لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

لایحه بودجه همچنان در کانون توجه محافل اقتصادی


به رغم تعطيلات به مناسبت سى‌امين سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ در ایران بحث و اظهار نظر درباره لايحه بودجه سال آينده دولت ادامه داشت.

يكى از ايرادهایى كه كارشناسان به لايجه بودجه می‌گيرند اين است كه ساختار بودجه به لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها وابسته شده است.

مجله اقتصادی
مجله اقتصادى راديو فردا هر هفته روزهاى چهارشنبه، پس از خبرهاى ساعت ۱۹ به وقت تهران، پخش و پنج‌شنبه‌ها ۳۵ دقیقه پس از نیمه‌شب و ساعت ۱۳ و پنج دقیقه مجدداً تکرار می‌شود.
به اين ترتيب كه به گفته رييس كميسيون اقتصادى مجلس دولت ۸ هزار و۵۰۰ ميليارد تومان از محل هدفمند كردن يارانه‌ها در آمد براى خود پيش‌بينى كرده است كه اين در آمد بر اساس پيش‌بينى افزايش قيمت بنزين به بهاى هر ليترى ۴۰۰ تومان و گازوئيل ليترى ۱۵۰ تومان در نظر گرفته شده است كه معلوم نيست اولاً اين لايحه تصويب شود و ثانياً قابل اجرا باشد.

بخش خصوصى در ايران هم دغدغه هاى خود را در هفته‌هاى گذشته در نامه‌اى به دولت و مجلس از تصويب احتمالى لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها مطرح كرده است. يحيى آل‌اسحق رئيس اتاق بازرگانى تهران در نامه خود به مجلس و دولت با پيوست كردن گزارش بخش‌هاى مختلف صنعت و كسبه از دولت می‌خواهد به اين دغدغه‌ها توجه كند.

محمدرضا بهزاديان رئيس پيشين اتاق بازرگانى تهران به راديو فردا می‌گويد هدف دولت از لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها نه توسعه اقتصادى و افزايش توليد، بلكه جذب قشرهاى تهى دست و فقير جامعه به دولت را دنبال می‌كند.

دكتر فريدون خاوند تحليلگر اقتصادى راديو فردا در پاريس هم در باره بودجه سال آينده جمهورى اسلامى می‌گويد به رغم ادعاى دولت مبنى بر نداشتن كسر بودجه، بسيارى از كارشناسان و حتى نهادهاى دولتى هم كسر بودجه را تأييد می‌كنند.

به گفته آقاى خاوند در بودجه سال جارى بيش از صد ميليارد دلار درآمد ارزى محاسبه كرده است كه حدود هفتاد ميليارد آن از محل درآمدهاى نفتى است، در حالى كه در سال آينده با توجه به قيمت جهانى نفت حدود سى ميليارد دلار خواهد شد كه معلوم نيست اين كمبود درآمدهاى ارزى در بودجه را دولت چگونه می‌خواهد تأمين كند.

آقاى خاوند می‌گويد به نظر كارشناسان بودجه ايران در سال آينده با يك كسرى بودجه حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان است و حتى آقاى احمد توكلى رئيس مركز پژوهش‌هاى مجلس اين كسرى را بيش از ۴۰ هزار ميليارد تومان تخمين می‌زند.

پس از تصويب بسته پيشنهادى باراک اوباما رئيس جمهور آمريكا از سوى مجلس نمايندگان و سناى آمريكا براى مقابله با بحران اقتصادى، واكنش بازار بورس آمريكا به آن در آغاز منفى بود و به سقوط داو جونز به حدود ۳۰۰ واحد انجاميد.

دكتر كامران دادخواه استاد رشته اقتصاد در دانشگاه بوستون آمريكا به راديو فردا می‌گويد بسته پيشنهادى رئيس جمهورى آمريكا از يکسو معافيت‌هاى مالياتى و بهبود تأمين نيازهاى آموزشى و بهداشتى را در بر می‌گيرد و از سوى ديگر با هدف بازگرداندن امنيت به نظام بانكى صورت می‌گيرد. حجم اين بسته بيش از ۸۰۰ ميليارد دلار است.

احیای فعالیت‌های شورای عالی اقتصاد

شورای عالی اقتصاد که یک سال و نیم پیش به دستور رئیس جمهوری منحل شد، پس از احیای مجدد توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفته گذشته با صدور خستین مصوبه خود عملا کار خود را آغاز کرد

آمارهای نادقیق

محمد مدد رئیس مرکز آمار جمهوری اسلامی می‌گوید آخرین راستی‌آزمایی انجام شده در باره فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوارها حاکی از آن است که حدود ۳۰ درصد از اطلاعات مردم در فرم‌ها با اطلاعات موجود در دیگر نهادها مانند کمیته امداد امام و بیمه‌های اجتماعی مغایرت دارد و باید اصلاح شوند.

مشکل ایران برای فروش گاز

سيف‌الله جشن‌ساز مديرعامل شركت ملی نفت ايران می‌گوید طرح نابوكو بيشتر از اينكه يك طرح اجرايی و عملياتی باشد، يک طرح سياسی است و چون ساخت اين خط لوله نياز به گاز دارد و گاز كشورهای حاضر كفايت نمی‌كند، حضور ايران در اين خط براي اجرايی شدن آن ضروری به نظر می‌رسد.

معاون وزير نفت در مورد عدم دعوت از ايران به عنوان دومين دارنده ذخاير گاز دنيا در نشست اخیر نابوکو در بوداپست گفت: بهتر است اين سؤال از كسانی كه ایران را دعوت نكردند، پرسيده شود.

طرح ايجاد اين شاه لوله در سال ۲۰۰۶ ميلادی شکل گرفت و قرار است از ترکيه، بلغارستان، رومانی و مجارستان بگذرد و سپس از اتريش به سوی جمهوری چک، آلمان و احتمالاً ديگر کشور های اروپايی امتداد يابد. اين طرح هشت ميليارد يورو هزينه در بر دارد.

مديرعامل شركت ملی نفت ايران همچنین در باره خط لوله انتقال گاز ایران به هند از طریق پاکستان که به خط لوله صلح معروف شده گفت: قرارداد فروش گاز طبيعی به پاكستان بدون حضور هند نهايی شده است.

با این حال آقای جشن‌ساز دلیل عدم شرکت هند در این پروژه را نگفت.

در این میان خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه با انتشار آماری از قرادادهای نفت و گاز ایران با چین، مالزی، سویس، روسیه، ترکیه، ایتالیا، بلاروس و چند کشور دیگر پیش‌بینی کرد که شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی در انتظار سیاست دولت باراک اوباما در برابر ایران هستند تا شاید بتوانند به بازار نفت و گاز ایران بازگردند.
XS
SM
MD
LG