لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

تجلیل از «گردآفرید»، اولین بانوی نقال ایران


فاطمه حبیبی‌زاد؛ گردآفرید/ در حال اجرای نقالی در تهران سال ۸۶ (عکس از وب‌سایت رسمی گردآفرید)
فاطمه حبیبی‌زاد؛ گردآفرید/ در حال اجرای نقالی در تهران سال ۸۶ (عکس از وب‌سایت رسمی گردآفرید)
مراسم تجلیل از فاطمه حبیبی‌زاد، که به گرد آفريد مشهور است، به عنوان اولین بانوی نقال روز پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در چهارچوب برنامه‌های بزرگداشت فردوسی در سالن سینمای کاخ‌موزه نیاوران برپا شد.

خانم حبيبی‌‌زاد که سال‌ها شاهنامه را به زبان ساده به دانش آموزان ياد داده، سال‌ها پيش لقب گردآفريد را از مرشد ترابی، از نقالان با سابقه ايران دريافت کرد.

مرشد ترابی، در این مراسم با اهدای عصای نقالی خود، به فاطمه حبيبی‌زاد، از او به عنوان اولين بانوی نقال ايران تجليل کرده بود.

خانم حبیبی‌زاد در سال‌های اخير با اجرای برنامه نقالی در مراسم و جشنواره‌های فرهنگی و هنری ايران، گروه سنی کودک و نوجوان را نيز وارد عرصه نقالی شاهنامه کرد.

خانم حبيبی‌زاد خود در باره علت برگزاری مراسم تجليل از وی گفته است که اين تجليل به دليل سال‌ها تدريس شاهنامه به زبان ساده به دانش‌آموزان از سوی انجمن فرهنگی بیستون و همياری گنجينه نقش جهان در سومين يادواره بزرگداشت فردوسی انجام گرفت.

فاطمه حبیبی‌زاد در سال ۱۳۳۵ در اهواز متولد شد و در سال‌های جوانی بخاطر علاقه‌اش به شاهنامه و داستان‌های تاریخی اسطوره‌ای جذب پاتوق‌های شاهنامه‌خوانی شد.

او پس مدتی که احساس کرد هنر نقالی به انزوا کشیده شده است تصیم گرفت پا به میدان بگذارد و در فضایی مردانه به عنوان اولین زن در حوزه نقالی و شاهنامه‌خوانی فعالیت کند.

فاطمه حبیبی‌زاد؛ گردآفرید/ در حال اجرای نقالی در تهران سال ۸۶ (عکس از وب‌سایت رسمی گردآفرید)

خانم حبیبی‌زاد برای تجربه کاری‌اش به استان‌های مختلف سفر کرد و نقالی‌های نقاط مختلف ایران را فرا گرفت و سر آخر شیوه نقالی تهران و اصفهان را الگوی کار خودش قرار داد.

كتاب «آفرين آفرينش» به قلم فاطمه حبيبی‌زاد كه به حکمت و راز و رمز نهفته در جشن‌های کهن ملی، گنجینه‌های مکتوب کهن ایران باستان، سرودها، نیایش‌ها، افسانه‌ها، اسطوره‌ها و آثار حکیمان و شاعران می‌پردازد نيز در اسفند ماه سال گذشته در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

این کتاب را انتشارات ايران‌شناسی منتشر کرده است.

انجمن فرهنگی بيستون در دو دوره گذشته يادواره بزرگداشت فردوسی از شهرام ناظری و بهروز غريب‌پور تجليل کرده بود.
XS
SM
MD
LG