لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

افزایش فشارها علیه حامیان نامزدهای اصلاح‌طلب


تجمع حامیان موسوی در ورزشگاه کرج/ آقای موسوی به علت قطه برق سیستم صوتی نتوانست در این اجتماع سخنرانی کند
تجمع حامیان موسوی در ورزشگاه کرج/ آقای موسوی به علت قطه برق سیستم صوتی نتوانست در این اجتماع سخنرانی کند
سايت‌های وابسته به اصلاح‌طلبان، روز شنبه گزارش دادند که يک گروه فشار با قطع برق ورزشگاه انقلاب کرج، مانع سخنرانی ميرحسين موسوی، يکی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوری، در شهر کرج شدند.

مهرابه خوارزمی، از فعالان سياسی در کرج که در ورزشگاه انقلاب کرج حضور داشت، در شرح ماجرا به راديو فردا می‌گويد: «برق ورزشگاه را عوامل نفوذی کادر ورزشگاه قطع کرده بودند. البته يک سيستم صوتی را خود بچه‌ها تهيه کرده بودند و قرار نبود از آن استفاده شود، ولی مثل اينکه عده‌ای از افراد نفوذی جناح مقابل حتی سيم‌های آن را هم قطع کرده بودند. وقتی اين اتفاق افتاد و آقای موسوی نتوانست صحبت کند، تمام مردم شعار ‘ميکروفونم قطع بشه موسوی اول می‌شه’ را سر دادند.»

هم زمان با اين حادثه ميرحسين موسوی در نامه‌ای به آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رفتارهای رئيس جمهور و طيف هواداران او را واکنشی به اقبال مردم از خود دانست.

اصلاح‌طلبان می‌گويند نتايج نظرسنجی‌های گوناگون نشان می‌دهد آقای ميرحسين موسوی درانتخابات رياست جمهوری پيروز خواهد شد. اين در حالی است که روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های حامی محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری و يکی از نامزدهای اصولگرای انتخابات رياست جمهوری، معتقد هستند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او در انتخابات پيروز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «ايلنا»، آقای ميرحسين موسوی در اين نامه همچنين نوشته است «از آنجا که احتمال می‌رود در واکنش به اقبال مردمی، امواج جديد پرونده‌سازی و ارعاب مردم و ايجاد تهديد و جوسازی عليه فعالان و طرفداران اين جانب در دستور کار قرار گيرد، از جناب عالی می‌خواهم به اعتبار مصلحت جمهوری اسلامی ايران اوامر لازم را جهت جلوگيری از فضای ياد شده اعلام تا هشياری لازم درنهادهای مسئول به وجود آيد. »

در اين ميان انتشار گزارش‌های مربوط به حمله عليه ستادهای چهار نامزد انتخابات رياست جمهوری در شهرهای مختلف ادامه دارد.

هواداران آقايان موسوی و کروبی می‌گويند که اکثر اين حملات به ستادهای انتخاباتی آنان صورت می‌گيرد و به آتش زدن برخی از ستادها و ضرب و شتم برخی از حاميان اين دو نامزد اصلاح‌طلب در برخی از شهرها، مانند قم و تهران اشاره می‌کنند.

در همين ارتباط، سايت «نوروز»، وابسته به جبهه مشارکت، اعلام کرد که عباس کوشا، عضو دفتر سياسی اين حزب و عضو اصلی ستاد ميرحسين موسوی در قم، جمعه شب مورد ضرب و شتم شديد طرفداران محمود احمدی‌نژاد قرار گرفت. اين گزارش از سوی منابع رسمی تأييد نشده است.

چنين اتفاقاتی در شرايطی روی می‌دهند که برخی از کارشناسان و روزنامه‌نگاران از امنيتی شدن فضای انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند.

ابراهيم نبوی، روزنامه‌نگار در بلژيک، نيز از جمله اين گروه است و به راديو فردا می‌گويد: «به نظر می‌رسد انتشار آمارهايی که نشان دهنده افزايش آرا به نفع نامزدهای اصلاح‌طلب است، باعث شده اينها تحرک بالايی را به وجود آورند. اين تحرک دو انگيزه اصلی دارد، اين که در شهرها رعب و وحشت ايجاد کند و انگيزه مشارکت درانتخابات را پايين بياورند. »

اين روزنامه‌نگار در عين حال، اعتقاد دارد که يک طرح ديگر اصولگرايان، به تعويق انداختن انتخابات به وسيله گسترش درگيری‌ها است.

در همين حال در يک تحول مهم در روزهای انتخابات رياست جمهوری، دفاتر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، و علی‌اکبر ناطق نوری، رئيس دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی ايران، با انتشار بيانيه‌هايی محمود احمدی‌نژاد را متهم کردند که سوگند رياست جمهوری را نقض کرده است.

استناد دفاتر آقايان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری به اصل يکصد و بيست و يکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران است که رييس جمهور سوگند ياد می‌کند تا از حرمت اشخاص حفاظت کند.

اين دو بيانيه پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد در مناظره تلويزيونی چهارشنبه شب گذشته خود، اکبر هاشمی رفسنجانی و فرزندان او، آقای ناطق نوری و فرزند او، غلامحسين کرباسچی شهردار پيشين تهران و شماری ديگر را متهم به فساد اقتصادی و سوء استفاده مالی کرد، به او وارد شده است.

نعمت احمدی، حقوقدان در تهران، به اين پرسش که اتهامات مطرح شده از سوی دفاتر آقايان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری به محمود احمدی‌نژاد تا چه اندازه درست است، می‌گويد: « آقای احمدی‌نژاد بر اساس قوانين موجود به چند دليل قابل تعقيب کيفری است. بنابر اصل ۱۱۳ قانون اساسی، رئيس جمهور دومين شخص مملکت حساب می‌شود که مسئوليت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد و در مناظره‌ای که به نظر من بيشتر مهاجمه بود تا مناظره، آقای احمدی‌نژاد چندين اصل قانون اساسی را زيرپا گذاشت از جمله اصل برائت مبنی بر اين که تا کسی محکوم نشده، حيثيت و جان افراد مصون است. »

دفتر آقای هاشمی رفسنجانی، در بيانيه‌ای که روز شنبه منتشر شد، مطالب عنوان شده از سوی محمود احمدی‌نژاد را خلاف واقع و سراسر کذب ناميد و اعلام کرد که « با توجه به نقض صريح قانون اساسی و زير پا گذاشتن سوگند ریاست جمهوری در برنامه مناظره، به طور قطع و يقين موارد اتهامی از طريق مراجع قانونی و ذی‌صلاح مورد پيگرد قرار خواهد گرفت.»

دفتر علی اکبر ناطق نوری نيز در اطلاعيه‌ای اتهامات مطرح شده در آن مناظره تلويزيونی را بدون استناد و نقض آشکار سوگند رئيس جمهور در حضور نمايندگان مجلس توصيف کرد و گفت: «قانون اين حق را برای آقای ناطق نوری محفوظ می‌دارد که در موقع مقتضی نسبت به تنوير اذهان عمومی از طريق رسانه ملی که موظف است فرصت لازم را دراختيار ايشان قرار دهد، اقدام و در صورت صلاحديد در موقع مقتضی نسبت به اقدام قضايی عليه شخص مفتری مبادرت خواهند ورزيد.»

در همين حال، آيت‌الله حسينعلی منتظری، مرجع تقليد منتقد جمهوری اسلامی ايران، در پاسخ به پرسش‌هايی در مورد انتخابات رياست جمهوری، هر گونه دستکاری و اعمال نظر در آرای مردم را خيانت در امانت و حرام اعلام کرد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG