از نخستین واکنش‌ها به اقدام ناکام تبعه نیجریایی، وزیر امنیت داخلی آمریکا، ژانت ناپولیتانو، اعلام کرده بود که «گمانه زنی» در باره ارتباط این مرد با گروه تروریستی القاعده را «برداشتی نامناسب» است، با این حال در روزهای بعد سازمان‌هاى ناظر در آمريكا اعلام كردند شاخه‌اى از گروه «القاعده» مستقر در شبه جزيره عربستان در اطلاعيه‌اى كه در اينترنت قرار داده مسئوليت حمله ناكام به يک هواپيماى شركت هوايى دلتا در روز «كريسمس» را بر عهده گرفته است.

اين گروه در اطلاعیه خود تأكيد كرده بود که با «عمر فاروق عبدالمطلب» در ارتباط بوده و این حمله در پاسخ به تلاش‌هاى ضد تروريستى آمريكا در يمن برنامه‌ريزى شده است.

پس از این اقدام، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در نشست ویژه اعضای ارشد دولتش با مسئولان سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، ضمن ابراز نارضایتی از ناکامی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در پیشگیری از وقوع این رخداد اعلام کرد که «آنچه در روز کريسمس روی داد نشان می‌دهد که القاعده و متحدان تندرو آن، برای کشتن آمريکایيان از هيچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد و ما مصمم هستيم که نه تنها طرح‌های آنان را خنثی کنيم، بلکه تمام پايگاه‌های آنها را يکبار و برای هميشه نابود کنيم».

ایالات متحده و متحدانش اندکی پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، با هدف مقابله با القاعده به افغانستان حمله کردن اما با وجود گذشت بیش از هشت سال از این حمله که به سرنگونی طالبان در افغانستان انجامید، هنوز موفق نشده‌اند که از اسامه بن‌لادن، رهبر سازمان القاعده، ردی به دست بیاورند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به هنگام به دست گرفتن قدرت در سال گذشته سياست دولت جديد آمريکا در افغانستان را تمرکز نظامی و اطلاعاتی بيشتر بر از بين بردن عناصر القاعده و شخص اسامه بن لادن اعلام کرد و امسال نیز با تشریح استراتژی جديد نظامی دولت خود در افغانستان را اعلام کرد و از اعزام سی هزار تن نيروی تازه نفس به آن کشور خبر داد.

وی در تشريح دليل حضور نظامی آمريکا در افغانستان، هدف‌های اصلی کشورش را از هم گسيختن، خلع سلاح کردن و سرانجام شکست دادن القاعده و جلوگيری از بازگشت آنان به افغانستان و پاکستان عنوان کرد.
XS
SM
MD
LG