لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

حسین کروبی: تکذیب شلیک به خودروی کروبی جای تعجب نداشت


یک روز پس از آنکه فرمانده انتظامی استان قزوین تیراندازی به سمت خودروی مهدی کروبی در شامگاه روز پنجشنبه را تکذیب کرد، حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، با استناد به تصاویر موجود و اظهار نظر کارشناسان نظامی، سخنان این مقام انتظامی را شتابزده ارزیابی کرد.

فرزند مهدی کروبی که پیشتر به رادیو فردا گفته بود که خودروی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم پنج‌شنبه شب در قزوین هدف اصابت دو گلوله قرار گرفته، ولی به دلیل ضد گلوله بودن خودرو، آسیبی به کسی نرسیده و فقط شیشه‌های خودرو شکسته یا ترک برداشته است، اکنون به جرس، از سایت‌های حامی جنبش سبز، گفته است که کارشناسان نظامی پس از بازدید از اتومبیل آقای کروبی، شلیک گلوله به سمت شیشه جلو و عقب ماشین را تأیید کردند و تصاویر و عکس‌های این حمله هم در سایت‌های اینترنتی موجود است.

اشاره حسین کروبی به تصاویری است که روز شنبه در سایت سحام‌نیوز، وابسته به مهدی کروبی، منتشر شد و خودروی حامل مهدی کروبی را در حالی نشان می‌دهد که آثار شلیک گلوله به شیشه‌های جلو و عقب آن مشهود است.

پیشتر فرمانده انتظامی قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود که در جریان حضور مهدی کروبی در قزوین تمهیدات امنیتی لازم فراهم شده بود و در جریان خروج وی هیچ تیراندازی صورت نگرفته بود.

این مقام پلیس ایران همچنین اضافه کرده بود که «با توجه به شرایط تجمع مردم و با هماهنگی‌های لازم با گروه امنیتی آقای کروبی، ایشان با اسکورت مستقیم و غیرمستقیم پلیس از منزل مذکور خارج شد و در این میان نه تنها درگیری وجود نداشت، بلکه با تدابیر اندیشیده شده حتی یک گلوله نیز تیراندازی نشد و تجمع اعتراضی، بدون تنش پایان یافت».

وی گزارش‌های منتشر شده در مورد حمله به خودروی حامل مهدی کروبی را شایعه و دروغ‌پراکنی خوانده و بدون اشاره به هویت معترضان به حضور مهدی کروبی که گفته می‌شود برخی از مقامات نظامی و امنیتی قزوین در بین آنها بوده‌اند، افزوده است که «هیچیک از حاضران نه تنها تیراندازی به خودروی حامل کروبی که هیچگونه تیراندازی را تأیید نمی‌کنند».

اکنون حسین کروبی در واکنش به این اظهارنظر گفته است که «چنین واکنش‌های شتاب ‌زده‌ای اصلاً جای تعجب ندارد و پیش از این‌هم از سوی مسئولان انتظامی صورت می‌گرفته‌است».

وی همچنین در این زمینه به واکنش‌های پیشین مقامات انتظامی در تکذیب حوادث بازداشتگاه کهریزک و وقایع روز عاشورا اشاره کرده و گفته است که انتظاری هم نمی‌رود که نیروی انتظامی دربرابر چنین حرکت تحریک‌آمیز و مشکوکی واکنشی بهتر از این از خود نشان دهد.

در هفته‌های اخیر نیروهای حامی حاکمیت بارها اقداماتی را علیه سران مخالفان و روحانیان بلندپایه‌ای که از مطالبات مخالفان حمایت کرده‌اند، در شهرهای مختلف انجام داده‌اند که در تازه‌ترین این اقدامات روز پنجشنبه نیروهای لباس شخصی به صورتی سازمان یافته به مهدی کروبی که برای شرکت در مراسم عزاداری به قزوین سفر کرده بود متعرض شدند.

در همین مدت بیوت و دفاتر شماری از مراجع و روحانیون بلندپایه حامی اصلاح‌طلبان، مورد تهاجم قرار گرفت که حمله بیت آیت‌الله خمینی هنگام سخنرانی محمد خاتمی در شب عاشورا، هجوم به بیت آیت‌الله منتظری پس از درگذشت وی، حمله به دفتر آیت‌الله صانعی، حمله به دفتر محمدعلی صدوقی امام جمعه منصوب آیت‌الله خمینی در یزد و حمله به مسجد آیت‌الله دستغیب عضو منتقد مجلس خبرگان رهبری، از جمله این اقدامات است.

مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی هنوز واکنش رسمی نسبت به این اقدامات صورت نداده‌اند اما رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز ۱۹ دی خود «دستگاه‌های مسئول» را «به عمل کامل و قاطع مُرّ قانون» در برخورد با معترضان فراخواند و در عین حال تاکید کرد: «افرادی که مسئولیت و وظیفه قانونی ندارند نباید در این قضایا دخالت کنند».
XS
SM
MD
LG