لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

اروپا و «تقویت سیاست تازه آمریکا در قبال ایران»


اتحایه اروپا خود را برای تقویت سیاست تازه آمریکا در قبال ایران آماده می‌کند.

آنگونه که دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند آلمان، فرانسه و انگلستان که جزو کشورهای موسوم به ۵+۱ هستند، تحریم‌های شدیدتری علیه ایران آماده کرده‌اند تا با به‌کار بستن آنها، ایران در مورد مسئله اتمی‌اش وادار به نرمش شود.

اگرچه تاکنون تصمیم قطعی درمورد اعمال این تحریم‌ها گرفته نشده، ولی آنگونه که مجله آلمانی فوکوس می‌نویسد، محافل سیاسی اروپا بخشی از این دست تحریم‌ها را که برای نخستین بار از سوی روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز انتشار یافته، تأیید کرده‌اند.

دانشگاه صنعتی شریف، شرکت بیمه ایران، بخش ترابری شرکت هواپیمایی هما (ایران ایر) شرکت سرم سازی رازی و بالاخره سازمان هوا-فضایی ایران از جمله نهادهایی هستند که به نوشته فوکوس، تحریم‌های تازه رو به سوی آنها دارد.

دولت آلمان که در تدوین و تنظیم این تحریم‌ها نقش فعالی برعهده داشته، بارها اعلام کرده است که اگر ایران نرمشی درمورد مسئله اتمی‌اش از خود نشان ندهد، باید روی تحریم های بیشتر حساب کند.

در این میان آنگلیکا بر، نماینده پارلمان اروپا و رئیس گروه ایران در این مجلس که همواره مخالف اعمال تحریم علیه ایران است به رادیو فردا می‌گوید بحث بر سر تحریم‌ها را باید کنار گذاشت و از فرصتی که از سوی دولت تازه آمریکا بوجود آمده، بهره جست و گفت‌وگوی رودررو با ایران را آغاز کرد.

آنگلیکا بر، نماینده پارلمان اروپا و رئیس گروه ایران
خانم بر در ادامه گفت‌وگو می‌افزاید: «ایران را باید متقاعد ساخت تا به سوی بهره‌گیری از انرژی اتمی در سمت و سوی هدف‌های نظامی گام برندارد. سوای این، مسئله دنیای غرب با ایران تنها بر سر مسئله اتمی نیست. بلکه شامل نقش ایران در منطقه از جمله افغانستان، عراق و همینطور تنش در روابط اسرائیل و فلسطین هم می‌شود.»

رئیس گروه ایران در پارلمان اروپا همچنین از سیاست باراک اوباما در قبال ایران حمایت می کند و می گوید: «سیاست اوباما که بر اساس تغییر و دگرگونی استوار است، زمانی می‌تواند شامل حال مردم ایران شود که در انتخابات ماه ژوئن (خردادماه سال آینده) یک رئیس‌جمهوری مناسب انتخاب شود.»

با این حال فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه و معاون صدراعظم آلمان در گفت‌وگوی اخیر خود با هفته‌نامه «اشپیگل» ضمن جانبداری تمام عیار از پیشنهاد دولت اوباما در انجام گفت‌وگوهای مستقیم و رودررو با ایران، یادآور شده است که دستی که از سوی اوباما به سوی ایران دراز شده، دستی قوی است.

از این رو اگر ایران بر سیاست بدون سازش خود، به گفته اشتاین‌مایر، همچنان پافشاری کند، ادامه تحریم‌ها لازم و ضروری است.
XS
SM
MD
LG