لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

تازه‌ترین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری


کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات کشور تازه‌ترین نتایج شمارش آرا تا ساعت ۸:۴۵ صبح شنبه را که همچنان حاکی از پیشتازی محمود احمدی‌نژاد است اعلام کرد. انتظار می‌رود نتایج قطعی تا ساعتی دیگر اعلام شود.

به گفته آقای دانشجو از مجموع بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۶ هزار رأی شمارش شده تا ساعت ۸:۴۵ صبح شنبه، آقای احمدی‌نژاد بیش از ۱۹ میلیون و ۷۶۱ هزار رأی معادل ۶۴.۷۷ درصد آرا را از آن خود کرده است.

بر همین اساس میرحسین موسوی رقیب اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد تا کنون بیش از ۹ میلیون و ۸۴۱ هزار رأی معادل ۳۲.۲۵ درصد آرا را از آن خود کرده و آقایان محسن رضایی با بیش از ۶۳۳ هزار رأی (۲.۰۷ درصد آرا) و مهدی کروبی با بیش از ۲۷۰ هزار رأی (۰.۸۸ درصد آرا) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور، مجموع آرای اعلام شده، حاصل شمارش ۳۷ هزار و ۴۲۰ صندوق رأی‌گیری است که ۸۱.۸۵ درصد از کل صندوق‌ها را دربرمی‌گیرد.

آقای دانشجو در پاسخ به این پرسش که چطور در این دوره از انتخابات آرا اینچنین با سرعت اعلام می‌شود گفت که تعداد زیادی از صندوق‌ها به صورت آنلاین [به ستاد انتخابات کشور] متصل هستند و آمار را از همان شعبه وارد می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در عین حال گفت که البته این آمار باید در فرمانداری‌ها تأیید شود و پس از آن با حضور نمایندگان اعلام شود. ولی از آنجا که اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت مسقر در حوزه‌ها این آمار را تأیید کرده‌اند و شمارش در حضور نمایندگان نامزدها انجام گرفته است، این ستاد به اعلام نتایج انتخابات اقدام کرده است.

با وجود این آقای دانشجو در ارائه این آمار عنوان نکرده است که صندوق‌های شمارش شده به کدام مناطق ایران تعلق دارند.

آقای دانشجو همچنین گفت که نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری «با تأیید نسبی شورای نگهبان» نهایتاً تا ساعت ۸ صبح روز شنبه اعلام خواهد شد.

در همین حال محمود میرلوحی، عضو کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی، اعلام کرد که تا این مرحله صرفاً آرای صندوق‌های روستایی سیار آمده و نتایج شهرهای بزرگ هنور معلوم نیست.

آقای میرلوحی همچنین گفت که «گزارش ۵۰ هزار نماینده ما در شعب اخذ رأی حاکی از پیروزی قاطع ما دارد».

«موسوی رئیس جمهور منتخب ایران است»

در همین حال شهاب طباطبایی، رئیس ستاد ملی حامیان خاتمی و موسوی با اشاره به اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد پیش از اعلام دقیق کل آرا، این موضوع را به معنی وجود اراده‌ای در کشور برای معرفی احمدی‌نژاد به عنوان پیروز میدان ارزیابی کرد.

آقای طباطبایی در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که میرحسین موسوی رئیس جمهوری منتخب مردم ایران است و آنچه اعلام شده، آرزوهایی است که متأسفانه از طریق رسانه رسمی کشور مطرح می‌شود.

وی عملکرد نیروی انتظامی در زمان برگزاری انتخابات را مثبت ارزیابی کرد اما به وجود نیروی ویژ‌ه‌ای اشاره کرد که برای شب انتخابات آماده شده بود. آقای طباطبایی گفت که آنچه در شامگاه انتخابات گذشت ربطی به نیروی انتظامی نداشت و «این نیروی ویژه وارد میدان شده بود».

وی همچنین گفت که کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی در نامه‌ها و گفت‌وگوی‌های مطبوعاتی به تخلفات انتخاباتی، از جمله «عدم پخش تعرفه پس از پایان تعرفه در بسیاری از حوزه‌های رأی‌گیری» اشاره کرده است.
XS
SM
MD
LG