لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۵

شانزدهمین قهرمانی گراند اسلم برای راجر فدرر


فدرر (راست) در شبی که در مقابل اندی موری (چپ) درخشید
فدرر (راست) در شبی که در مقابل اندی موری (چپ) درخشید
راجر فدرر سوییسی در سه ست پیاپی بر اندی موری پیروز شد تا با قهرمانی در اوپن استرالیا، به شانزدهمین عنوان خود در گراند اسلم دست یابد و به امیدهای تنیس‌باز بریتانیایی برای دستیابی به نخستین افتخار بزرگ پایان دهد.

در ملبورن پارک، فدرر ۲۸ ساله به ترتیب شش بر سه، شش بر چهار و هفت بر شش(۱۳ بر ۱۱) به پیروزی رسید تا به تنهایی در صدر فهرست پیشتازان تعداد قهرمانی در گراند اسلم قرار گیرد... و شکست موری به این معنی بود که انتظار ۷۴ ساله مردان بریتانیا برای قهرمانی در یک گراند اسلم تنیس همچنان ادامه یابد.

فرد پری آخرین مرد بریتانیایی بود که در ۱۹۳۶ به قهرمانی مردان رقابت‌های اوپن آمریکا دست یافت.

اندی موری ۲۲ ساله هنوز امیدوار است که بعد از پری نخستین بریتانیایی فاتح گرانداسلم باشد، اما بی‌تردید امیدوار است در این راه باز با فدرر در مرحله پایانی برخورد نکند.

مرد بریتانیایی پیش از مسابقه روز یکشنبه گفته بود که نیاز به نمایش بهترین بازی‌اش دارد تا «فینال» را ببرد و وقتی نتوانست در اوج خود ظاهر شود، مشخص شد که حریف تنیس بازی کم‌نظیر است.

فدرر بار دیگر نشان داد که چرا بازیکن بی چون و چرای برتر تاریخ تنیس جهان است. روش بازی روان و موج گسترده حمله‌های به موقع در جریان بازی، نشان داد که برای موری مقابله بسیار سخت است.

هر دو مرد بازیگر در مرحله پایانی نخستین گرانداسلم سال ۲۰۱۰، با انگیزه‌ای مثبت پای به میدان گذاشتند.

فدرر در گراند اسلم اوپن ۲۰۰۸ آمریکا به سادگی موری را برده بود و موری می‌دانست که او در ده مسابقه قبلی‌اش با فدرر، شش بار پیروز شده است.

در مقایسه با فدرر که بیست و دومین حضور در فینال را تجربه می کرد، ملبورن دومین تجربه پایانی برای موری بود. اما موری بازی را با اعتماد به نفس آغاز کرد.

با اینکه گیم‌های ست نخست نزدیک و پایاپای می‌نمود، فدرر با برتری‌های میلیمتری در گیم‌های بیشتر سرانجام شش بر سه برنده ست اول شد.

موری که در ست نخست ناراحتی از ناحیه ران پا را باردیگر تجربه می‌کرد، در ست دوم تلاشی دو چندان از خود نشان داد و به برتری یک بر صفر رسید.

اما با وجود مقاومت عالی موری و حتی گرفتن سه ست، بازگشت عالی فدرر و سرانجام برتری دو بر صفر در پایان ست دوم، تنها امید کشاندن رقابت به ست پنجم را برای موری جوان باقی گذاشت.

در ست سوم موری عالی جنگید و حتی تا استانه گرفتن این ست هم پیش رفت، اما سرانجام در یک ماراتن تای بریک، پیروزی و رکورد قهرمانی گرانداسلم به راجر فدرر رسید.

این مسابقه مهیج دو ساعت و 41 دقیقه به طول کشید.

در پایان هنگامی که اندی موری اسکاتلندی بشقاب بزرگ نقره‌ای را به نشانه نایب قهرمانی دریافت کرد، با تشویق شدید تماشاگران روبه‌رو شد، زیرا نخستین کسی بود که به فدرر تبریک گفت و با شجاعت اعتراف کرد: «موفقیت‌های فدرر در تنیس عجیب است. او امشب خیلی بهتر از من بود و عالی بازی کرد. از حمایت شما تماشگران ممنونم. من عاشق هر دقیقه از این لحظه‌ها هستم و امیدوارم بتوانم روزی به این جا برگردم و قهرمان شوم (و در حالی که اشگ از چشمان اوجاری شده بود گفت که متأسفم که این بار نتوانستم) من می توانم مثل راجر گریه کنم. اما شرمنده‌ام که نتوانستم مثل او بازی کنم».

در بخش بانوان سیرنا ویلیامز آمریکایی با پیروزی دو بر یک بر ژوستین انن بلژیکی، به رکورد ۱۲ بار قهرمانی خانم بیلی جین کینگ در تاریخ گراند اسلم بانوان رسید و فاتح جام قهرمانی اوپن استرالیا شد.

ویلیامز در سه ست شش بر چهار ، سه بر شش و شش بر دو به پیروزی رسید.
XS
SM
MD
LG