لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

موسوی خواهان دخالت رهبر ایران در فضای انتخابات شد


میرحسین موسوی نامزد اصلاح‌طلب انتخابات دهم
میرحسین موسوی نامزد اصلاح‌طلب انتخابات دهم
میرحسین موسوی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری دهم، با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، خواهان دخالت وی در فضای تهدید و جو سازی در آستانه انتخابات شد.

در نامه آقای موسوی که توسط برخی خبرگزاری‌های داخلی و سایت‌های هوادار وی منتشر شده است آمده است که «رفتارهاي رئيس‌جمهوری و طيف هواداران ايشان كه مرزهاي اخلاقي و اسلامي را زير پا می‌گذارند، در واقع واكنش به اين واقعيت است كه مردم تصميم خود را گرفته‌اند».

آقای موسوی با بیان اینکه احتمال می‌رود در واكنش به اقبال مردمی امواج جديد پرونده‌سازی و ارعاب مردم و ايجاد تهديد و جوسازي عليه فعالان و طرفدارانش در دستور كار قرار گيرد، از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است تا «به اعتبار مصلحت جمهوری اسلامی ايران اوامر لازم را جهت جلوگيری از فضای ياد شده اعلام [کند] تا هوشياری لازم در نهادهای مسئول به وجود آيد».

گرچه تا کنون منابع خبری از واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به این نامه خبر نداده‌اند اما سایت قلم‌نیور وب‌سایت خبری اصلی حامی آقای موسوی به نقل از ابوالفضل فاتح رئیس کمیته رسانه، اطلاع‌رسانی و تبلیغات وی نوشته است که آیت‌الله خامنه‌ای نیز متقابلاً «پاسخ مهم و مثبتی» به این نامه داده است.

در همین حال از کرج خبر می‌رسد که سخنرانی مهندس موسوی در جمع حامیانش در ورزشگاه شهدای انقلاب این شهر به دلیل قطع برق انجام نشده است.

قلم نیوز در گزارشی از این ارتباط با بیان اینکه هزاران شهروند کرجی در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری این شهر منتظر حضور آقای موسوی و سخنرانی وی بودند اعلام کرده است که دقایقی پس از حضور آقای موسوی مشخص شده که برق سیستم صوتی ورزشگاه از سوی فرد یا افرادی که تا کنون شناسایی نشده‌اند قطع شده است.

واکنش‌های تازه به اتهامات منتسب از سوی احمدی‌نژاد

با وجود گذشت سه روز از مناظره تلویزیونی جناجالی محمود احمدی‌نژاد با میرحسین موسوی همچنان واکنش‌ها به اتهاماتی که در این مناظره از سوی رئیس جمهور کنونی ایران علیه شماری از افراد حقیقی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق نوری و فرزندان این دو وارد شد، ادامه دارد.

در تازه‌ترین این واکنش‌ها دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت و مجلس خبرگان ایران، در بیانیه‌ای اقدام محمود احمدی‌نژاد را نقض صریح قانون اساسی و زیر پا گذاشتن سوگند ریاست جمهوری خوانده و اعلام کرده است که «به طور قطع و یقین موارد اتهامی از طریق مراجع قانونی و ذی‌صلاح مورد پیگرد قرار خواهد گرفت».

دفتر آقای هاشمی پیشتر از مسئولان صدا و سیما خواسته بود که با تعیین فرصتی پیش از برگزاری انتخابات، امکان پاسخگویی به اتهامات طرح شده از سوی آقای احمدی‌نژاد را فراهم کنند.

با این حال عزت‌الله ضرغامی، رییس رادیو و تلویزیون دولتی ایران روز گذشته گفت که «درباره درخواست کسانی که خواهان پاسخگويی به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مناظره تلويزيونی هستند، بعد از انتخابات تصميم گيری می‌شود».

علاوه بر دفتر آقای هاشمی، دفتر علی‌اکبر ناطق نوری از دیگر مسئولان جمهوری اسلامی که به همراه فرزندش، در مناظره تلویزیونی از سوی محمود احمدی‌نژاد متهم به ثروت‌اندوزی شده بود، در اطلاعیه‌ای سخنان احمدی‌نژاد را نقض سوگند ریاست جمهوری خواند.

این اطلاعیه با اشاره به مفاد سوگند ریاست جمهوری مندرج در اصل ۱۲۱ قانون اساسی در مورد اینکه رئیس جمهور باید از حرمت اشخاص حفاظت کند، این اقدام را نقض کننده سوگند رئیس جمهور در جمع نمایندگان مجلس ارزیابی کرده است.

اطلاعیه دفتر آقای ناطق نوری تأکید می‌کند که رسانه ملی موظف است فرصت لازم را برای تنویر افکار عمومی در اختیار وی قرار دهد و وی نیز در صورت صلاحدید به اقدام قضایی بر علیه شخص مفتری مبادرت می‌کند.

قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور نیز تأکید کرده است که «هرگونه اتهامی نخست باید در محکمه صالحه اثبات شود و طرح نام افراد پیش از مراحل قانونی جرم است.»

این واکنش‌های در حالی است که محمود احمدی‌نژاد در گفت‌گوی ویژه خبری جمعه شب خود بار دیگر به طور اجمال بدون عنوان کردن نام‌ها اتهاماتی را که در مناظره تلویزیونی اعلام کرده بود تکرار کرد.
XS
SM
MD
LG