لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

مشکلات پخش تلویزیونی فوتبال؛ سیاسی یا فنی؟


اما این تلاش زمانی با مانع بزرگی روبه‌رو می‌شود که هزاران نفر از معترضان در رویدادی حضور می‌یابند که قرار است به صورت زنده از صدا و سیما پخش شود. رویدادی همچون مسابقه جمعه شب میان تیم‌های فوتبال استقلال و استیل آذین.

میلیون‌ها نفر در سرتاسر ایران و جهان منتظر بودند که این بازی را به صورت زنده از تلویزیون ایران تماشا کنند ولی مجریان صدا وسیما تنها توانستند یک عذرخواهی به بینندگان تحویل دهند.

دلایلی که برای عدم پخش این مسابقه مطرح شد نسبتاً متفاوت بودند. به نوشته خبرگزاری مهر، شبکه سوم سیما، نقص فنی در سیستم ارتباطی را دلیل عدم پخش زنده این برنامه اعلام کرد. مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال هم بعداً در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، آبگرفتگی کابل‌های برق را به عنوان دلیل عدم پخش این برنامه طرح کرد.

دیر رسیدن تیم استیل آذین و آماده نبودن تصویربرداران به دلیل پوشش دادن مراسم روز قدس نیز از دیگر دلایلی بودند که خبرگزاری‌های ایران مطرح کردند. نهایتاً اینکه مسابقه استیل آذین و استقلال با تأخیر از صدا و سیما پخش شد. ولی همین تأخیر باعث شد تا بسیاری، دلیل عدم پخش زنده این مسابقه را حضور هواداران جنبش سبز در ورزشگاه آزادی تهران و سر دادن بر علیه دولت و سران حکومتی بدانند.

غفور هاشمی، روزنامه‌نگار ورزشی در تهران این موضوع را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «من با وجود به اینکه خودم توی استادیوم نبودم و بازی را از تلویزیون دیدم اما با توجه به اطلاعاتی که از طریق دوستانم که در ورزشگاه آزادی حضور داشتند کسب کردم فهمیدم که مشکل فنی بوده و اتفاق خاصی نیافتاده است».

در مقابل این اظهار نظر، فریبرز قریب، کارشناس ورزشی رادیو فردا بر این باور است که شواهد متعددی مبنی بر عدم پخش زنده این مسابقه، به دلایل سیاسی وجود دارد.

آقای قریب می‌گوید: «خود آقای جواد خیابانی، مجری ورزشی هم اول صحبت از این می‌کرد که تصویربردای با یک دوربین انجام شده و کیفیت آن جالب نیست و غیرقابل پخش است. بلافاصله بعد از یک ساعت که بازی را پخش کردند همه دیدند که تصویربرداری بسیار خوبی با شش دوربین انجام شده بود. البته در این تصاویر سعی کردند کمتر مردم را نشان بدهند که احیاناً لباس‌های سبز پوشیده بودند».

آقای قریب ادامه می‌دهد: «حتی شعارهایی که می‌دادند پخش نمی‌شد. این در حالی است که در بازی‌های گذشته، اکثراًً صدای تشویق تیم‌ها از سوی تماشاگران در میکروفن صدا و سیما پخش می‌شد. ولی هم در بازی روز جمعه و هم در بازی یکی دو هفته پیش که هر دوی این بازی مربوط به بعد از اتفاقات انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود، دیگر صدای میکروفن تماشاگران را بستند و فقط صدای گزارشگر روی آنتن شنیده می‌شد».

حتی اگر این تحلیل درست هم نباشد باید گفت که صدا و سیما برای پخش زنده این بازی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود. چرا که به گفته یک شاهد عینی، هزاران هزار نفر از مخالفان دولت در روز بازی در استادیوم حضور داشتند.

این شاهد عینی به رادیو فردا می‌گوید: «در استادیوم افراد سبزپوش زیاد بودند. می‌توانم بگویم بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر بودند».

  • رادیو فردا: چه شعارهایی می دادند؟

کلا شعارهایی مبنی بر حمایت از آقایان موسوی و خاتمی و کروبی مطرح می‌شد و همچنین شعارهایی بر علیه سران رژیم داده می‌شد.

  • یعنی فحش می دادند؟ توهین می کردند؟

خیر. فقط بر علیه نظام شعار می‌دادند.

  • آیا نیروی انتظامی هم در آنجا حضور داشت؟

بله. زیاد بودند. همه را زیر نظر داشتند. ولی به کسی کاری نداشتند. پنج دقیقه‌ای که از بازی گذشت و مردم مشغول بازی شدند نیروی انتظامی هم شروع به شناسایی و برخورد کرد. پرچم‌های سبز را می‌گرفتند. حتی پرچم‌های آبی را هم می‌گرفتند.

  • اگر کسی شعار می‌داد آیا شعار دهنده را هم دستگیر می‌کردند؟

خیر. چون جمعیت زیاد بود و نمی‌توانستند با تک تک افراد برخورد کنند. فقط پرچم‌ها را می‌گرفتند.

******

مدت زیادی از آغاز لیگ برتر فوتبال ایران نگذشته است و از همین رو احتمالاً باید منتظر تکرار این ماجرا در مسابقات بعدی باشیم. البته به گفته برخی از کارشناسان، در صورت ادامه این روند باید منتظر محدودیت بیشتری برای تماشاگران نیز باشیم.
XS
SM
MD
LG