لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

رفسنجانی: اگر برخی با ارعاب و فضاسازی به دنبال حل مسائل هستند در اشتباهند


اکبر هاشمی رفسنجانی؛ رئیس مجلس خبرگان ایران
اکبر هاشمی رفسنجانی؛ رئیس مجلس خبرگان ایران
اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد از رفتارهای حذفی گفته است انمی توان مسائل موجود را از طریق «ارعاب و فضاسازی» حل کرد.

رییس مجلس خبرگان همچنین در واکنش به اظهارات تند محمد یزدی گفته است که سال‌هاست جواب من به آقای یزدی درخواست شفا برای ایشان و ارسال سلام است.

آقای هاشمی رفسنجانی که در جمع برخی از روحانیان و وعاظ در آستانه ماه محرم سخن گفته است در پاسخ به درخواست اجازه برخی از حاضران در مورد پاسخگویی به مسائل طرح شده علیه وی گفته است که برخی شهرت خود را از راه اهانت به دیگران می خواهند که جواب اینگونه افراد سکوت است و دعا برای هدایتشان.

در روزهای اخیر بر حجم حملات حامیان دولت به اکبر هاشمی رفسنجانی و نیز رهبران اصلاح‌طلب افزوده شده است و علاوه بر اظهار نظرهای تند برخی حامیان دولت از جمله روح‌الله حسینیان، سید حمید روحانی و مجتبی ذوالنور، آیت‌الله محمد یزدی عضو شورای نگهبان و نایب رئیس مجلس خبرگان هم با انتقاد شدید به دیدگاه‌های رئیس مجلس خبرگان در مورد انتخابات، وی را به ایجاد تقابل میان مردم و سپاه و دوری از رهبر ایران متهم کرد.

اکنون آقای هاشمی رفسنجانی در واکنش به این گونه حملات می‌گوید که «متأسفانه ایشان (آقای یزدی) بر اثر مشکلات جسمی، گاهی دچار عصبانیت می‌شود و عجولانه اعلام نظر می‌کند» و «سال‌هاست که جواب من به آقای یزدی درخواست شفا برای ایشان است».

وی همچنین انحصارگرایی و برخورد حذفی را مانعی در رسیدن جامعه به تعادل خوانده و تصریح کرده است که «اگر برخی فکر می‌کنند با ارعاب و فضاسازی می‌توانند مسائل را حل نمایند، در اشتباهند و اگر هم به صورت ظاهری آن را حل کنند پس از گذشت زمان کوتاهی آن موضوع وسیع‌تر از گذشته مطرح خواهد شد».

این مقام ارشد جمهوری اسلامی همچنین گفته است که «منافقین از ابتدای انقلاب تلاش می‌کردند که هر شخصیت روحانی که در انحرافات عقیدتی آنها همراهی‌شان نمی‌کرد، حذف فیزیکی و شخصیتی نمایند و امروز نیز در پوشش‌های دیگر در حال فعالیت هستند».

پیش از آقای هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی از نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری و از رهبران اصلاحات نیز در پاسخ به اظهارات محمد یزدی به وی توصیه کرده بود که منابع خبری خود را عوض کند تا فضای سیاسی کنونی را «جوک و شوخی» نپندارد و پیشنهاد داده بود که از منصب و مسئولیت‌های خود کناره‌گیری کند تا تحت فشار و از روی بی‌اطلاعی و ناچاری سخنی ناصواب نگوید.

تأکید دوباره بر نقش مردم

این نخستین بار نیست که محمد یزدی در ماه‌های اخیر آشکارا به انتقاد شدید از دیدگاه‌های اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخته است. پیش از این تنها یک روز پس از برپایی نماز جمعه ۲۶ تیرماه به امامت آقای هاشمی رفسنجانی، محمد یزدی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به دیدگاه‌های طرح شده از سوی رئیس مجلس خبرگان اعتراض کرد.

وجه مشترک سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ۲۶ تیرماه و نیز در جمع دانشجویان در مشهد، علاوه بر رخدادهای انتخاباتی، تأکید ویژه بر نقش مردم در ادامه حیات جمهوری اسلامی بود که هر بار با واکنش تند محمد یزدی روبه‌رو شد.

این بار نیز آقای هاشمی رفسنجانی در جمع برخی روحانیون «تداوم انقلاب اسلامی» را در گرو حمایت مردم و حفظ مناسب رابطه آنها با با حکومت ارزیابی کرده است.

وی گفته است که باید به گونه‌ای با مردم رفتار شود که آنها احساس کنند نظام به دنبال احقاق حقوق آنها و حفظ کرامتشان است.

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین گفته است که قانون اساسی در فصول مربوط به تبیین حقوق مردم، بسیار خوب تبیین شده و مسئولان باید تلاش کنند تا با اجرای کامل آن اعتماد جامعه را تقویت کنند.

رئیس مجلس خبرگان ادامه داده است که «بر اساس آموزه‌های امام، حرکت در کنار مردم، مهم‌ترین عامل پایداری نظام است».
XS
SM
MD
LG