لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

رئیس جمهور چین در سفر به مسکو در مورد ایران رایزنی خواهد کرد


هو جین‌تائو (چپ) در کنار دیمیتری مدودف همتای روس خود
هو جین‌تائو (چپ) در کنار دیمیتری مدودف همتای روس خود
هو جین تائو، رئیس جمهور چین، در روزهای آینده در سفر به مسکو بر آن است که درباره مسئله هسته‌ای ایران با رهبران روسیه رایزنی کند.

این موضوع را خبرگزاری رویترز از دستیار وزیر امور خارجه چین نقل کرده و به نقل از وی افزوده است که دو کشور دیدگاه‌های مشترکی در قبال موضوع هسته‌ای ایران دارند.

دو کشور چین و روسیه می‌توانند نقشی تأثیرگذار در تصویب یا رد تحریم‌های جدید علیه ایران داشته باشند و سفر آقای هو در شرایطی صورت می‌گیرد که نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، نیز به تازگی در سفر به چین به رایزنی در مورد موضوع هسته‌ای ایران پرداخته بود.

آقای هو قرار است در این دیدار که در روزهای شنبه و یکشنبه آینده، ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه، انجام می‌شود با دیمیتری مدودف، همتای روس خود و نیز ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه گفت‌وگو کند و علاوه بر آن در آیین‌های بزرگداشت شصت و پنجمین سالگرد خاتمه جنگ جهانی دوم نیز حضور یابد.

گرچه چین که از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران به حساب می‌آید تا کنون رسماً از اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت نکرده است اما مقام‌های آمریکایی و اروپایی به تازگی از متقاعد شدن چین به لزوم اعمال فشار بیشتر بر ایران سخن گفته‌اند.

روسیه نیز گرچه تا کنون گفته است در صورت لزوم با نوعی «تحریم هوشمندانه» حمایت می‌کند که مردم ایران را هدف قرار نداده باشد، اما اعمال تحریم‌های جدید را اجتناب‌ناپذیر ندانسته است.

در میان اظهار نظرهای مقام‌های روسی در موضوع تحریم ایران، به تازگی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته بود که در مورد ایران «چه بسا تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر باشند، و این برعهده شورای امنیت است که در مورد اینگونه تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند».

آقای لاروف در عین حال ایران را «شریکی دشوار» که به پیشنهادهایی که بارها عرضه شده «به طور سازنده» پاسخ نگفته است و سیاستی «دلسرد کننده» در پیش گرفته است.

پیشتر خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته بود که دو کشور روسیه و چین در تلاشند از شدت برخی اقدامات تنبیهی مندرج در پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا بکاهند.

رویترز در همین گزارش به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نوشته بود که «مسلم است که هنوز برخی اختلاف‌ها [در مورد تحریم‌های پیشنهادی] وجود دارد، اما من این اختلاف‌ها را بزرگنمایی نمی‌کنم. من کم و بیش خوشبین هستم».

هر دو کشور چین و روسیه که در قالب گروه ۵+۱ بحث بر سر موضوع هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنند، به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت از حق وتو برخوردارند. با این حال در هیچیک از سه قطعنامه تحریمی که تا کنون از سوی شورای امنیت علیه ایران صادر شده است، این دو کشور از حق وتوی خود استفاده نکرده‌اند.

گرچه در سال‌های اخیر مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ نتوانست به دستاورد روشنی منتهی شود، اما از زمان روی کار آمدن دولت باراک اوباما در آمریکا، انتظار می‌رفت که تأکید وی بر به کارگیری دیپلماسی در مورد ایران، افق‌های تازه‌ای را در بحث مناقشه برانگیز فعالیت‌های اتمی ایران باز کند.

با این حال پس از آنکه پیشنهاد مشترک فرانسه، روسیه و ایالات متحده برای تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران، پاسخ روشن مقام‌های ایرانی را در پی نداشت و به ویژه پس از اعلام تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی داخل کشور، تنش‌ها در این زمینه بار دیگر بالا گرفت.

تاکنون سه قطعنامه تحریمی، در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، و ۲۰۰۸ علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسیده است و انتظار کشورهای غربی آن است که شورای امنیت در هفته‌های آتی چهارمین دور از تحریم‌های ایران را به تصویب برساند.
XS
SM
MD
LG