لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

ابتکار مناظره تلویزیونی میان نامزدهای انتخابات افغانستان


مناظره تلویزیونی سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
مناظره تلویزیونی سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
تنها مناظره تلویزیونی میان سه تن از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، به همت تلویزیون و رادیوی ملی افغانستان، و رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی، یکشنبه ۲۵ مرداد برگزار شد.

حامد کرزی رئیس جمهور کنونی افغانستان، به همراه اشرف غنی و رمضان بشردوست، در این مناظره از برنامه‌های خود در صورت انتخاب شدن و چالش‌های پیش رو سخن راندند و به پرسش‌های اکبر ایازی مدیر بخش افغانی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی پاسخ گفتند.

هاشم مهمند، معاون بخش افغان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، در گفت‌وگو با رادیو فردا به به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ گفته است.

  • رادیو فردا: آقای مهمند، ابتکار برگزاری این مناظره چگونه شکل گرفت؟

هاشم مهمند، معاون بخش افغان رادیو اروپای آزاد

هاشم مهمند:
این ابتکار اصلاً از بخش افغانی رادیو آزادی بود و از دو ماه قبل مطرح شد که باید در افغانستان یک مناظره تلویزیونی صورت بگیرد. اما می‌دانید که این کار مشکل است. چون از پراگ تا کابل فاصله زیادی است و به کار و تنظیم بیشتری نیاز دارد.

از جانب دیگر، رادیو آزادی به این عقیده بود که چنین مناظره‌هایی یک بخش بسیار مهم دموکراسی است و امروز ما در افغانستان دموکراسی نوبنیادی داریم که آهسته آهسته شکل می‌گیرد. اینطور مناظره‌ها البته در افغانستان سابقه ندارد، اما بسیار مهم است که نامزدهای ریاست جمهوری نظرهای خود و برنامه‌های خود را برای مردم شرح دهند، مورد سؤال و جواب قرار گیرند.

  • اما شما این حرکت را بیشتر یک حرکت سمبلیک نمی‌بینید؟ به دلیل اینکه در انتخابات پیش روی افغانستان ۴۱ نفر نام‌نویسی کرده‌اند و امروز ما فقط سه نفر را در یک جلسه تلویزیونی می‌بینیم؟ فکر نمی‌کنید این مناظره بیشتر یک حرکت سمبلیک و آغاز یک حرکت به سمت آن دموکراسی نوپایی که از آن یاد می‌کنید، باشد؟

بله. ما در جریان مبارزات انتخاباتی شمار زیادی از نامزدهای ریاست جمهوری را به مصاحبه‌ها و بحث‌های تلویزیونی دعوت کردیم. اما این سه نامزد که در این مناظره اشتراک دارند، همه نامزدهای پیشقدم هستند که شانس بیشتری دارند که در انتخابات برنده شوند.

مناظره تلویزیونی - افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00


این سه نامزد هر یک صاحب بک برنامه همه جانبه برای آینده افغانستان هستند. هم در ساحه اقتصاد هم در ساحه امنیت و در سایر ساحات (عرصه‌های) حیات اجتماعی و اقتصادی سیاسی کشور.

  • دیدیم که آقای دکتر عبدالله در این مناظره غایب بودند. آن طور که نظرسنجی های رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد، او یکی از شانس‌های مطرح این انتخابات است. دلیل عدم حضور ایشان در این مناظره چه بود؟

حقیقت این است که ما هم به طور دقیق نمی‌دانیم چرا ایشان از شرکت در این مناظره خودداری کردند. ما با آقای دکتر عبدالله در تماس بودیم و حتی یک ماه قبل اولین تماس را با او گرفتیم که در آن زمان موافقت کردند که در این مناظره شرکت می‌کنند. اما به هر دلیلی دکتر عبدالله از اشتراک خودداری کرد.

  • آقای مهمند، به خود مناظره برگردیم. اولویت‌های بحثی که در این مناظره مطرح شد، پرسش‌هایی که مطرح شد، چه بود و اینکه نامزدهای ریاست جمهوری بیشتر روی چه مسائلی تأکید داشتند و در چه مسائلی به چالش کشیده شدند؟

افغانستان سه مشکل اساسی دارد. یکی مشکل جنگ و بی‌امنیتی است. می‌دانید که طالبان در افغانستان فعالند و گروه‌های مخالف حکومت حملاتی می کنند. طبعاً در این مناظره هم مساله اول است که از نامزدها مطرح شد و سؤال شد که اینها در بخش تأمین امنیت در کشور چه برنامه‌هایی دارند.

مشکل اساسی دوم مسئله مشکلات اقتصادی است. در افغانستان البته احصائیه‌ها و ارقام دقیق وجود ندارد. اما تخمین می‌شود که بیش از ۵۰ درصد جوانان بیکار هستند و درآمد ندارند. این مشکل بزرگ اقتصادی کشور است که خود این در بی‌امنیتی کشور هم نقش دارد.

مسئله سوم هم که با این مسائل اقتصادی رابطه دارد، مسئله اصلاحات است که افغانستان از فساد اداری خیلی رنج می‌برد و یکی از مشکلات دیگر و انتقادهایی که از حکومت می‌شود، این است که کار به اهل کار سپرده نشده و بیشتر کسانی که صاحب نفوذند یا صاحب قدرت و گروه‌های مسلحند، اینها در ادارات و مقامات بالای حکومتی قرار گرفته‌اند.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG