لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

دیان علایی: دنیا به مسئله بهائیان ایران توجه دارد


دیان علایی، نماینده جامعه بهائیان ایران در سازمان ملل
دیان علایی، نماینده جامعه بهائیان ایران در سازمان ملل

مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه‌ای خواهان آزادی هفت رهبر بهاییان ایران شد. این هفت نفر بیش از یک سال و نیم است که بر اساس قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برند.


قرار بود روز یکشنبه گذشته محاکمه این هفت نفر آغاز شود، اما بدون ذکر هر دلیلی برای چندمین بار این محاکمه به تعویق افتاد.

دیان علایی، نماینده جامعه بهائیان ایران در سازمان ملل، در گفت‌وگو با رادیو فردا به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: خانم علایی، جزئیات قطعنامه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در مورد آزادی هفت بهایی در بند در ایران چیست؟

دیان علایی: اين اولين قطعنامه‌ای نيست که کنگره آمريکا تصويب می‌کند، ولی نشان می‌دهد کشورهايی که حقوق بشر برايشان مهم است، نگران وضعيت بهاييان و وضعيت حقوق بشر در ايران هستند.

  • قرار بود يکشنبه گذشته محاکمه هفت تن از بهاييانی که در ايران بازداشت شده‌اند آغاز شود، ولی اين محاکمه به تعويق افتاد. آيا می‌دانيد دليل عقب افتادن اين محاکمه چيست؟

تا جايی که ما اطلاع دارد به خانواده اين افراد و وکلای آنها چيزی نگفته‌اند و حتی وکلا به طور رسمی دعوت نشده بودند که در دادگاه حاضر شوند، بر اساس تاريخی که از قبل اعلام شده بود وکلا به دادگاه می‌روند و آنجا متوجه می‌شوند که تاريخ دادگاه عقب افتاده است، ولی هيچ تاريخ جديدی را به آنها ابلاغ نکرده‌اند.

  • اتهامات اين افراد به طور مشخص چيست؟

جاسوسی برای اسرائيل، توهين به مقدسات اسلامی، تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی و يک اتهام هم بعداً اضافه شد؛ مفسد فی‌الارض.

  • سرنوشت اين افراد را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

ابتدا تمام اين اتهامات را رد می‌کنيم، اين هفت نفر نه جاسوس هستند نه به اسلام توهين کرده‌اند و نه عليه جمهوری اسلامی کاری انجام داده‌اند. اين بازداشت فقط جنبه مذهبی دارد و اين افراد صرفاً به خاطر اعتقادات دينی خود بازداشت شده‌اند.

اين مسئله نشان می‌دهد دولت ايران نمی‌تواند افراد دگرانديش در هر زمينه‌ای را تحمل کند. اين هفت نفر بهايی بودند و فقط به مسايل زندگی روزمره جامعه بهايی رسيدگی می‌کردند.

  • آيا اينها علناً رسيدگی به جامعه بهاييان ايران را مطرح کرده‌اند؟

بله، دولت می‌دانست که اين افراد چنين کاری انجام می‌دهند چون بارها وزارت اطلاعات اين هفت نفر را احضار و بازجويی کرده بود، بنابراين دولت می‌دانست اين هفت نفر چه کسانی هستند و چه کاری انجام می‌دهند.

  • اين اقدام از نظر قوانين جمهوری اسلامی آزاد است؟

ديانت بهايی به آن صورت روحانيونی ندارد و به اين صورت است که تمام بهاييان ايران محافل خود را انتخاب می‌کنند که ۹ نفر هستند. اول انقلاب دو گروه از اين ۹ نفر محفل ملی بهاييان را کشتند و بعد هم گفتند بهاييان ديگر حق ندارند محافل خود را انتخاب کنند.

اموری چون ازدواج، دفن مردگان، تربيت روحانی کودکان و ديگر مسايل يک جامعه دينی بايد به نحوی رسيدگی شود و به همين دليل گروهی تشکيل شد شامل اين هفت نفر که سعی می‌کردند به مسايل دينی و روحانی بهاييان ايران رسيدگی کنند.

  • در نظر داريد برای آزادی اين افراد و يا روشن کردن وضعيت آنها چه اقداماتی انجام دهيد؟

بايد فشار کشورهای ديگر افزايش يابد، مانند همين قطعنامه‌ای که اکنون در کنگره آمريکا تصويب شد، يا قطعنامه‌ای که دولت کانادا قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی بگذارد، يا سخنان دبيرکل سازمان ملل و يا کميسريای عالی حقوق بشر و بياينه‌های سازمان‌های بين‌المللی که به دولت ايران فشار می‌آورند.

دولت ايران بايد بداند همه دنيا به مسئله حقوق بشر در ايران و از جمله آزادی اديان و ايرانيان بهايی توجه دارند.
XS
SM
MD
LG