لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

برگزاری مرحله چهارم انتخابات پارلمانی در هندوستان


بیش از ۹۰ میلیون شهروند هندی در مرحله چهارم انتخابات پارلمانی واجد شرایط رأی دادن هستند
بیش از ۹۰ میلیون شهروند هندی در مرحله چهارم انتخابات پارلمانی واجد شرایط رأی دادن هستند
میلیون‌ها هندی امروز پنجشنبه در چهارمین مرحل از انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رأی رفتند.

انتخابات پارلمانی در هند، بزرگترین دموکراسی دنیا، که از ۲۷ فروردین در مناطق مختلف این کشور آغاز شده بود، در پنج مرحله برگزار خواهد شد. روز پنجشنبه چهارمین مرحله از این انتخابات در مناطق شهری از جمله در دهلی‌نو برگزار می‌شود. بیش از ۹۰ میلیون شهروند هندی امکان شرکت در انتخابات را خواهند داشت.

این مرحله از انتخابات پارلمانی هند، تکلیف ۸۵ کرسی از ۸۴۳ کرسی مجلس سفلای این کشور (مجلس نمایندگان) را روشن خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها همچون سه مرحله گذشته، رقابت اصلی در این مرحله میان ائتلاف حاکم و حزب ملی‌گرای «بهاراتیا جانتا» مهم‌ترین حزب مخالف در عرصه سیاسی هندوستان خواهد بود. گرچه انتظار نمی‌رود هیچیک از دو حزب «کنگره» و «بهاراتیا جاناتا»، بتوانند اکثریت را در پارلمان به دست آوردند.

در انتخابات پارلمانی جاری، نزدیک به ۷۱۴ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند و شش میلیون مأمور امنیتی و کارمند دولتی برگزاری این انتخابات پنج مرحله‌ای را بر عهده خواهند داشت.

در همین حال از کلکته مرکز ایالت بنگال غربی خبر می‌رسد که دست کم دو نفر در درگیری‌های انتخاباتی میان طرفداران حزب حاکم کنگره و احزاب کمونیست جان خود را از دست داده‌اند. این درگیری‌ها همچنین ده‌ها زخمی به جای گذاشته است.

بنگال غربی، سومین ایالت هند از نظر میزان تخصیص کرسی‌های پارلمانی است و سرنوشت ۴۲ کرسی از ۵۴۳ کرسی مجلس نمایندگاه در این ایالت مشخص می‌شود.

در کشمیر هم، پس از آنکه گروه‌های جدایی‌طلب درخواست تحریم انتخابات را کردند، میزان مشارکت شهروندان به ۱۹ درصد کاهش یافته است و گزارش‌هایی از انفجار بمب در مقابل یک پاسگاه پلیس و درگیر چند ده معترض با نیروهای امنیتی مخابره شده است.

مرحله پایانی انتخابات سراسری هند قرار است سیزدهم ماه مه، بیست و سوم اردیبهشت، برگزار شود و انتظار می‌رود نتایج انتخابات به فاصله سه روز پس از برگزاری مرحله پایانی اعلام شود.
XS
SM
MD
LG