لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

ایران و جمهوری آذربایجان ۱۴ زندانی را در این هفته مبادله کردند


۱۴ زندانی که در میان آنها متهمان به جاسوسی و تروریسم دیده می‌شوند، میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مبادله شدند.

منابع ایرانی مدعی هستند که ۱۲ تن از این افراد که تحویل ایران شده‌اند جرایم مرتبط با مواد مخدر داشته‌اند.

تحویل این ۱۲ نفر به ایران در حالی صورت می‌گیرد که چهارشنبه شب، رشید علی‌اف، فیزیکدان آذربایجانی، که در ایران متهم به جاسوسی شده بود از زندان آزاد شده است و امروز پنجشنبه به آذربایجان تحویل شد.

این دومین مورد از آزادسازی شهروندان آذربایجانی متهم به جاسوسی در ایران طی هفته جاری است. در آغاز هفته جاری النور حسن‌اف که اتهام مشابهی با آقای علی‌اف داشت، پس از ۱۶ ماه حبس از زندان اوین آزاد شد و تحویل مقام‌های باکو شد.

همزمان وزارت دادگستری آذربایجان در اطلاعیه‌ای، که پنج‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که روز یکشنبه ۱۲ زندانی ایرانی از طریق منطقه مرزی آستارا به ایران تحویل داده شده‌اند.

در همین زمینه خبرگزاری فارس، به نقل از رئیس دادگستری آستارا، اتهام این ۱۲ تن را که در میان آنها یک زن بوده، حمل مواد مخدر اعلام کرده است. فارس به نقل از همین منبع اضافه کرده است که افراد طبق قرارداد دو جانبه استرداد مجرمان بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به کشورمان مسترد شده‌اند.

با این حال بر پایه گزارش خبرگزاری ترند آذربایجان به نقل از وزارت عدلیه این کشور، در میان زندانیان تحویل شده به ایران، اسامی دو لبنانی به اسامی علی کرکی و علی نجم‌الدین وجود دارد که به اتهام اقدامات تروریستی دستگیر شده بودند.

مهندس رشید علی‌اف بر اساس توافقنامه دوجانبه بین دانشگاه دولتی باکو با شرکت «صنایع الکترونیک سازان»، در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ در ایران مشغول به فعالیت بوده است و سال گذشته به هنگام سفر به تهران بازداشت شد.

پیش از دستگیری آقای علی‌اف، در اوایل سال گذشته میلادی دو شهروند لبنانی و یک شهروند ایرانی به نام خانوادگی «فضلی» به دلیل فعالیت‌های جاسوسی در جمهوری آذربایجان دستگیر شدند و به گزارش دفتر مطبوعاتی دادگستری آذربایجان، اعتراف کردند که قصد داشتند سفارت اسرائیل در باکو و پایگاه قبله را منفجر کنند.

این افراد در مجموع به ۴۵ سال زندان محکوم شدند و بر اساس گزارش وزارت عدلیه جمهوری آذربایجان، اتباع لبنانی با گذرنامه‌های ایرانی به این کشور سفر کرده بودند.

در همین حال بخش آذربایجان رادیو آزادی از باکو گزارش کرد که آقای علی‌اف که صبح پنجشنبه به فرودگاه بین‌المللی باکو وارد شد، از رویارویی با خبرنگاران منع شده است.

سلطان حمید ملکوف، وکیل آقای علی‌اف نیز به رادیو آزادی گفته است که موکلش به محض ورود به فرودگاه باکو به نقطه نامعلومی منتقل شده و مأموران امنیتی فرودگاه در جریان انتقال وی از فرودگاه بوده‌اند.

بخش آذربایجان رادیو آزادی همچنین گزارش کرده است که نزدیکان آقای علی‌اف نخواسته‌اند که وی در مقابل دوربین خبرنگاران ظاهر شود.

منابع رسمی در ایران تا کنون در مورد دلایل بازداشت، اتهامات و نیز روند آزادی یا مبادله آقای علی‌اف اظهار نظر نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG