لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

درخواست ارسال نماینده سازمان ملل؛ عبادی: هنوز مخالفت نشده است


شیرین عبادی، فعال مدنی و برنده ایرانی جایزه صلح نوبل
شیرین عبادی، فعال مدنی و برنده ایرانی جایزه صلح نوبل
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در خبری در روز پنجشنبه نوشته است که دبیرکل سازمان ملل درخواست شیرین عبادی را برای اعزام نماینده ویژه یا سفر شخص وی به ایران، برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر، رد کرده است.

ایرنا در این خبر، به نقل از سخنگوی سازمان ملل، فرحان حق، نوشته است که او در کنفرانسی خبری در روز چهارشنبه در پاسخ به خبرنگاران گفته است: «بان گی مون به این درخواست پاسخ منفی داده و هیچ هیئتی از سوی دبیرکل سازمان ملل به ایران اعزام نمی‌شود.»

اما نه تنها در گزارشی که آقای فرحان حق در این کنفرانس خبری ارائه کرده، چنین چیزی وجود ندارد، بلکه تاریخ برگزاری این کنفرانس خبری نیز روز جمعه ۲۴ ژوئیه یعنی یک هفته پیش است.

شیرین عبادی در همین زمینه به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

رادیو فردا: خانم عبادی، تا چه حد نوشته ایرنا در این زمینه که آقای بان به درخواست شما پاسخ منفی داده درست است؟

متأسفانه بايد بگويم خبرگزاری ايرنا، يک بار ديگر صداقت رسانه‌ای خود را زير سؤال برد. آنها ادعا می‌کنند روز چهارشنبه اين مصاحبه انجام شده در صورتی که مصاحبه روز ۲۴ ژوئیه يعنی يک هفته قبل انجام شده است.

در آن مصاحبه از آقای فرحان حق سؤال می‌شود که آيا بر حسب درخواست شيرين عبادی و ساير نوبليست‌ها، نماينده‌ای به ايران می‌رود و جواب ايشان دقيقاً اين است که «هنوز نماينده‌ای تعيين نشده است».

اين خبر ايرنا که می‌گويد با اين درخواست مخالفت شده، کاملاً نادرست است. اين خبر به تاريخ ۲۴ جولای مربوط است و از اين تاريخ به بعد تصميمات ديگری می‌تواند اتخاذ شده باشد که رسماً اعلام می‌کنند.

در همان مصاحبه ۲۴ جولای، آقای فرحان حق ضمن اينکه می‌گويد هنوز نماينده‌ای تعيين نشده، اضافه می‌کند که دبيرکل سازمان مللل متحد بارها نگرانی خود را از وضعيت حقوق بشر در ايران و به خصوص وضعيت بازداشت‌شدگان اعلام کرده است.

من اميدوارم رسانه‌های خبری به وظيفه خود يعنی اطلاع‌رسانی درست توجه کنند. البته بايد يادآوری کنم که اين رسانه قبلاً هم به دروغ اعلام کرده بود يکی از اعضای خانواده من تغيير دين داده است و من عليه اين رسانه به دليل نشر اکاذيب شکايت کردم که متأسفانه تا کنون هيچ رسيدگی نشده است.

من خواهش می‌کنم کسانی که به اين مسايل علاقه‌مند هستند، به جای توجه به رسانه‌های مشکوکی که خبرهای نادرست منتشر می‌کنند، بهتر است به سايت سازمان ملل متحد مراجعه کرده و اصل خبر را ببينند و آن وقت متوجه خواهند شد که اصل خبر در ايران چگونه تحريف می‌شود.

خانم عبادی! آقای فرحان حق که معاون سخنگوی دبيرکل سازمان ملل است در همين نشست خبری گفته که مسئله صدها نفر بازداشت شده در ايران هم اکنون در کميسريای عالی حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگران ويژه با تأکيد در حال بررسی است.

بله کاملاً درست است. در کميسريای عالی حقوق بشر مسئله دستگيری‌ها مورد بررسی و تأکيد ويژه است. شايد اين که به تازگی تعدادی از زندانيان را هم آزاد کرده‌اند به همين دليل باشد، چون می‌دانند روزی بايد در سازمان ملل و در کميسريای عالی حقوق بشر پاسخگو باشند.
XS
SM
MD
LG