لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

«اظهار تأسف» حماس از حملات راکتی به مناطق مسکونی در اسرائیل


تصویری از اصابت راکت به یک منزل مسکونی در اشکلون اسرائیل در ژانویه ۲۰۰۹
تصویری از اصابت راکت به یک منزل مسکونی در اشکلون اسرائیل در ژانویه ۲۰۰۹
جنبش حماس که بر نوار غزه تسلط دارد، در گزارشی بی‌سابقه به سازمان ملل متحد، از حملات راکتی خود به مردم و مناطق مسکونی اسرائیل «ابراز تأسف» کرده است.

تا کنون چنین ابراز «تأسفی» از سوی حماس در مورد حملات راکتی نیروهای آن جنبش به اسرائیل سابقه نداشته است.

حماس در گزارش خود به سازمان ملل ابراز «امیدواری» کرده که «مردم اسرائیل دلائل حملات راکتی از سوی نیروهای حماس را درک کنند».

حماس نوشته است که «تهاجم بی‌وقفه دولت‌های اسرائیل، دلیل حملات راکتی حماس بوده است».

ضیاءالدین المدهون، رئیس کمیته «التوثیق» وابسته به دولت حماس، که گزارش حماس را در زمینه عملکرد حماس در طول عملیات سرب مذاب تهیه کرده، به رویترز گفت که «ما به قوانین بین‌المللی پایبند هستیم و حمله به مناطق مسکونی و لطمه زدن به زنان و کودکان و سالخوردگان را برخلاف اصول دینی خود می‌دانیم».

حماس در این گزارش مدعی شده که «حملات راکتی‌اش برای هدف قرار دادن مناطق نظامی اسرائیل بود اما گاهی به مردم غیرنظامی اسرائیل اصابت می‌کرد، هرچند که حماس تلاش داشت به غیرنظامی‌ها آسیب نزند».

حماس همچنین استدلال کرده است که اصابت راکت‌هایش به مناطق مسکونی و اماکن غیرنظامی اسرائیل به خاطر «نبود توان نشانه‌گیری دقیق در راکت‌هاست... چون حماس ارتش منظم و تجهیزاتی با تکنولوژی پیشرفته در اختیار ندارد».

رویترز در عین حال افزوده است که در حالی که افزون بر سال‌ها حملات راکتی حماس علیه اسرائیل، انفجارهای انتحاری موجب مرگ بیش از پانصد اسرائیلی در انتفاضه الاقصی شد، اسرائیل از «پوزش خواهی» حماس چندان به وجد نیامده است.

وزارت خارجه اسرائیل جمعه «پوزش خواهی» حماس را رد کرد و اعلام داشت که «حماس در طول سال‌ها، آشکارا به لطمه زدن به شهرهای مسکونی اسرائیل افتخار می‌کرد و همه اقدامات حماس برای لطمه زدن عمدی به مردم و ایجاد رعب و وحشت و ترور در میان غیرنظامی‌ها بود».

وزارت دفاع اسرائیل نیز نوشته است: «حماس در عملیات سرب مذاب نیز در تلویزیون خود نام مناطق اسرائیلی را که راکت‌های حماس به آن اصابت می‌کرد، ضمن تجلیل از نیروهای حماس، پخش می‌کرد و آرزوی خود را برای حمله راکتی به تل آویو مورد تأکید قرار می‌داد».

به گزارش رویترز، «پوزش خواهی حماس» در حالی است که «دست کم» یک مقام حماس برای از سرگیری انفجارهای انتحاری در اتوبوس‌ها و رستوران‌ها و اماکن عمومی اسرائیلی ابراز آمادگی کرده است، هرچند که از سال‌ها قبل چنین عملیاتی دیگر صورت نگرفته است.

همزمان، وزارت خارجه اسرائیل از واکنش بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به گزارشی که اسرائیل در مورد عملیات سرب مذاب ارائه کرده، ابراز «خشنودی» کرده است.

بان کی مون پنجشنبه گفته بود: «به نظر می‌رسد که اسرائیل در گزارش خود به همه اتهامات مطرح شده پاسخ داده است». با وجود این، آقای بان افزود که «تحقیقات از سوی دو طرف (اسرائیل و فلسطینی‌ها) همچنان ادامه دارد، و او هنوز نمی‌تواند در مورد ماهیت گزارش‌هایی که طرف‌ها داده‌اند، ارزیابی دقیقی ارائه کند».

در واکنش به این سخنان، وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که سخنان دبیر کل سازمان ملل را بیانگر دقیق مواضع اسرائیل درباره گزارش ارائه شده دولت اسرائیل به سازمان ملل می‌داند.

وزارت خارجه اسرائیل همچنین گفته است که گزارش این کشور «بر اساس تعهد کامل به انجام تحقیقاتی مستقل و صادقانه و مبتنی بر معیارهای حقوق قضایی بین‌المللی» صورت گرفته است.

«خشنودی» اسرائیل از «دقیق بودن» اظهارات بان کی مون درحالی است که اسرائیل با رد گزارش قاضی گلدستون درباره رفتار این کشور در عملیات سرب مذاب، آن را «جانبدارانه» ارزیابی کرده بود و در انجام تحقیقات کمیسیون آقای گلدستون با او همکاری نکرد.

دراین میان، عفو بین‌الملل جمعه با صدور بیانیه‌ای در لندن، از سخنان دبیرکل سازمان ملل در مورد گزارش اسرائیلی انتقاد کرد.

عفو بین‌الملل در این بیانیه آورده است: «ناکامی دبیرکل سازمان ملل در ارزیابی تحقیقات دو طرف اسرائیلی و فلسطینی، به شدت موجب نا امیدی است و فرصت برای کمک به صدها قربانی این نزاع از دست رفته است».

فلسطینی‌ها دو گزارش درباره عملیات سرب مذاب به دبیرکل سازمان ملل ارائه کردند؛ یکی از سوی ریاض منصور، سفیر تشکیلات فلسطینی در سازمان ملل، و دیگری از سوی دولت حماس درغزه.

گزارش‌های اسرائیلی و فلسطینی پاسخی به درخواست قاضی ریچارد گلدستون، نماینده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره عملیات سرب مذاب است، که هر دو طرف را به «جنایت جنگی» و حتی احتمال «جنایت علیه بشریت» متهم کرد، و احتمال بردن پرونده جنایات جنگی به محاکم بین‌المللی را مطرح کرد.

در عملیات سرب مذاب در هفته آخر سال ۲۰۰۸ و ماه ژانویه ۲۰۰۹، حدود ۱۴۰۰ فلسطینی، و ۱۳ نظامی و غیر نظامی اسرائیلی کشته شدند.
XS
SM
MD
LG