لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

پیروزی مجدد اوو مورالس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی


اوو مورالس با کسب درصد بالایی از آرا در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور این کشور آمریکای لاتین برگزیده شد.

نتایج رسمی آرا کمی دیرتر اعلام خواهد شد ولی شمارش‌های اولیه نشان می‌دهد که حداقل ۶۳ درصد آرا به آقای مورالس و حزب او تعلق دارد که حدود ۳۵ درصد از رقیب اصلی که در مقام دوم قرار گرفته، بیشتر است.

نتایج این رأی‌گیری نشان می‌دهد که اکثریت رأی‌دهندگان در این کشور آمریکای لاتین از سیاست‌های چپ‌گرایانه آقای مورالس مثل افزایش هزینه‌های دولت در بخش عمومی، کنترل دولتی بر صنایع بزرگ و حمایت و امتیازات بیشتر برای اکثریت بومی‌تباران بولیوی حمایت می‌کنند.

اوو مورالس که خود از بزرگترین تیره بومیان بولیوی و اولین رئیس جمهور بومی در این کشور است در میان این بخش از جمعیت از محبوبیت فراوانی برخوردار است. اوایل سال جاری وی با انجام یک رفراندوم و کسب رأی اکثریت مردم توانست با اصلاح قانون اساسی شرایطی فراهم کند که برای دور دوم ریاست جمهوری کشور را به دست بگیرد.

آقای مورالس غروب یکشنبه پس از اعلام نتایج اولیه در اجتماع هواداران خود گفت: «خواهران و برادران ما اکنون با مسئولیت بزرگی روبه‌رو هستیم. مطمئن باشید که رأی شما به هدر نخواهد رفت».

شمارش اولیه آرا همچنین نشان می‌دهد که به احتمال فراوان حزب آقای مورالس، کنترل مجلس نمایندگان و حدود ۶۵ درصد کرسی‌ها در مجلس سنا را نیز به دست خواهد آورد که در این صورت احزاب مخالف وی شانس چندانی برای کنترل و یا تغییر سیاست‌های وی نخواهند داشت.

منتقدان آقای مورالس می‌گویند او با سیاست دولتی کردن صنایع کلیدی و با دادن امتیازهای ویژه به بومیان سرمایه‌گذاری خارجی و فعالیت‌های بخش خصوصی را محدود کرده است. این سیاست‌ها اکنون با در دست گرفتن اکثریت کنگره توسط حزب آقای مورالس، جنبش به سوی سوسیالیسم، بعید است که با مخالفت چندانی روبه‌رو شود.

با این حال تحلیلگران معتقدند که وی در دور دوم ریاست جمهوری ناگریز خواهد شد که برای جلب سرمایه‌گذاری از شعارهای تند خود دست بردارد.

بسیاری از رأی‌دهندگان به خاطر کمک هزینه‌های نقدی دولت به دانش‌آموزان، مادران و بازنشستگان از دولت آقای مورالس حمایت می‌کنند. طبق آخرین آمارها حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم بولیوی اکنون شامل دریافت این کمک هزینه‌ها می‌شوند.

اوو مورالس که از متحدان هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا است در دور اول ریاست جمهوری خود به شدت بر حجم هزینه‌های اجتماعی دولت افزود و با ملی کردن صنایع انرژی توانست درآمد دولت را نیز افزایش دهد.

بولیوی مهم‌ترین صادرکننده سوخت در آمریکای جنوبی است. منتقدان آقای مورالس می‌گویند او نتوانسته است بر میزان تولید و صادرات سوخت بیافزاید، نتوانسته است فساد اداری و مالی در این بخش مهم را ریشه کن کند و اصلاحات و نوسازی لازم برای صنعت گاز این کشور را پیش نبرده است.

به نظر می‌رسد که این موارد مهم‌ترین چالش‌هایی است که آقای مورالس در دور دوم ریاست جمهوری با آن روبه‌رو خواهد بود.

آقای مورالس وعده داده است که در سال‌های آینده صنایع دولتی تولید کاغذ، سیمان و محصولات لبنیاتی و کارخانجات داروسازی را تأسیس خواهد کرد. او همچنین می‌گوید که با توسعه صنایع فلز و معادن خواهد کوشید بولیوی را از حالت فعلی یعنی صادرکننده صرف مواد خام خارج کند.
XS
SM
MD
LG