لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

تعهد فرانسه به جلوگیری از بروز جنگ میان اسرائیل و لبنان


اروه مورن؛ وزیر دفاع فرانسه (چپ)
اروه مورن؛ وزیر دفاع فرانسه (چپ)
رسانه‌های لبنان می‌گویند که اروه مورن، وزیر دفاع فرانسه که از جمعه به بیروت سفر کرده است، به نخست‌وزیر لبنان اطمینان داده است که فرانسه و همپیمانانش مانع از بروز جنگ میان اسرائیل با لبنان خواهند شد.

وزیر دفاع فرانسه شامگاه جمعه پس از دیدار با هتمای لبنانی‌اش الیاس مور، با سعد حریری نیز ملاقات کرد و روز شنبه نیز پس از گفت‌وگو با میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان، راهی بازدید از مقرهای یونیفیل، نیروهای سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان، شد.

فرانسه، ایتالیا و آلمان بخش مهمی از نیروهای چندملیتی دیده‌بان صلح سازمان ملل در جنوب لبنان هستند.

یونیفیل بر آتش‌بسی که چهار سال پیش، در پایان نبرد ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت به دست آمد، نظارت می‌کند.

نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه که کشورش از نفوذ سنتی دیرینه‌ای در لبنان برخوردار است، دو هفته پیش در تماس تلفنی با نخست‌وزیر لبنان به او گفته بود که کشورش مانع از وقوع جنگ خواهد شد.

نخست‌وزیرلبنان در زمینه نگرانی خود از احتمال وقوع جنگی با اسرائیل، با صدر اعظم آلمان و نخست‌وزیر ایتالیا نیز گفت‌وگو کرده است.

کاخ سفید هم اعلام کرده که آقای حریری هفته آینده در واشینگتن با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، دیدار می‌کند و به گزارش رسانه‌های لبنان، آقای حریری پیش از راهی شدن به آمریکا، ابتدا در دمشق با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، و ملک عبدالله، پادشاه عربستان به رایزنی خواهد پرداخت.

در همین حال میگل آنخل موراتینوس، وزیر خارجه اسپانیا که در روزهای اخیر از اسرائیل و سوریه دیدار کرد، پنجشنبه در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه در دمشق به او گفت که «سران اسرائیل تأکید کرده‌اند که در اندیشه جنگ با لبنان و سوریه نیستند».

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر خارجه اسپانیا نوشته بود که آقای موراتینوس به آقای اسد گفته است که «اسرائیل برای کاهش تنش با لبنان تلاش می‌کند».

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه نیز که هفته گذشته از دمشق دیدار کرده بود، گفته بود که «وقوع یک جنگ می‌تواند عواقبی فاجعه‌بار داشته باشد».

از چند هفته پیش که اسرائیل از انتقال جنگ افزار و موشک‌های جدید از خاک سوریه برای حزب‌الله لبنان سخن گفت، گمانه‌زنی‌ها درمورد وقوع یک جنگ احتمالی در منطقه افزایش یافته است.

در همین حال، به گزارش رسانه‌های لبنانی و سوری، رؤسای جمهور لبنان و سوریه شامگاه جمعه در یک تماس تلفنی، بر«همپیمانی و اتحاد در برابرمخاطرات مشترک» تأکید کرده‌اند.

روزنامه لبنانی «السفیر» در شماره روز شنبه خود، مصاحبه‌ای با ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان را منتشر کرد که وی در آن گفته است «نباید به اطمینان دادن‌های اسرائیل اعتماد کرد و احتمال حمله اسرائیل به سوریه یا لبنان همچنان باید جدی گرفته شود».

آقای جنبلاط در این مصاحبه گفته است که حضور هفته گذشته رئیس جمهور روسیه در دمشق «پیام مهمی بود که سوریه نمی‌تواند منزوی باشد».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سه‌شنبه گذشته در دیدار از مرزهای مشترک اسرائیل با لبنان و سوریه دوباره گفته بود که «ایران برای وقوع جنگ میان سوریه با اسرائیل آتش افروزی می‌کند».

در همین حال، انتشار گزارش‌های مربوط به امضای قراردادهای تسلیحاتی جدید و فروش جنگنده‌های پیشرفته از سوی روسیه به ارتش سوریه، با «نگرانی» مقامات اسرائیل روبه‌رو شده است.

خبرگزاری روسی ایتارتاس روز جمعه تأیید کرد که در چارچوب قراردادهای جدید، روسیه جنگنده‌های میگ ۲۹، سامانه‌های دفاع موشکی و جنگ‌افزار ضد تانک به ارتش سوریه خواهد داد.

معاملات جدید تسلیحاتی روسیه و سوریه در حالی است که رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته تحریم‌های کشورش علیه سوریه را به دلیل «تروریست‌پروری» حکومت دمشق تمدید کرد.
XS
SM
MD
LG