لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

نشست دو روزه شورای حکام در وین آغاز شد


شورای حکام آژانس در نشست دو روزه خود به بررسی تازه‌ترین گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهد پرداخت.(عکس: AFP)
شورای حکام آژانس در نشست دو روزه خود به بررسی تازه‌ترین گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهد پرداخت.(عکس: AFP)

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژِی اتمی نشست دو روز خود را برای بررسی گزارش محمد البرادعی درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران و سوریه از روز پنج‌شنبه در وین آغازکرد.


نشست فصلی شورای ۳۵ نفره حکام آژانس آخرین نشست سالانه اعضای این شورا در سال ۲۰۰۸ میلادی به شمار می‌رود.


محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آغاز نشست پنج‌شنبه با ارائه خلاصه‌ای از گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای سوریه، از آن کشور خواست تا به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از محل بمباران‌شده «الکبار» را بدهد.



آقای البرادعی گفته است که گرچه ممکن است این محل برای مقاصد غیرهسته‌ای فعالیت می‌کرده، اما ویژگی‌های آن به مکانی مرتبط با رآکتور هسته‌ای شباهت دارد.


۳۵ عضو شورای حکام آژانس همچنین در نشست دو روزه خود به بررسی تازه‌ترین گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازند.


بر پایه تازه‌ترین گزارش آقای برادعی، ابهام‌ها در باره فعالیت‌های هسته‌ای احتمالا نظامی ایران، به دلیل عدم همکاری جمهوری اسلامی همچنان به قوت خود باقی است و از سوی دیگر، ایران نیز همچنان برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.


محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز پنج‌شنبه با اشاره به نشست شورای حکام به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که مدالیته [برنامه عمل] به طور کامل اجرا شده و ایران تعهدات حقوقی خود را انجام داده است.


به گفته آقای سعیدی، «مدیرکل آژانس باید بر اساس بند آخر مدالیته، سریع‌تر عادی بودن موضوع هسته‌ای ایران را اعلام کند.»


آقای سعیدی هفته گذشته نیز در واکنش به انتشار گزارش جدید محمد البرادعی گفته بود که تهران «تا کنون دسترسی‌های لازم را برای بازرسان آژانس فراهم کرده است» و ارتباطش با آژانس همچنان بر اساس معاهده ان .پی.تی ادامه خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG