لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

«تشدید فشار بر نشر اینترنتی در ایران»


برابر گزارش روزنامه ایران ارگان رسمی دولت جهموری اسلامی، «مرکز بررسی جرائم سازمان یافته اینترنتی»، وابسته به سپاه پاسداران ، ۱۸ نفر را به اتهام انتشار نوشته و تصاویر ضد امنیت و ضد دینی و عفت عمومی بازداشت کرده است.

همین مرکز، در اطلاعیه خود می‌گوید که افراد بازداشت شده از حمایت سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه برخوردار بودند و قصد داشتند دشمن را در اجرای برنامه براندازی نرم در ایران یاری دهند.

در این رابطه دکتر حسین باقرزاده ، تحلیلگر سیاسی در لندن در گفت‌وگو با رادیو فردا به این پرسش پاسخ می‌دهد که بازداشت این افراد را از سوی سپاه پاسداران چگونه ارزیابی می‌کند؟

حسین باقرزاده: این بازداشت‌ها بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران فشار را روی کسانی که از طریق اینترنت، به پخش خبر، اطلاعات یا نظر دست می‌زنند، گسترش می‌دهد. بخشی از این سایت‌ها، سایت‌هایی است که از نظر رژیم ضد دینی تلقی شده‌اند. بخشی هم گفته شده که سایت‌های مستهجن هستند؛ به سایت‌هایی اشاره دارند که داستان‌ها، تصاویر یا گزارش‌های مربوط به مسائل جنسی دارند.

این موضوع نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی دارد فشارش را روی نشر اینترنتی، از هر نوع که هست، تشدید می‌کند. ولی نکته جالب این است که این کار را از طریق سپاه پاسداران انجام می‌دهند، که واقعاً جای سؤال است که جمهوری اسلامی ایران نه فقط نظام اجرایی و مقننه‌اش خیلی شدید دست سپاه پاسداران افتاده، بلکه نظام قضایی و امنیتی‌اش هم به تدریج دارد به دست سپاه پاسداران می‌افتد و سپاه پاسداران است که این مسائل را دنبال می کند.

رادیو فردا: در همین رابطه، در ایران وزارت ارشاد داریم و وزارت اطلاعات داریم. آیا این یک حالت همپوشی نیست؟ برای اینکه آنها هم وظایفی در این رابطه قاعدتاً باید داشته باشند. چرا سپاه دارد دخالت می‌کند؟

این سؤال واقعاً به‌جاست و همانطورکه اشاره کردید، ارگان‌های خاصی در ایران هستند که مسئولیت مستقیم در این مسائل دارند. وزارت ارشاد مسئولیت دارد در مورد مسئله پخش و نشر که ظاهراً شامل پخش اینترنتی هم می‌شود. بنابراین انتظار این است که ارشاد روی این مسائل بیشتر کار کند یا وزارت اطلاعات که مسائل امنیتی را دنبال می‌کند.

ولی همانطور که اشاره کردم این نشانه روند نظامی شدن نظام سیاسی ایران است که دارد به تدریج ارگان‌های مختلفش تحت کنترل ساختار نظامی قرار می‌گیرد. البته همکاری بین سپاه پاسداران و این نهادها وجود دارد. ولی در عین حال این مسئله، اخطاری است که تمام شبکه‌های مختلف و ارگان‌های امنیتی و سیاسی را تحت کنترل می‌گیرد و به طور خیلی مستقیم در اینجا سازمان سپاه پاسداران وارد عمل شده است. اینکه چه نقشی وزارت اطلاعات یا وزارت ارشاد ایفا می‌کنند، در این گزارش‌ها مشخص نیست.

در گذشته آیت‌الله خامنه‌ای مبارزه با تهدیدات نرم را به سپاه واگذار کرده بود. ولی بیشتر صحبت‌ها مبارزه با آنچه را که جمهوری اسلامی می‌گوید ناتوی فرهنگی است، آیا سپاه پاسداران برای این کار نفرات کافی دارد، یا از همین نیروی عظیم بسیج استفاده خواهد کرد؟ برای اینکه اخیراً گفته بودند که خود بسیجی‌ها می‌توانند وبلاگ راه بیاندازند و کمک کنند.

به هرحال آنچه جمهوری اسلامی ایران به عنوان براندازی نرم یاد می‌کند، شامل همه فعالیت‌هایی است که به صورت قلمی، مسالمت‌آمیز یا به صورت‌های دیگر در ایران مطرح می‌شود. هر اقدامی که جمهوری اسلامی به لحاظ سیاسی یا به لحاظ اخلاقی و مذهبی با آن مخالف باشد به عنوان جریان براندازی نرم از آن یاد می‌کند.

می‌دانید که سپاه پاسداران در سال‌های اخیر بسیار قوی شده؛ هم به لحاظ تکنیکی و هم به لحاظ موقعیت سیاسی و نظامی. به لحاظ تکنیکی این شبکه‌ای که در اینجا عمل کرده، شبکه خاصی است که برای کنترل انتشارات اینترنتی بکار افتاده و نشان می‌دهد که بسیار موفق دارند کار می‌کنند. یعنی از همه امکانات تکنیکی دارند استفاده می‌کنند.

اینکه بسیج را اینجا چگونه می‌شود وارد عمل کرد، اشاره شما به اینکه بسیج بتواند از طریق یک اینترنت کار انجام دهد، خوب آن وقتی بود که جمهوری اسلامی ایران می خواست فرضاً با اطلاعات اینترنتی از طریق اینترنت کار کند. یعنی قلم را با قلم پاسخ دهد. ولی ظاهراً آن شیوه اینجا مؤثر نبوده و تصمیم گرفتند بطور مستقیم وارد عمل شوند و می‌دانید که در اینجا به صورت خیلی مستقیم و سرکوبگرانه، تمام این سایت‌ها را بستند و عده‌ای را دستگیر کردند و هنوز معلوم نیست که این حرکت تا کجا ادامه خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG