لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

واکنش ایران به انتخاب مدیرکل جدید آژانس


علی اصغر سلطانیه، نمایده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
علی اصغر سلطانیه، نمایده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یک روز پس از انتخاب یوکیا آمانو، به مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نماینده دائم ایران در آژانس می‌گوید انتظار ایران از مدیرکل جدید بی‌طرفی و استقلال است.

واکنش علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی اتمی به انتخاب آقای آمانو در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، انعکاس یافته است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه یوکیا آمانو، نامزد ژاپنى مدیرکلى آژانس بین‌المللى انرژى اتمى، را با اكثریت آرا به عنوان جانشین محمد البرادعى انتخاب کرد.

آقاى آمانو که باید مدیرکلی‌اش در ماه سپتامبر به تأیید مجمع عمومی آژانس نیز برسد، در شرایطی مدیریت آژانس را بر عهده خواهد گرفت كه پرونده فعالیت‌هاى اتمى ایران و كره شمالى همچنان مناقشه برانگیز است و چشم‌اندازى نیز براى حل و فصل سریع آن وجود ندارد.

اکنون علی اکبر سلطانیه نماینده دایم ایران در آژانس به ایسنا می‌گوید: «ما انتظار داریم مدیركل جدید به طور مستقل و بی‌طرف در جهت ارتقای همكاری‌ها بین كشورها و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تلاش كند».

وی تأکید كرده است که ایران انتظار دارد مدیركل جدید به طور مستقل در گسترش همكاری‌ها میان كشورها و در چارچوب اساسنامه آژانس تلاش كند.

آقای سلطانیه همچنین گفته است که «ایران مثل همیشه در چارچوب تعهداتش به همكاری با آژانس ادامه می‌دهد».

گفته‌های آقای سلطانیه در حالی است که آژانس بين‌المللى انرژى اتمى اخيراً دو گزارش درباره فعاليت‌هاى اتمى ايران و سوريه انتشار داد كه نشان مى‌دهد پيشرفت‌ها در زمينه راستى‌آزمايى غير نظامى بودن اين برنامه‌ها به كندى صورت مى‌گيرد.

آژانس و همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران انتظار دارند که فعالیت‌های خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، فرایندی که می‌تواند کاربرد دوگانه‌ای در زمینه‌های نظامی و غیرنظامی داشته باشد، را متوقف کند و به مذاکرات بر سر دستیابی به راه حلی برای مناقشه هسته‌ای ادامه دهد.

جمهورى اسلامى ايران اما با رد ادعاها در زمینه ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای خود، از تعليق فعاليت‌هاى غنى‌سازى اورانيوم سر باز زده است.

ایران همچنین بارها تأکید کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها مقاصد صلح‌آمیز دارد و با هدف تولید برق دنبال می‌شود.
XS
SM
MD
LG