لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۳

گشایش بازی‌های آسیایی با تغییر نام خلیج فارس


کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های آسیایی گوانگ‌ژو در چین
کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های آسیایی گوانگ‌ژو در چین
شانزدهین بازی‌های آسیایی روز جمعه در گوانگ‌ژوی چین گشایش یافت اما به گزارش خبرگزاری‌ها در مراسم افتتاحیه این دوره از بازی‌ها در جزیره «های‌زین‌شا» واقع در نزدیکی شهر گوانگ‌ژو، برگزارکنندگان چینی نام خلیج فارس را به خواست کشورهای عربی تغییر دادند.

بنا بر گزارش‌ها، علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی، محمد علی‌آبادی، رئیس کمیته ملی المپیک و بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران در اعتراض به این اقدام برگزارکنندگان چینی، برای لحظه‌هایی جایگاه خود را ترک کردند و پس از مدت کوتاهی بازگشتند.

به گفته آنان برگزارکنندگان چینی از اقدام خود پوزش خواسته‌اند، اما در این خصوص هنوز عذرخواهی رسمی به طور کتبی انتشار نیافته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، در بخشی از مراسم گشایش بازی‌ها در شهر گوانگ‌ژو در جنوب شرقی چین، نمایشگرهای محل برگزاری از نامی دیگر برای اشاره به خلیج فارس استفاده کرده‌اند.

بر پایه این گزارش، مسئولان کاروان ورزش ایران به صورت کتبی نیز مراتب اعتراض خود را به ستاد برگزاری این بازی‌ها اعلام کرده‌اند و قرار است در مجمع عمومی شورای المپیک آسیا که روز شنبه در گوانگ‌ژو برگزار می‌شود به این موضوع رسیدگی شود.

خبرگزاری مهر گزارش داد که بهرام افشارزاده در اعتراض به همین مسئله حاضر نشد پیشاپیش کاروان ورزشکاران ایرانی رژه برود.

به گزارش ایرنا پیش از این مراسم، علی سعیدلو در ملاقات با ون جیابائو، نخست‌وزیر چین اعلام کرده‌بود که مراودات ورزشی دو کشور ایران و چین افزایش می‌یابد.
XS
SM
MD
LG