لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

کردها در مثلث ایران، عراق و ترکیه


طی یک ماه گذشته، ایران برای سرکوب کردهای مخالف رژیم جمهوری اسلامی روستاهایی را در مرز مشترک خود با کردستان عراق بمباران کرده که در نتیجه این عملیات هزاران نفر بی‌خانمان، مجروح و از جمله یک دختر چهارده ساله کشته شده است.

آنطور که روزنامه گاردین می‌نویسد، هدف بمباران مواضع حزب کارگران کردستان، پ کا کا، در داخل خاک عراق هم تضعیف کردهای مخالف دولت ایران است، هم تضعیف دولت مرکزی عراق و هم تقویت مواضع ایران در برابر نیروهای غربی مستقر در منطقه.

گاردین به نقل از منابع کرد می‌نویسد که اگر چه هدف اولیه ایران از این بمباران‌های برون‌مرزی سرکوب مواضع کردهای مسلح ایران، حزب پژاک، است اما اعزام واحدهای نظامی به داخل خاک عراق و تأسیس پایگاه‌هایی در برخی مناطق مرزی نشان می‌دهد که ایران اهداف بلند مدتی را دنبال می‌کند و در تلاش است با حضور فعال خود در منطقه قدرتش را به رخ دیگران بکشد.

به نوشته گاردین، اگر چه ایران اینگونه عملیات نظامی را با تهدید تلقی کردن کردها توجیه می‌کند اما کمترین عواقب این گونه عملیات برون‌مرزی تحریک همسایگان است.

هم ایران و هم ترکیه مواضع حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، و حزب کارگران کردستان، پ کا کا، را در داخل خاک عراق مورد حمله قرار می‌دهند. گاردین می‌نویسد هدف این حملات، علاوه بر سرکوب مخالفان، این است که این دو کشور همسایه می‌خواهند به عراق بگویند که این کشور بدون کمک آنها، به ویژه وقتی که نیروهای آمریکایی منطقه را ترک کنند، نمی‌تواند موفق باشد.

ترکیه، هر چند در مقایسه با سال‌های گذشته عملیات برون‌مرزی خود علیه پ کا کا را در داخل خاک عراق کاهش داده اما همچنان به مواضع آنها در آن سوی مرزهایش حمله می‌کند.

ایران هم در ماه دسامبر گذشته، تنها چند روز پس از آن که عراق هفت میدان نفتی خود را با عقد قراردادهایی در اختیار شرکت‌های بین‌المللی گذاشت، عملیاتی را با هدف سرکوب کردها در جنوب عراق انجام داد. به نوشته گاردین، تهران از نزدیکی بغداد به سرمایه‌گذاران خارجی ناخشنود است و با اینگونه حضور نظامی احتمالاً می‌خواهد روابط عراق را با جهان خارج محدود کند.

ایران همچنین از تشکیل هر گونه ائتلاف بین کردها و حزب ایاد علاوی، که حزب مخالف دولت ایران است و در انتخابات ماه مارس گذشته پیروز شد، نگران است. به نوشته گاردین، ایران، علاوه بر اینها، همه تلاشش را به کار گرفته تا نگذارد روابط بین دولت خودگردان کردستان و دولت مرکزی عراق حالت عادی داشته باشد.

گاردین مقاله‌اش را اینگونه پایان می‌دهد که هر دو کشور ایران و ترکیه از ظهور یک عراق دموکراتیک و آزاد می‌ترسند و برای اینکه این امر تحقق پیدا نکند به هر دری می‌زنند تا عراق را ضعیف نگه دارند.
XS
SM
MD
LG