لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

پیش‌بینی آی بی ام برای سال ۲۰۱۶: رایانه‌ها فکر صاحبشان را می‌خوانند


شرکت فن‌آوری کامپیوتری «آی بی ام» طبق معمول روزهای پایانی هر سال میلادی را مجموعه پیش‌بینی‌های خود در مورد پیشرفت فن‌آوری در سال‌های آینده را منتشر کرده است که از جمله آنها می‌توان به سیستم ایمنی – حفاظتی بیومتریک، جایگزین کردن ماوس با وسیله حساسی که می‌تواند فکر افراد را بخواند و پایان دوران شکاف دیجیتال بین افراد مرتبط و غیرمرتبط به شبکه اینترنت اشاره کرد.

به نوشته وب‌سایت فن‌آوری «رجیستر» در این پیش‌بینی‌ها که با عنوان «پنج در پنج» منتشر شده است شرکت «آی بی ام » انواع فن‌آوری‌هایی را مورد بررسی قرار داده که بر اساس روند فعلی مصرف و اختراع طی پنج سال آینده عمومیت پیدا خواهند کرد.

در پیش بینی امسال پنج موردی که مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از وسایل تولید انرژی شخصی، جایگزین حرف رمز با سیستم بیومتریک، کنترل رایانه های شخصی توسط نیروی ذهن و پایان دوران موسوم به فاصله دیجیتال به شکلی که بین افراد مرتبط با شبکه اینترنت و آنهایی که به شکل امروزی با این شبکه در ارتباط نیستند در دسترسی به اطلاعات و خدمات تفاوتی وجود نخواهد داشت.

یکی از مدیران بخش اختراعات «آی بی ام» می‌گوید: طی پنج سال آینده تغییرات و اختراعات فراوانی در عرصه فن آوری های جدید ممکن است روی دهد. و بخش زیادی از اختراعات یا توسط خود آی بی ام و یا شرکت‌های ثالث در حال توسعه و تکمیل هستند.

بر اسن اساس تا سال ۲۰۱۶ وسایل تولیدکننده انرژی در تمام ابزارها و وسایلی که مصرف روزانه دارند، افزوده خواهند شد، از کفش‌های ورزشی گرفته تا لوله‌های آب، «آی بی ام» همچنین پیش‌بینی می‌کند که وسایلی نظیر شارژهای باطری به بازار عرضه خواهند شد که به هنگام دوچرخه سواری می‌توان از آنها برای شارژ کردن وسایل الکترونیک شخصی استفاده کرد.

فن‌آوری بیومتریک چیز جدیدی نیست اما «آی بی ام» پیش‌بینی می‌کند که تا پنج سال آینده این سیستم در بسیاری از ابزارها، از لپ‌تاپ گرفته تا عابر بانک‌ها تعبیه خواهند شد. در کنار این سیستم باید به روش‌های مشابه تشخیص هویت افراد مثل سیستم سنجش صدا و یا مردمک‌نگاری اشاره کرد ولی این دو روش برای توسعه کامل هنوز با مشکلاتی روبه‌رو هستند و بنابراین در فهرست پیش‌بینی‌های «آی بی ام» قرار نگرفته‌اند.

به نوشته وب سایت «رجیستر» یکی از جالب‌ترین موارد در پیش‌بینی‌های «آی بی ام» سیستم کنترل رایانه‌ها توسط ذهن صاحبان آنها است. البته در حال حاضر نیز گوشی‌های پیشرفته‌ای با همین فن‌آوری برای استفاده به هنگام بازی‌های کامپیوتری در بازار وجود دارد. ولی گذشته از بهای گزاف هنوز هم کار آنها به راحتی کار با دست نیست. ولی بنابر پیش‌بینی‌های «آی بی ام» پیشرفت در فن‌آوری تولید نرم‌افزار در سال‌های آینده کار خواندن فکر افراد را ساده‌تر خواهد کرد.

با این همه به نظر می‌رسد که برای رسیدن به دوران استفاده عموم از پیشرفته‌ترین فن‌آوری که می‌تواند ذهن افراد را بخواند، وسیله‌ای که به شکل بلاواسطه به جمجمه متصل خواهد شد، راهی طولانی‌تر از پنج سال در پیش است. به گفته مسئولان «آی بی ام» اخیراً گروهی از پژوهشگران جوان در آمریکا توانسته‌اند توجه سرمایه‌گذاران را به ادامه تحقیق و توسعه این فن‌آوری جلب کنند.

مورد دیگر از پیش‌بینی‌های «آی بی ام» پایان دورانی است که اصطلاحاً شکاف دیجیتال نام گرفته است. پیش‌بینی می‌شود که در پنج سال آینده حدود ۸۰ درصد از مردم جهان با داشتن یک دستگاه موبایل هوشمند قادر خواهند بود که بدون استفاده از کامپیوتر و کابل به شبکه‌های گسترش اطلاعات و ارتباطات متصل شوند.

و بالاخره و احتمالاً یکی از بعیدترین موارد از پیش‌بینی‌های «آی بی ام » در مورد فن‌آوری‌هایی که طی پنج سال آینده فراگیر خواهند شد، این است که ایمیل‌های مزاحم امروزی (اسپم) را با استفاده از نرم‌افزارهای ویژه‌ای می‌توان از پیش و به صورت برنامه‌ریزی شده تشخیص داد و دسته‌بندی کرد.

به عنوان مثال اگر در طول یک سال فقط یکبار به کنسرت یک گروه مشخص می‌رویم می‌توان سیستم دریافت ایمیل را طوری برنامه‌ریزی کرد که مجموعه‌ای ایمیل‌های مزاحم (اسپم) مربوط به این موضوع را شناسایی و جداگانه طبقه‌بندی کند. شاید چنین روشی برای برنامه‌ریزان «ای بی ام» معنا داشته باشد ولی بسیاری در تحقق و مفید بودن یک چنین فن‌آوری تردید دارند.
XS
SM
MD
LG