لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

همکاری‌های دو جانبه؛ محور سفر کلینتون به چین


هیلاری کلینتون در حال ورود به فرودگاه پکن
هیلاری کلینتون در حال ورود به فرودگاه پکن
هیلاری کلینتون در نخستین سفر خارجی خود در مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، پس از دیدار از ژاپن، اندونزی و کره جنوبی به چین رفت.

بحران مالی جهانی، گرمای زمین و البته برنامه اتمی کره شمالی در صدر گفتگوهای خانم کلینتون با مقام‌های چینی قرار داشت. چالش‌هایی که به گفته هیلاری کلینتون همکاری واشینگتن و پکن را می‌طلبد.

خانم کلینتون در این مورد گفته است که «ایالات متحده آمریکا متعهد به ایجاد رابطه‌ای مثبت و دوجانبه با دولت چین است. رابطه‌ای که معتقدیم نه تنها در آینده صلح، پیشرفت و شکوفایی این دو کشور بلکه در تمامی کشورهای جهان، نقش مهمی دارد.»

فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی رادیو فردا با توجه به بحران عظیم مالی جهانی، همکاری چین و آمریکا را اجتناب ناپذیر می‌داند.

آقای خاوند می‌گوید: «بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین، توافق‌ها و همبستگی‌هایی در عرصه اقتصادی وجود دارد و مهم‌ترین چیزی که می‌شود بر آن تأکید کرد این است که ایالات متحده به خاطر تأمین بخش مهمی از کسری بودجه خود، به چین نیاز دارد. این کسری بودجه به این وسیله تأمین می‌شود که چینی‌ها اوراق قرضه آمریکا را خریداری می‌کنند و در واقع چین مهم‌ترین منبع خارجی تأمین کننده کسری بودجه آمریکاست. البته چینی‌ها هم به خصوص به این خاطرکه بخش بزرگی از کالاهای صادراتی چین روانه بازار آمریکا می‌شود، به ایالات متحده احتیاج دارند.»

در کنار این مسائل وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای چینی خود، از وضعیت حقوق بشر در چین هم سخن گفت.

به گفته خانم کلینتون، «ایالات متحده آمریکا، گفتگوهای بی‌پرده‌ای بر سر مسائل مورد اختلاف خود با چین خواهد داشت. از جمله، حقوق بشر، وضعیت تبت، آزادی دین، آزادی بیان. ارتقای سطع حقوق بشر، بخش جدایی ناپذیر سیاست خارجی آمریکاست و آمریکا با صراحت بر سر آن با مقام‌های چین گفتگو خواهد کرد.»

یانگ جی اِ چی، همتای چینی هیلاری کلینتون هم نظر او را تأیید کرد.

به گفته وزیر خارجه چین، «اختلافاتی بین چین و آمریکا بر سر برخی جوانب حقوق بشر وجود دارد. چین معتقد است هر دو کشور باید با افزایش گفتگو ها، اختلاف موجود در این مسئله را کنار بگذارند. اعتماد سازی کنند و مسئله حقوق بشر را بر اساس احترام متقابل حل کنند.»

اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که خود در سال ۱۹۹۵ در اظهارنظری به صراحت از وضعیت حقوق بشر در چین انتقاد کرده بود، این بار، این مسئله را مانعی برسر راه همکاری‌های واشینگتن و پکن ندانست.

سخنانی که خشم سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل را بر انگیخت.

پیتر تاتچل، از فعالان حقوق بشر در لندن می‌گوید: «کم اهمیت جلوه دادن وضعیت حقوق بشر در چین، توسط هیلاری کلینتون، مایه تأسف بسیاری از مردم این کشور شده است. خیلی‌ها انتظار داشتند که آمریکا با دولت جدید باراک اوباما، در کنار توسعه و تجارت، به مسایلی چون دموکراسی و بهبود وضعیت حقوق بشر در چین هم بها دهد.»

اما برنامه نظامی و اتمی پیونگ یانگ از مسایل مهم مورد بحث مقام های آمریکا و چین بود.

در حالی که هیلاری کلینتون در پکن به دنبال جلب حمایت چین است، کره شمالی با آماده‌سازی تدارکات برای پرتاب موشک دوربرد خود همچنان باعث نگرانی کشورهای غربی و متحدان آمریکاست.

شماری از نشریات آمریکایی معتقدند ایالات متحده با برگزیدن نماینده جدیدی در گروه مذاکرات ۶ جانبه، خواستار رویکرد تازه ای در قبال پیونگ یانگ شده اند. اما بر پایه گزارش رویترز، کره شمالی واشینگتن را متهم به تلاش برای آغاز جنگ در شبه جزیره کره کرده است.
XS
SM
MD
LG