لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

فیس‌بوک به انتخابات نرسید


بر اساس گزارش‌ها، شبکه اجتماعی فیس‌بوک از روز شنبه دوم خرداد در ایران فیلتر شده است
بر اساس گزارش‌ها، شبکه اجتماعی فیس‌بوک از روز شنبه دوم خرداد در ایران فیلتر شده است
منابع خبری در ایرن، عصر روز شنبه از فیلتر شدن فیس‌بوک در ایران خبر دادند و افزودند که فلترینگ این سایت که در بین کاربران ایرانی محبوبیت زیادی یافته است، به دستور کمیته تشخیص مصادیق فیلترینگ که کار کنترل سایت‌های اینترنتی را بر عهده داردصورت گرفته است.

در فيس بوک دوستی‌ها آنقدر بی‌بهانه است که به راحتی با دوستان دوستانت و يا افراد ديگر بدون هيچ توضيحی آشنا می‌شوی. اينجا ديگر دوستی‌ها مرزبندی دست و پاگير هميشگی را ندارد و اين دوستی‌های بی‌بهانه عاملی شده برای اين که هرکس هر چيز جالبی دارد، از داستان و عکس گرفته تا موسيقی و فيلم را با ديگران قسمت کند.

بر خلاف هميشه در فيس بوک به راحتی می‌شود با ديگران در مورد موضوعات مختلف بحث کرد، از کمپين يک ميليون امضا گرفته تا چند همسری و حتی مرگ فلان نويسنده و البته موضوعات سياسی و انتخابات؛ بحثی که در روزهای اخير برای کاربران ايرانی مهم‌ترين بحث بوده است.

به نظر می‌آيد نامزدهای انتخابات رياست جمهوری هم به تأثيرگذاری اين جامعه مجازی پی برده‌اند که صفحه‌ای به اسم خود برای جلب مخاطب بيشتر باز کرده‌اند.

اما روز شنبه اعلام شد که فيس‌بوک در ايران فيلتر شده است، زمان فيلترينگ هم در شهرهای مختلف ايران متفاوت بود.

رضا از تهران می‌گويد: «‌حدود ظهر ابتدا صفحات فيس‌بوک دچار مشکل شد و پس از يکی دو ساعت کاملاً فيلتر شد. وقتی وارد سايت می‌شديد می‌گفت دسترسی به اين سايت امکان‌پذير نيست.»

به گفته رضا، يکی ديگر از کاربران فيس‌بوک، اين سايت در استان کهکيلويه هم از حوالی ظهر فيلتر شد.

هادی از تبريز می‌گويد: «‌ امروز صبح وقتی با موبايل به اينترنت وصل شدم، دوستان نوشته بودند که فيس‌بوک فيلتر شده و بعد از ظهر هم خودم متوجه شدم که بله اين سايت فيلتر شده است. »

اين اولين باری نيست که مقام‌های جمهوری اسلامی فيس‌بوک را فيلتر می‌کنند، اين وب‌سايت پر طرفدار يک بار هم در اسفندماه سال گذشته فيلتر شده بود، اما خيلی زود استفاده از آن آزاد اعلام شد.

در ايران کار فيلترينگ را کميته‌ای متشکل از نمايندگان سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و قوه قضاييه انجام می‌دهد.

تا به حال وب‌سايت‌های مختلفی در ايران فيلتر شده است؛ دامنه فيلترينگ از سايت‌های پورنوگرافيک تا سايت‌های خبری و حتی وبلاگ‌های شخصی افراد را در بر می‌گيرد.

اما چرا فيس بوک باز هم فيلتر شد؟

رضا از کهکيلويه معتقد است: «به دليل تأثيرگذاری که فيس‌بوک دارد و ترس يک جريان خاص از تأثيرگذاری اين سايت روی انتخابات رياست جمهوری.»

چندی پيش ميرحسين موسوی اعلام کرد از فضاهای مجازی برای تبليغات انتخاباتی استفاده می‌کند؛ درست همان کاری که باراک اوباما انجام داد.

در واقع گروه‌هايی نيز در حمايت از اکبر اعلمی، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی راه‌انداری شدند، اما آيا اين مسئله می‌تواند عامل فيلتر شدن فيس‌بوک باشد؟

هادی از تبريز در پاسخ می‌گويد: «‌احتمالاً نهادهای امنيتی می‌خواستند فضا را برای کاربران باز بگذارند تا ببينند طرز فکر آنها چيست و اين که موج جديد فيس‌بوک و پيوستن کاربران به آن در يکی دوماه اخير به چه سمت‌وسويی می‌رود. به همين دليل اکنون فيلتر شده است. »

به جز فيس‌بوک، سايت خبرنامه اميرکبير نيز روز شنبه فيلتر شد.

فيلترينگ گسترده در ايران باعث شده تا سازمان غيردولتی گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی را در کنار ۱۱ کشور ديگر به عنوان يکی از دشمنان اينترنت معرفی کند.
XS
SM
MD
LG