لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

نخستین بمب اتمی ایران؛ تا یکسال آینده؟


محمود احمدی‌نژاد در مراسم روز فناوری هسته‌ای در فروردین ماه ۸۹
محمود احمدی‌نژاد در مراسم روز فناوری هسته‌ای در فروردین ماه ۸۹
رئیس کمیته فرعی کمیسیون امنیت داخلی کنگره آمریکا، جین هارمن، با استناد بر «ارزیابی (تازه) سازمان‌های ملی اطلاعاتی» آن کشور، پیرامون برنامه‌های اتمی ایران، پیش‌بینی کرد که ایران در کمتر از یکسال دیگر بمب اتمی نخواهد ساخت.

رییس کمیسیون فرعی امنیت داخلی کنگره آمریکا یاد آوری کرد که ارزیابی تازه سازمان‌ها اطلاعاتی آماده شده و ممکن است تا چند هفته دیگر در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار بگیرد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، نیز در آغاز سفر خود به آمریکای لاتین و منطقه کارائیب، امکان دستیابی ایران به بمب اتمی تا یکسال آینده را مورد تردید قرار داد.

اظهار نظر وزیر دفاع آمریکا در مورد زمان دستیابی ایران به بمب اتمی در پاسخ به پرسشی مطرح شد که حاکی از امکان پیوستن ایران به جرگه کشورهای دارای بمب اتمی طی چند ماه آینده بود.

وزیر دفاع آمریکا در اظهار نظر خود پیرامون ایران، ارزیابی سازمان‌ها اطلاعاتی آمریکا را مورد استناد قرار داد و یاد آور شد، برپایه اطلاعاتی که او دریافت کرده ایران تا یک سال آینده بمب اتمی نخواهد ساخت ولی در فاصله سه تا پنج سال آینده امکان ساختن بمب اتمی را خواهد داشت.

معمولاً بخش‌های منتشر شده از گزارش محرمانه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پیرامون فعالیت‌ها و پیشرفت ایران در مسیر دست یافتن به سلاح هسته‌ای، با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و در گذشته موضوع پیش‌بینی‌ها بسیار محافظه‌کارانه‌تر از رشد واقعی ایران در این زمینه بوده است.

بر اساس ارزیابی اطلاعاتی سال ۲۰۰۷، با «اطمینان نسبی» پیش‌بینی شده بود که ایران بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ اورانیوم غنی شده کافی برای تولید یک بمب اتمی را در اختیار خواهد داشت.

ایران بنا بر گزارش رسمی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان سال ۲۰۰۹ بیش از دو هزار و ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت ۳.۵ درصد در اختیار داشت که این حجم در صورت افزایش غلظت آنها به حدود ۹۰ در صد، برای تولید سه بمب اتمی کافی است.

ایران هم اکنون در حال افزایش غلظت اورانیوم با غلظت پایین در اختیار خود تا میزان ۲۰ در صد است و در صورت ادامه غنی‌سازی تا میزان ۲۰ درصد و استفاده از مجموع اورانیوم با غلظت پائین به این منظور، زمان لازم برای دست یافتن به غلظت ۹۰ در صد نظامی، به کمتر از نصف کاهش خواهد یافت.

به این ترتیب، از لحاظ در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده و توده انفجاری، ایران در صورت به کار گرفتن تمامی حدود چهار هزار و ۲۰۰ سانترفیوژ فعال در نطنز، تنها به چند ماه وقت نیاز خواهد داشت.

در صورت استفاده از سانتریفیوژهای گرافیتی موسوم به ایران-۲ و ایران-۳ ( نسل سوم)، به جای سه هزار سانترفیوژ پی-۱ که از سرعت چرخش کمتری برخوردارند، این زمان می‌تواند (به نسبت تعداد سانتریفوژهای تازه) تا نصف و حتی یک سوم کاهش یابد.

در همین زمینه دیوید پترایوس فرمانده نیروهای برون مرزی آمریکا در خاور نزدیک و آسیای مرکزی، یادآور شده است که جاه‌طلبی‌های اتمی ایران در منطق لرزه ایجاد کرده و به این دلیل آمریکا بدون جنجال مشغول «تقویت آمادگی‌های دفاعی همپیمانان کلیدی خود در منطقه است».

او همچنین اظهار نظر کرده است که «اگرچه عدم پیشرفت در جریان صلح اعراب و اسرائیل در حال حاضر بزرگترین عامل نگرانی خاطر نزد رهبران کشورهای عرب است، من تصور می‌کنم از این لحاظ ایران تدریجاً نگرانی‌های ناشی از جنگ با اسرائیل را نزد اعراب در مقام دوم قرار داده است».

دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا، هم اخیراً تأیید کرد که ایران در فاصله یک تا سه سال آینده قادر به تولید بمب اتمی خواهد بود.

از سوی دیگر اسرائیل نیز بر این باور است که ایران در طول چند ماه آینده قادر به ساختن نمونه یک بمب اتمی خواهد شد. منابع اسرائیلی معتقدند که بمب‌های اصلی می‌توانند در سه سال آینده آماده شوند.

طی یک سال گذشته نظر مجامع اطلاعاتی آمریکا پیرامون پیشرفت ایران در راه دست یافتن به ظرفیت نظامی اتمی تغییر محسوس یافته است. بخش‌های غیرمحرمانه شده آخرین گزارش جامع منابع اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ انتشار یافت. در صورت انتشار بخش‌هایی از گزارش تازه، انتظار می‌رود که ارزیابی تجدید نظر شده نسبت به گزارش قبلی تفاوت‌های بسیاری را نشان دهد.

اظهار نظر مقامات رسمی آمریکا پیرامون احتمال دست یافت ایران به بمب اتمی طی یک سال آینده و حتی در ماه‌های آینده، در حالی صورت می‌گیرد که تنها یک روز از زمان برگزاری کنفرانس امنیتی سران ۴۷ کشور در واشنگتن سپری شده است. تصویب تحریم‌های تازه شورای امنیت علیه ایران مهم‌ترین موضوع در بحث‌های غیررسمی رهبران شرکت‌کننده در کنفرانس دو روزه واشنگتن بود.
XS
SM
MD
LG