لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

گیتس: تحریم‌های تازه از ظرفیت واقعی برای فشار بر ایران برخوردار است


رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، روز یکشنبه گفت که تحریم‌های هدفمند اقتصادی، از «ظرفیت واقعی» برای تحت فشار قرار دادن تهران در مورد توقف برنامه اتمی‌اش برخوردار است.

آقای گیتس این موضوع را در برنامه «یکشنبه فاکس‌نیوز» و در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر تحریم‌های جدید وضع شده علیه جمهوری اسلامی اعلام کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، به تازگی دور جدید از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را از تصویب گذراند که در چارچوب آن محدودیت‌های در مورد یک دانشمند هسته‌ای، ۲۲ شرکت که به ارتباط داشتن با برنامه‌های اتمی و موشکی ايران متهم شده‌اند، ۱۵ مؤسسه متعلق به سپاه و سه نهاد زير مجموعه خطوط کشتيرانی ايران، وضع شده است.

آمریکا و متحدانش امیدوارند که تحریم‌های تازه علیه ایران و فشارهای دیپلماتیک، مقام‌های تهران را به تجدید نظر در برنامه بحث‌برانگیز اتمی‌اش که از دید این کشورها پوششی برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای است، متقاعد کند و برای تشدید فشار بر جمهوری اسلامی، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به طور مستقل تحریم‌های یکجانبه‌ای را نیز به فهرست تحریم‌های شورای امنیت افزوده‌اند.

«ایده برخورداری ایران از سلاح‌های هسته‌ای پذیرفتنی نیست»

وزیر دفاع ایالات متحده در این گفت‌وگوی تلویزیونی همچنین تأکید کرده است که غرب اکنون حتی آماده سخن گفتن در مورد یک ایران اتمی نیست، و از نظر غرب «ایده برخورداری ایران از سلاح‌های هسته‌ای همچنان پذیرفتی نیست».

آقای گیتس همچنین تصریح کرده است که «سیاست‌های ما و همه تلاش‌هایمان متمرکز بر جلوگیری از چنین اتفاقی است ... و من فکر می‌کنم که هنوز هم برای کار بر روی این مشکل زمان داریم».

ایران همواره اتهام‌های غرب در مورد نظامی بودن اهداف برنامه هسته‌ای خود را رد کرده است و با سرپیچی از خواست شورای امنیت در مورد توقف برنامه هسته‌اش، تحریم‌های جدید را بی‌اثر و فاقد ارزش توصیف می‌کند.

با این حال به رغم آنکه واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، دور چهارم تحریم‌های مصوب شورای امنیت را به عنوان «مهم‌ترین تحریم‌هایی که ایران تاکنون با آن مواجه بوده» ارزیابی کرده و به تازگی نیز با استقبال از تحریم‌های یکجانبه استرالیا و اتحادیه اروپا علیه ایران، ابراز امیدواری کرده است که این تحریم‌ها ایران را به سمت به کارگیری «اقداماتی سازنده‌تر» سوق دهد.

در همین زمینه وزیر دفاع آمریکا نیز روز یکشنبه گفت که به نظر من این تحریم‌ها فرصتی منطقی برای ایجاد این احساس در جمهوری اسلامی است که «امنیت ایران در صورت پیشبرد برنامه اتمی‌اش احتمالاً بیشتر با خطر مواجه خواهد شد».

آقای گیتس همچنین اضافه کرد که با این حال همه گزینه‌ها از جمله حمله نظامی همچنان در مواجه با برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار خواهد بود.

ایالات متحده در روزهای اخیر با گسترش تحریم‌های خود علیه برخی از اشخاص حقوقی و حقیقی ایرانی، چند فرمانده ارشد ایرانی را به همراه تعدادی از شرکت‌های نفتی، يک بانک دولتی و نيروی هوايی و فرماندهی موشکی سپاه در فهرست تحريم خود قرار داد.

تحریم‌های جدید اروپا نیز که روز پنج‌شنبه، بیست‌ و هفتم خردادماه، مورد توافق سران اتحادیه اروپا قرار گرفت، با فراتر رفتن از قطعنامه تازه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، اقداماتی مبنی بر منع سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی ایران و همچنین منع کمک‌رسانی فنی و انتقال فناوری به این بخش را هدف قرار داد و همچنین بخش‌های بانکداری،‌ بیمه و ترابری ایران را شامل شد.

ممنوعیت اخذ روادید و همچنین مسدود کردن اموال برخی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در شمول تحریم‌های یکجانبه قرار دارد.

تحریم‌های یک‌جانبه استرالیا نیز بانک ملت،‌ شرکت خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی، و رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران، را شامل می‌شود.

پیش از این احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، که نام وی در فهرست تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی دیده می‌شود، قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران را بی‌اثر توصیف کرده و افزوده بود که این قطعنامه شکسته شدن «ابهت پوشالی» دولت‌های غربی را در پی دارد.

حسین سلامی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران ایران، نیز در واکنش به تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود که سپاه نگران تشدید تحریم‌ها نیست.
XS
SM
MD
LG