لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

پرسش سينماگران از نامزدهای ریاست جمهوری در مورد سانسور


از چپ و بالا؛ مهدی کروبی، محسن رضایی، محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی، چهار نامزد تأیید صلاحیت‌شده در دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران
از چپ و بالا؛ مهدی کروبی، محسن رضایی، محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی، چهار نامزد تأیید صلاحیت‌شده در دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران
در پی اعلام نام نامزدهای نهايی دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری و آغاز تبليغات رسمی انتخاباتی، خانه سينما با انتشار هفت پرسش، خواستار پاسخگويی نامزدها به اين پرسش‌ها شد و از جمله از آنان خواست تا مشخص کنند که مميزی در توليد و نمايش آثار هنری را چگونه می‌بينند.

خانه سينما پيش از طرح پرسش‌ها، بر اهميت حضور و مشارکت همه جانبه سينماگران در انتخابات و لزوم شفاف‌سازی ديدگاه‌های نامزدها تأکيد کرده است.

محمود احمدی‌نژاد، محسن رضايی، مهدی کروبی، ميرحسين موسوی هر چند به طور کلی برنامه‌ها و شعارهايی را در زمينه سياست‌های فرهنگی خود در صورت پيروزی مطرح کرده‌اند، اما هنوز به طور مشخص و جزيی به بحث درباره مسايل فرهنگی و هنری و برنامه‌های خود برای رفع مشکلات موجود نپرداخته‌اند.

همزمان با نزديک شدن به زمان انتخابات، هنرمندان نيز با موضع‌گيری‌های متفاوت، ديدگاه‌های خود را درباره انتخابات و حمايت از يکی از نامزدها مطرح کرده اند، اما اين نخستين بار است که يک نهاد صنفی هنرمندان با طرح پرسش‌های خود به صورت علنی، خواستار پاسخگويی نامزدها و روشن شدن شيوه‌های مديريتی نظام فرهنگی و هنری به ويژه سينما شده است.

خانه سينما از چهار نامزد انتخاباتی خواسته است که به اين پرسش پاسخ دهند که مميزی در توليد و نمايش آثار هنری به ويژه سينما را چگونه می‌بينند و چه ساز و کاری را برای اعمال آن برمی‌گزينند.

در پرسشی ديگری، از نامزدها پرسيده شده: «اشتغال به توليد و عرضه در فعاليت‌های هنری به ويژه سينما را حق می‌دانيد و يا امتياز؟ ساختار حقوقی و عملكرد دستگاه‌های اجرايی متكفل اين عرصه، كدام گزينه را برگزيده است؟»

خانه سينما همچنين از آنان خواسته است تا بگويند که برنامه‌های مشخصشان برای رونق اقتصاد هنر به ويژه قلمرو سينما چيست و جست‌وجوی سهم توليدات سينمايی ايران در جهان را چگونه دنبال می‌کنند.

تعيين زمانی برای اجرای طرح بيمه بيکاری هنرمندان، حمايت از حقوق مادی و معنوی هنرمندان و آثار سينمايی و ارزيابی ساختار، اهداف و برنامه‌های نظام موجود اداری حوزه فرهنگ از ديگر محورهای سئؤالات خانه سينما از چهار نامزد رياست جمهوری است.

خانه سينما در آخرين پرسش خود از کانديداهای رياست جمهوری خواسته است تا نامزدهای مورد نظر خود برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را معرفی کنند.

هيچ يک از چهار نامزد انتخابات هنوز پاسخی به پرسش‌های خانه سينما نداده‌اند.

در روزهای اخير، علاوه بر موضع‌گيری‌های هنرمندان به سود يکی از نامزدها، شماری از هنرمندان حوزه تئاتر نيز خواستار توجه نامزدها و رئيس جمهوری آينده به وضعيت ساختمان تئاتر شهر، به عنوان يکی از اصلی‌ترين نمادهای تهران شده بودند.
XS
SM
MD
LG