لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

بحران تولید و فروش در شرکت خودروسازی کرایسلر


قرار است فیات به مرور به سهامدار اصلی کرایسلر بدل شود
قرار است فیات به مرور به سهامدار اصلی کرایسلر بدل شود
شرکت خودروسازی کرایسلر برای رونق تولید و فروش خود در آینده با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است.

بزرگترین این چالش‌ها قانع کردن سه سهامدار اصلی جدید این شرکت است که عبارتند از صندوق بازنشستگی کارکنان قدیمی شرکت، سهام دولت در این شرکت و کمپانی اتومبیل‌سازی فیات که قرار است روش‌های تولید شرکت کرایسلر را که بیش از سه دهه تغییر نکرده‌اند، متحول کند.

با وجود اظهار امیدواری و خوشبینی‌های دولت در مورد موفقیت کرایسلر با تکیه بر سیاست کوچک کردن این شرکت، برخی به موفقیت آن خوشبین نیستند. یک مشکل جدی در اين طرح تضاد منافعی است که بین کارگران فعلی و کارگران بازنشسته ایجاد خواهد شد.

کارگران فعلی می‌خواهند حقوق و امتیازات حرفه‌ای خود را که محصول سال‌ها مبارزه سندیکایی است حفط کنند. در مقابل کارکنان بازنشسته که اکنون بخشی از هیئت مدیره این شرکت هستند مدافع حفظ امتیازات و حقوق بازنشستگی و گران قیمت خود خواهند بود.

عامل نوآوری و تحول قرار است از سوی شرکت ایتالیایی اتومبیل‌سازی فیات پیش برده شود که طی ۵ سال اخیر توانسته است نقش مهمی درسودآوری کرایسلر ایفا کند. فیات طراح ساخت اتومبیل‌های کم‌مصرف‌تری است که دولت باراک اوباما آن را مسیر آینده اتومبیل‌سازی آمریکا می‌داند.

اما سال‌ها پیش که کرایسلر توسط کمپانی اروپایی دایملر– بنز اداره می‌شد تمام امیدها برای تولید اتومبیل‌هایی با ویژگی‌های جدید و موفق عملاً به جایی نرسید.

اعضای تیمی که مذاکره در مورد آینده کرایسلر را انجام می‌دادند روز پنجشنبه اعلام کردند که تمام ریسک‌های مالی طرح جدید را بررسی کرده و توانسته‌اند موافقت سرمایه‌گذاران را جلب کنند که سرمایه خود را با سودی معادل ۲۸ درصد در اختیار کرایسلر قرار خواهند داد.

براساس این توافق جدید سندیکای کارگران اتومبیل‌سازی آمریکا مدیریت کرایسلر را برعهده نخواهد داشت. دولت نیز با وجود سرمایه‌گذاری در این طرح از دخالت در امو مدیریتی پرهیز خواهد کرد. مدافعان این طرح می‌گویند که شرکت فیات نیز برخلاف تجربه دایملر– بنز که موفقیت‌آمیز نبود چون روی تولید اتومبیل‌های اقتصادی و کم مصرف تمرکز خواهد کرد زمینه‌های موفقیت را دارد.

با وجودی که در این طرح عامل مهم برای احیا کرایسلر تکیه بر تکنولوژی شرکت فیات است دولت نمی‌خواهد آن را آخرین شانس کرایسلر جلوه دهد. ولی واقعیت این است که براساس این طرح در نهایت کرایسلر به زیر مجموعه‌ای از شرکت فیات بدل خواهد شد.

براساس این طرح شرکت فیات خواهد توانست که به مرور به سهامدار اصلی کرایسلر بدل شود. اما در عین حال برای رسیدن به آن مرحله فیات ملزم شده است که فروش مدل‌های پر طرفدار ساخت شرکت کرایسلر را در بازارهای خارج از آمریکای شمالی به حد اعلا برساند و با تولید موتورهای پیشرفته میزان مصرف بنزین در مدل‌های قدیمی کرایسلر را به حد قابل رقابت با اتومبیل‌های کم مصرف خارجی برساند.

هیئت مدیره جدید شرکت کرایسلر شامل چهار نفری خواهد بود که شخصاً توسط رئیس جمهور برگزیده خواهند شد. به گفته مقامات کاخ سفید به غیر از انتصاب هیئت مدیره دولت در امور داخلی این شرکت دخالتی نخواهد داشت. اما رئیس جمهور صراحتاً مشخص کرده است که تمام سرمایه‌گذاری دولت در شرکت کرایسلر قبل از انتقال مالکیت اصلی آن به فیات باید به خزانه دولت بازگردانده شود.

مجموعه سرمایه‌گذاری دولت حدود ۸ میلیارد دلار است. در ماه‌های اخیر نیز فقط برای ادامه فعالیت این شرکت دولت آمریکا حدود ۴ میلیارد دلار به آن تزریق کرده بود.

کارشناسان معتقدند که طرح جدید برای نوآوری و احیا کرایسلر حداقل دو سال و نیم دیگر به نتیجه خواهد رسید و تا آن زمان این شرکت اتومبیل‌سازی باید در بدترین شرایط بازار فروش اتومبیل به حیات خود ادامه دهد.

اهمیت احیا شرکت‌های اتومبیل‌سازی آمریکا از جمله کرایسلر و جنرال موتورز به حدی است که بسیاری از مفسران می‌گویند رئیس جمهور آمریکا را وادار کرده است که توجه بسیار و گاه دخالت زیادی در این مسائل داشته باشد. بنابراین با وجودی که باراک اوباما بارها تأکید کرده که نمی‌خواهد نقش مدیرعامل شرکت‌های اتومبیل‌سازی را ایفا کند ولی در آینده موفقیت یا شکست این شرکت‌ها معیاری خواهد بود برای سنجش موفقیت و کارآمدی شخص رئیس جمهور.
XS
SM
MD
LG