لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

زمینه‌سازی برای صدور احکام سنگین علیه متهمان حوادث انتخابات


محمد علی زمانی، از متهمانی که به اعدام محکوم شده است
محمد علی زمانی، از متهمانی که به اعدام محکوم شده است
مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران روز شنبه اعلام کرد که «سه نفر از متهمان حوادث بعد از انتخابات به اعدام محكوم شده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از بشیری راد، دو نفر که او از آنها با حروف اختصاری «م. ز» و «الف. پ» نام برد، متهم به ارتباط با انجمن پادشاهی ایران و فرد دیگر تحت عنوان «ن. ع» متهم به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق محکوم به اعدام شده‌اند.

مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران گفت: احكام اعدام صادر شده برای این سه نفر به وكلای آنها ابلاغ شده است تا در صورت اعتراض، تشریفات قانونی مربوطه را طی كنند.

فاطمه حقیقت‌جو، نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی، در همین زمینه به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: خانم حقیقت‌جو، ارزیابی شما زا صدور حکم اعدام برای سه تن از متهمان محاکمات حوادث پس از انتخابات چیست؟

فاطمه حقیقت‌جو: جای تأسف است که حکم اعدام برای آنها صادر شده است. رژیم دستش به خون آغشته است و مردم را فقط به این دلیل که اعتراض می‌کنند و می‌گویند احمدی‌نژاد رئیس جمهور ما نیست، در خیابان‌ها و یا زندان کهریزک می‌کشند و فیلم‌ها نشان می‌دهد که چگونه اموال مردم را تخریب می‌کنند.

حکومت فکر می‌کرد این داستان پس از یک ماه متوقف می‌شود، اما پنج ماه از انتخابات گذشته و هنوز وقتی مردم فرصتی مانند روز قدس و یا مسابقات ورزشی به دست می‌آورند و یا در فضای دانشگاه‌ها اعتراض خود را ادامه می‌دهند، بنابراین حکومت فکر می‌کند اگر چند نفر از این افراد را به نام تشکل‌هایی که زیاد مورد اقبال مردم نیستند اعدام کند، مردم سکوت می‌کنند.

چند نفر را می‌آورند تا اعتراف کنند وابسته به این گروه‌ها هستند و بعد آنها را اعدام می‌کنند، اما حتی اگر اینها عضو مجاهدین خلق و یا انجمن پادشاهی هم باشند همه ما ایرانی‌ها با دیدگاه‌های سیاسی، مذهبی و قومی مختلف باید به این مسئله اعتراض کنیم. کسی به جرم اینکه عضو سازمان مجاهدین یا عضو انجمن پادشاهی است، نباید اعدام شود.

  • آیا صدور این احکام اعدام با ادامه اعتراضات مردم علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط است؟

بله قطعاً همین طور است. این احکام را صادر کرده‌اند چون فکر می‌کنند اگر چهار نفر را اعدام کنند بقیه ساکت می‌شوند و می‌ترسند، درحالی که مردم نمی‌ترسند و به جنبش خود ادامه می‌دهند.

در ضمن من فکر می‌کنم با این احکام می‌خواهند زمینه را آماده کنند تا احکام سنگینی برای سایرین صادر کنند و یا افراد جدیدی را بازداشت کنند، حتی رهبران جنبش را.

  • این احکام اعدام و شدت عمل از سوی دولت در قبال معترضان تا چه اندازه بر حرکت اعتراضی مخالفان مؤثر واقع خواهد شد؟

رهبران جنبش دوست ندارند هزینه‌ها بالا برود، ولی متأسفانه این هزینه‌ها بالا رفته است، بسیاری در همان روزهای اول کشته شدند و بسیاری در بازداشتگاه‌ها و رژیم می‌خواهد بگوید قاطع است.

به نظر من این مسئله باید اراده رهبران جنبش را قوی‌تر کند و باید بدانند راهشان درست است و تا زمانی که اصلاحات بنیادین اتفاق نیفتد و به خواسته‌های جنبش نرسند، باید محکم‌تر ادامه دهند. البته اینها محکم خواهند بود و اعتراض خود را نسبت به این احکام اعلام خواهند کرد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG