لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

انتقاد شدید جنبش فتح از مواضع رهبر ایران در قبال فلسطین


جنبش آزادی‌بخش فلسطین «فتح» به رهبری محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان، به شدت از مواضع اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوی اسلامی ایران، که در نماز عید فطر ایراد شد انتقاد کرد و او را به تلاش برای مصادره مسئله فلسطین به سود سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی متهم کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در خطبه های نماز عید فطر، با انتقاد از گفت‌وگوهای صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل، این تشکیلات را به سرپوش گذاشتن بر آنچه «جنایت‌های اسرائیل» نامید، متهم کرد.

در بیانیه جنبش فتح که روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» آن را منتشر کرده، سخنان خامنه‌ای به «شرط‌بندی‌های ارزان قیمتی بر سر مبارزات ملت فلسطین و رهبری آن و دخالت آشکار در مسائل داخلی فلسطینی‌ها و تجاوز بر اراده سیاسی این ملت برای تعیین آزادانه سرنوشت خود» توصیف شده است.

شورای مرکزی مفتح در بیانیه خود افزوده است: «این سخنان اهداف عمیق نظام حاکم بر ایران و رهبری آن را برای مصادره مسئله فلسطین و مبارزات و از خودگذشتگی‌های ملت آن به سود طمع‌های منطقه‌ای خود که همواره در پی توسعه است بر ملا می‌کند».

در بیانیه فتح آمده است: «اهداف نظام خامنه‌ای- احمدی‌نژاد که ملت دوست و برادر ایران را با تمام تکثرات قومی، دینی و مذهبی‌اش سرکوب می‌کند... اهدافی آشکار است که برای توسعه شکاف میان فلسطینی‌ها و چند پاره کردن ملت عرب و وارد کردن آن به گردونه جنگ‌های داخلی به سود خود گام بر می‌دارد».

فتح در بیانیه خود با آنچه «تلاش‌های مستمر نظام خامنه‌ای – احمدی‌نژاد برای استفاده از مسئله فلسطین به عنوان برگ برنده‌ای برای چانه‌زنی با غرب و ابزاری برای دخالت در امور کشورهای عرب و ضربه زدن به منافع ملی فلسطینی‌ها» خواند، به طور قاطع اعلام مخالفت کرده است.

جنبش فتح یاد آور شده است که پیشتر نخواسته بود به سخنان مشابه محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران پاسخ بگوید چرا که او «رئیس جمهوری نامشروع و غاصب قدرت است که مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند اما هنگامی که خامنه‌ای سخن می‌گوید، پس باید با قدرت در مقابل این دخالت‌های فضاحت‌بار در مسائل داخلی ملت فلسطین و جسارت به این ملت ایستاد».

فتح تأکید کرده است که «دخالت در تصمیم‌های ملی و مستقل فلسطین یا تلاش برای تأثیر گذاردن بر آن، خط قرمزی است که نه به نظام حاکم بر ایران و نه به هیچ نظام دیگری، اجازه تجاوز از آن داده نمی‌شود».

این بیانیه افزوده است: «ملت فلسطین که حدود پنجاه سال است در حال مبارزه است و هزاران شهید و اسیر را به رهبری ملی‌گرایانه جنبش آزادی بخش فلسطین تقدیم کرده است، نه نیازی به ولایت خامنه‌ای و دیگران دارد و نه اجازه آن را می‌دهد که در تصمیم‌های ملی‌اش دخالت کند».

فتح افزوده است که «ملت فلسطین خود رهبری مشروع منتخبی دارد که بر ده‌ها سال مبارزه ملی استوار است و این مشروعیت را غصب نکرده است».

فتح از «رهبر نظام ولایت فقیه» خواست از دخالت در مسائل داخلی فلسطینی‌ها دست بکشد. همچنین از ملت فلسطین و ملت عرب خواسته در مقابل آنچه «سیاست‌ها و نقشه‌های نظم خامنه‌ای- احمدی‌نژاد که هدف آن تأثیرگذاری بر روابط ملت فلسطین و عرب با ملت دوست و برادر ایران» توصیف شده، بایستند.

این دومین انتقاد شدیداللحن فلسطینی‌ها از مسئولان جمهوری اسلامی در یک هفته اخیر است. پیش از این نیز نبیل ابوردینه سخنگوی تشکیلات خودگردان فسطین در پاسخ به سخنان رئیس‌جمهور ایران که محمود عباس را «گروگانی در دست اسرائیلی‌ها» خوانده بود، محمود احمدی‌نژاد را به غاصب قدرت و متقلب در انتخابات ایران توصیف کرده بود.

تشکیلات خودگردان فلسطین، دلیل حمایت صریح جمهوری اسلامی ایران از جنبش حماس را که کنترل نوار غزه را در دست دارد، برای توسعه شکاف فلسطینی- فلسطینی می‌دادند.

ژوئن ۲۰۰۷، دو جنبش فلسطینی فتح و حماس که در آن هنگام در دولت خودگردان فلسطین شریک بودند، در نوار غزه با یکدیگر درگیر شدند.

حاصل این درگیری بیرون راندن فتح از نوار غزه بود. هم اکنون حاکمیت فلسطینی میان حماس که کنترل غزه را به دست دارد و فتح که حاکمیت بر کرانه باختری رود اردن را برعهده دارد، تقسیم شده است. فتح، حماس را متهم به کودتا می‌کند.

از سویی محمود الهباش، وزیر اوقاف تشکیلات خودگردان فلسطین، در خطبه‌های نماز عید فطر گفت: «مداخله نظام حاکم بر ایران در مسائل فلسطین هیچ هدف خیری ندارد زیرا باعث چند دستگی میان فلسطینی‌ها از طریق حمایت از حماس و تشویق آن به کودتا بر تشکیلات خودگردان می‌شود که برای مسئله فلسطین بسیار ضرر آفرین است».

همچنین سخنگوی فتح یکشنبه گفته بود: «هم‌پیمانی حماس با تهران بسیار به مسئله فلسطین و منابع ملت آن آسیب رسانده است و از همه بدتر باعث عمیق‌تر شدن شکاف میان فلسطینی‌ها شده است. تهران می‌خواهد از مسئله فلسطین به عنوان برگ برنده ای برای معامله با غرب استفاده کند بدون اینکه توجهی به منافع ملت فلسطین داشته باشد».

وی افزوده است: «تهران که در سال ۱۹۸۵ در ماجرای ایران‌گیت بزرگترین معامله سلاح را با اسرائیل انجام داده است، هم اکنون در تلاش است تا جهان عرب را از راه خلق فتنه‌های طایفه‌ای و نژادی چند پاره کند و به هیچ‌روی نمی‌تواند خیری برای ملت فلسطین داشته باشد».
XS
SM
MD
LG