لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

تأکید مشترک اسد و چاوز بر تقویت محور کاراکاس - دمشق


بشار اسد و هوگو چاوز رؤسای جمهور سوریه و ونزوئلا در نشستی خبری در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، با ابراز امیدواری به «از بین رفتن امپریالیسم و کاپیتالیسم و مبارزه مشترک با اسرائیل» بر تقویت محور کاراکاس- دمشق برای تحقق اهداف مشترک تأکید کردند.

بشار اسد در چارچوب نخستین سفر رسمی به آمریکای لاتین، از پنجشنبه گذشته به این حوزه رفته و در نخستین مرحله این سفرها از ونزوئلا دیدارکرده است.

بشار اسد و هوگو چاوز شنبه در کنفرانس خبری «سوگند» خوردند در مبارزه مشترک، علیه «اسرائیل نیز که مرتکب جنایت ونسل‌کشی می‌شود» همکاری کنند.

آقای چاوز گفت: «باید جهان را از شر امپریالیسم و کاپیتالیسم نجات داد و خاورمیانه نیز باید از دست جنایات اسرائیل رها شود»، و با تأکید بر حمایت کشورش از فلسطین و «ایستادگی در کنارملت فلسطین تا رهایی این ملت» تأکید کرد که «جهان عرب و کشورهای آمریکای لاتین می‌توانند در این رهایی نقش بسزایی داشته باشند».

رئیس جمهور ونزوئلا گفت: «کسی نباید تردید داشته باشد که اسرائیل بازوی جنایت واشینگتن و تهدیدی برای همگان است و باید اسرائیل را سر جایش نشاند و اکنون نیز اسرائیل همه هم‌پیمانان خود را از دست می‌دهد».

آقای چاوز بر لزوم «استرداد ارتفاعات جولان به سوریه» تأکید کرد ولی گفت: «مسلماً با جنگ مخالفیم و این امر باید از راه‌های مسالمت‌آمیز صورت گیرد».

رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن سوریه و شکل دادن به خاورمیانه مورد نظر امپریالیست‌ها» شکست خورده است.

به گفته آقای چاوز، حافظ اسد (پدر بشار اسد) «یکی از رهبران بزرگ» بوده است، و ادامه داد که «سوریه همچنان پرچمدار سوسیالیسم عربی است».

آقای چاوز در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ از سوریه دیدار کرده بود، که در آخرین دیدارش اسرائیل را «نیروی امپریالیستی که می‌خواهد همسایگان خود را از بین ببرد و در راستای اجرای منویات آمریکا خاورمیانه را چند شقه کند» توصیف کرد.

در نشست خبری کاراکاس، آقای اسد آنچه را که «شهامت کم‌نظیر» در رئیس جمهور ونزوئلا نامید، تحسین کرد و گفت: «شمارسیاستمدارانی که بتوانند در مواقع لازم نه بگویند، بسیار اندک است».

رئیس‌جمهور سوریه در این نشست خبری، از«حق» ایران و همه کشورها برای داشتن «انرژی هسته‌ای» دفاع کرد.

آقای اسد که برای امضای قراردادهایی بویژه درعرصه انرژی و صنایع غذایی به ونزوئلا رفته است، شنبه در آیین امضای پیمان یکصد میلیون دلاری دو کشور شرکت کرد.

آقای اسد در ادامه تور آمریکای لاتین، از کوبا، برزیل و آرژانتین دیدار خواهد کرد.

هوگو چاوز یکی از سرسخت‌ترین منتقدان آمریکا در یک دهه اخیر، در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران، به هم‌پیمان جدی ایران مبدل شده و به سوریه نیز نزدیک شده است.

آقای چاوز پا به پای تقویت همکاری‌های خود با ایران و سوریه، مناسبات دیرینه کشورش با اسرائیل را گسسته است. ونزوئلا در جریان نبرد اسرائیل و حماس در ژانویه ۲۰۰۹، مناسبات ده‌ها ساله با اسرائیل را که در سطح سفیر بود، کاهش داد.

مقامات اسرائیل مدعی شده‌اند که همکاری‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران با ونزوئلا و برخی کشورهای دیگر در آمریکای لاتین موجب شده که حزب‌الله، حماس و سایر نیروهای اسلامی همسو با ایران و سوریه از پایگاه‌های جدید فعالیت در حوزه آمریکای لاتین برخوردار شوند.
XS
SM
MD
LG