لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

چین، ایران و غرب را به توافق بر سر مبادله سوخت فراخواند


تأسیسات غنی‌سازی نظنز؛ ایران گفته است که از روز سه‌شنبه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در نطنز آغاز می‌کند
تأسیسات غنی‌سازی نظنز؛ ایران گفته است که از روز سه‌شنبه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در نطنز آغاز می‌کند
در حالی که مقامات ایالات متحده و فرانسه روز دوشنبه بر ناگزیر بودن تحریم‌های تازه در روند پرونده هسته‌ای ایران تأکید کردند، چین از ایران و قدرت‌های غربی خواسته است تا همچنان بر پیشنهاد مبادله سوخت که مورد حمایت جامعه بین‌المللی است تمرکز کنند.

ایران گفته است که با توجه به عدم حصول توافق بر سر مبادله یا خرید سوخت موردنیاز رآکتور تحقیقاتی‌اش، از روز سه‌شنبه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در نطنز آغاز می‌کند.

در واکنش به اعلام این خبر روز دوشنبه برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، گفته بود که «این یک باج‌خواهی واقعی است و از آنجا که مذاکره امکان‌پذیر نیست، تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم اعمال تحریم‌هاست».

آقای کوشنر همچنین گفته بود که به جز چین سایر کشورها از چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کنند.

در واکنشی دیگر رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، هم با وجود تأکید بر تلاش برای رسیدن به راه حل مسالمت‌آمیز در قبال برنامه هسته‌ای تهران گفته بود که «به نظر من، تنها راهى كه براى ما در اين موقعيت باقى مانده است دنبال كردن گزينه فشار است، اما آن نيازمند اين است كه جامعه جهانى در اين زمينه متفق‌القول باشند».

اکنون خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه چین نوشته است که موضع کشورش دعوت از طرفین مذاکرات برای کار بر پیشنهاد مبادله سوخت است.

چین تاکنون بارها با مخالفت با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، مانع از اجماع قدرت‌های جهانی علیه ایران شده است. شورای امنیت سازمان ملل از سال ۱۳۸۵ تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است تا از این طریق ایران را به توقف غنی‌سازی اورانیوم متقاعد کند.

قطعنامه چهارم؛ «شاید تا پایان ماه مارس»

در همین حال رویترز نوشته است که دیپلمات‌های غربی امیدوارند که شش قدرت جهانی مذاکره‌کننده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، تا پایان ماه فوریه بر سر مفاد چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران به توافق برسند.

در صورت حصول چنین توافقی انتظار می‌رود که شورای امنیت سازمان ملل متحد تا پایان ماه مارس ۲۰۱۰، فروردین ۸۹، چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را بررسی و به تصویب برساند.

با این حال به نوشته رویترز، دیپلمات‌های سازمان ملل متحد معتقدند که با توجه به عدم تمایل چین [به اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران] این زمان‌بندی بیش از حد خوش‌بینانه است.

در مورد چگونگی تحریم‌های تازه، در اواخر دی ماه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود که کشورش به اين نتيجه رسيده که بهترين راه برای وادار ساختن مقام‌های تهران به بيان واقعيت‌های برنامه اتمی‌شان، وضع تحريم‌ها بر مسئولان ايران است.

خانم کلینتون تصریح کرده بود که «چگونگی اعمال این تحریم‌ها هنوز نهایی نشده، اما دولت آمریکا پس از مشورت با هم‌پیمانان خود مسیر درست برای اعمال تحریم‌ها را انتخاب می‌کند».
XS
SM
MD
LG