لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

۱۶ ماه وعده عمل نشده برای پرداخت حقوق معوق کارگران لوله‌سازی


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
کارگران کارخانه لوله‌سازی خوزستان روز یکشنبه به مدت پنج ساعت در مقابل استانداری خوزستان و سپس فرمانداری اهواز تجمع کردند.

یکی از کارگران شرکت‌کننده در این تجمع با اشاره به اینکه ۲۵۰ کارگر کارخانه لوله‌سازی خوزستان در این حرکت اعتراضی شرکت داشتند، می‌گوید: کارگران خواستار دریافت ۱۶ ماه حقوق معوقه خود بودند.

خبرگزاری « فارس» در این زمینه نوشت که این چندمین تجمع کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان با ۶۰۰ پرسنل بوده است و افزود: به گفته این کارگران، وعده‌های مسئولان از حدود دو سال پیش تاکنون برای حل مشکل آنان و پرداخت حقوق معوقه محقق نشده است.

یکی از کارگران این کارخانه در گفت‌وگو با رادیو فردا، با اشاره به اینکه این واحد تولیدی به دلیل سوء مدیریت سالیان گذشته، حدود ۲۶ میلیارد تومان بدهی دارد، می‌گوید: وضعیت ما چند سال است که این طوری است و از اردیبهشت ماه سال ۸۸ تا مهرماه حقوق از شرکت طلبکاریم و حتی یک ریال مساعده به ما نداده‌اند. از اسفندماه سال ۸۸ نیز تا اکنون که سال ۸۹ هستیم نه حقوق گرفته‌ایم و نه مساعده. یعنی حدود ۱۶ ماه است هیچ پول و کمکی نگرفته‌ایم، فقط حقوق ماه آبان، آذر، دی و بهمن را گرفته‌ایم.

  • در این ۱۶ ماه چه وعده‌هایی به شما داده‌اند که به آن عمل نشده است؟

قرار بود شرکت را ببرند زیر نظر دولت، اما گفتند مقدور نیست. بعد قرار بود یک سهامدار آن را بگیرد ولی الان چند ماه است که خبری نشده و به ما هم چیزی نمی‌گویند.

مرتب می‌گویند همه چیز درست می‌شود، اما چه زمانی درست می‌شود معلوم نیست. تازه ما که رسمی هستیم ۱۶ ماه حقوق نگرفته ایم، قراردادی‌ها بیشتر از ۲۰ ماه است که حقوق نگرفته‌اند. بعضی از قراردادی‌ها را نیز اخراج کردند و افراد جدیدی آورده‌اند و یک ماهه با آنها قرارداد بسته‌اند. در واقع دارند با زندگی کارگران بازی می‌کنند.

  • کارفرماها و مقام‌های دولتی برای به تعویق افتادن حقوق شما چه دلایلی می‌آورند؟

مقام‌های دولتی از سال ۸۸ مرتب به ما وعده دادند که می‌خواهیم این کارخانه را برگردانیم زیر نظر دولت و چند ماه ما را معطل کردند، سپس گفتند نمی‌شود این کار را کرد.

بعد گفتند می‌خواهیم کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کنیم و قرار بود سهامداران آن را بخرند، اما بعد از چهار ماه تازه متوجه شدیم این شرکت مشکلات و بدهی‌های زیادی دارد.

  • این وضعیت چه تأثیری بر زندگی کارگران لوله‌سازی خوزستان داشته است؟

تأثیر زیادی گذاشته است. من خودم بدهکار شده‌ام و کرایه‌نشین هم هستم. الان مشکلات زیادی در خانه و محل کار دارم و به شدت کلافه شده‌ام و خودم هم نمی‌دانم چه کنم. ما حتی پول کرایه رفت و آمد را هم نداریم و به قول بچه‌ها پول نان هم نداریم. حالا دوستانه با بچه‌هایمان هم حرف بزنیم چه تأثیری در وضعیت می‌گذارد.

همسر این کارگر شرکت لوله‌سازی خوزستان نیز در مورد به تعویق افتادن حقوق همسرش به مدت ۱۶ ماه و تأثیر آن بر زندگی‌شان می‌گوید: ما کرایه‌نشین هستیم و صاحبخانه گفته باید تخلیه کنیم. زندگی ما به هم ریخته و مغازه‌داران برای طلب‌شان در خانه می‌آیند. ما به سختی زندگیمان را اداره می‌کنیم و مشکلات زیادی داریم و وضعیتمان بحرانی شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG