لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

ده‌ها زائر ایرانی در میان حادثه‌دیدگان انفجار در مرکز نجف


انفجار روز شنبه نجف در پایانه مسافری صافی صفا در مرکز بغداد رخ داده است
انفجار روز شنبه نجف در پایانه مسافری صافی صفا در مرکز بغداد رخ داده است
انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی مرقد امام علی در شهر نجف، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت که تا کنون خبرگزاری‌ها از کشته شدن دست کم چهار ایرانی و زخمی شدن ۳۷ زائر ایرانی دیگر در این حادثه خبر داده‌اند.

این انفجار که حوالی ساعت ۹ بامداد به وقت محلی، و در پایانه مسافری صافی صفا در مرکز شهر نجف، در یکصد متری مرقد امام علی، اتفاق افتاده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از منابع رسمی و بیمارستانی در نجف، چهار تا هفت زائر ایرانی را در شمار کشته‌شدگان این انفجار ذکر کرده‌اند.

این گزارش‌ها همچنین حاکی است در انفجار روز شنبه نجف، ۵۴ تا ۵۷ تن مجروح شده‌اند که ۳۷ تن از زخمی‌شدگان را زائران ایرانی تشکیل می‌دهند.

پیشتر منابع ایرانی به نقل از مسئولان سازمان حج و زیارت ایران شمار کشته‌شدگان ایرانی انفجار نجف را یک یا دو تن اعلام کرده بودند. مسئولان حج و زیارت ایران همچنین تأیید کرده بودند که ۱۶ ایرانی در میان مجروحان این حادثه هستند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، ضمن اعلام اسامی شماری از زائران ایرانی حادثه دیده در انفجار امروز نجف، به نقل از مسئول سازمان حج و زیارت ایران در عراق نوشت که زائران حادثه دیده ایرانی در قالب دو کاروان به صورت آزاد به عراق سفر کرده بودند.

این مقام سازمان حج و زیارت ایران اضافه کرد که «يكي از اين كاروان‌ها از كشور سوريه وارد عراق شده و كاروان ديگر نيز به صورت آزاد از ايران به عتبات عاليات مشرف شده و هنگام پياده شدن از خودروها دچار سانحه شدند».

هنوز هیچ دسته یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

انفجار صبح روز شنبه در بغداد در حالی رخ داده است که عراق روز یکشنبه صحنه برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود.

با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی عراق، اقدامات تروریستی در این کشور دوباره اوج گرفته است ودر روزهای گذشته نیز برخی از نواحی عراق صحنه این گونه اقدامات بود. از جمله روز چهارشنبه در یک رشته انفجار انتحاری در شهر بعقوبه عراق دستکم بیش از ۳۰ نفر کشته و ده‌ها تن مجروح شدند.

انتخابات پارلمانی عراق که روز یکشنبه برگزار خواهد شد، نشان خواهد داد که پس از خروج آمریکا چه گروه و یا گروه‌هایی کنترل سیاست عراق را در دست خواهد گرفت.

در عین حال مشخص خواهد شد که آیا عراق توانسته است بر تنش و دشمنی‌های فرقه‌ای و قومی که از سال ۲۰۰۳ و اشغال این کشور توسط آمریکا آغاز شد فائق آید یا نه.

در روزهای گذشته مقام‌های عراقی و آمریکایی هر یک به نوبه خود هشدار داده‌اند که گروه‌های شورشی برای برهم زدن انتخابات سعی خواهند کرد در این روزها به حملات خود بیافزایند.

افزایش موارد بمب‌گذاری‌ها از جمله می‌تواند بر موقعیت سیاسی نوری المالکی تأثیرگذار باشد.

آقای مالکی که از سال ۲۰۰۶ به نخست‌وزیری عراق رسید در این رأی‌گیری خود را مناسب‌ترین نامزد برای تضمین امنیت عراق معرفی کرده است.
XS
SM
MD
LG